Barcelonas skulder ökar

Manchester United -8,1 miljarder kronor. FC Barcelona -3,1 miljarder kronor. Skuldbergen växer hos de största klubbarna. Inte undra på när spelarna fick 2,91 miljarder i löner i Barcelona som nu förhandlar med en tröjsponsor och kräver 220 miljoner kronor.

Det är just de spanska klubbarna, Real Madrid och Barcelona, som tjänade mest av europeiska fotbollsklubbar under 2008-09 enligt en undersökning av den spanska företaget Prime Time Sport. Däremot föll Manchester United föll från andra till fjärde plats, passerat av just Barcelona, som avancerade till andraplatsen med Arsenal som trea.

Barcelona presenterade sina siffror

På tisdagen presenterade FC Barcelona sin årsredovisning och då framkommer att intäkterna ökade med tio procent under den senaste säsongen. 4,25 miljarder kronor kom in på kontot tack vare ökade marknadsintäkter, spelarförsäljningar och avyttring av mark i området Sant Joan Despi, anger klubben på sin egen hemsida.

Kassör i FC Barcelona, Xavier Sala i Martín, visade fördelningen av intäkterna – biljetter på Camp Nou (vid matcherna men också från en omfattande sightseeingverksamhet kallad Tour Camp Nou), 38 procent, TV-rättigheter 27 procent, Marknadsföring och försäljning av spelare (Samuel Eto) 9 procent.

Intäkterna är tio procent bättre än föregående säsong, men det hjälper inte – skulderna ökar i alla fall.

Utgifterpå 4,1 miljarder

- Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som gästade Stockholm Media Week tidigare i år.

Det är just höjda spelarlöner och bonusar som driver flödet ut. Faktum är att Barcelona betalar 2,91 miljarder till spelarna.

Inklusive övrigt handlar det totalt om utgifter på 4,1 miljarder, en 18-procentig ökning och ett nettoresultat på 86 miljoner kronor.

Men på sista raden står det -3,11 miljarder kronor.

Förhandlar med tröjsponsor

När FC Barcelona vid en presskonferens redovisade ekonomin på tisdagen framkom också att det inte är uteslutet med en tröjsponsor till kommande säsong.

Klubben tog för några år sedan det annorlunda beslutet att nobba kommersiell reklam för att i stället bära Unicef på tröjorna och även betala organisationen 2 miljoner kronor.

Men Sala i Martin avslöjade att klubben nu har beslutat om ett pris på 22 miljoner euro för tröjreklamen och att det nu finns en aktuell sponsor. Förhandlingar pågår, men Barcelona kräver motsvarande 220 miljoner kronor och tänker inte ge avkall på det priset.

 

 

 

 

 

 

 

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.