Barcelonas skulder ökar
Det är just de spanska klubbarna, Real Madrid och Barcelona, som tjänade mest av europeiska fotbollsklubbar under 2008-09 enligt en undersökning av den spanska företaget Prime Time Sport. Däremot föll Manchester United föll från andra till fjärde plats, passerat av just Barcelona, som avancerade till andraplatsen med Arsenal som trea.
Barcelona presenterade sina siffror
På tisdagen presenterade FC Barcelona sin årsredovisning och då framkommer att intäkterna ökade med tio procent under den senaste säsongen. 4,25 miljarder kronor kom in på kontot tack vare ökade marknadsintäkter, spelarförsäljningar och avyttring av mark i området Sant Joan Despi, anger klubben på sin egen hemsida.
Kassör i FC Barcelona, Xavier Sala i Martín, visade fördelningen av intäkterna – biljetter på Camp Nou (vid matcherna men också från en omfattande sightseeingverksamhet kallad Tour Camp Nou), 38 procent, TV-rättigheter 27 procent, Marknadsföring och försäljning av spelare (Samuel Eto) 9 procent.
Intäkterna är tio procent bättre än föregående säsong, men det hjälper inte – skulderna ökar i alla fall.
Utgifterpå 4,1 miljarder
- Vi ska givetvis tjäna pengar, men vi är inte en klubb som ska ge vinst till ägarna utan vi använder pengar till att köpa spelare och till välgörenhet, fastslog Barcelonas marknadschef, Lander Unzueta, som gästade Stockholm Media Week tidigare i år.
Det är just höjda spelarlöner och bonusar som driver flödet ut. Faktum är att Barcelona betalar 2,91 miljarder till spelarna.
Inklusive övrigt handlar det totalt om utgifter på 4,1 miljarder, en 18-procentig ökning och ett nettoresultat på 86 miljoner kronor.
Men på sista raden står det -3,11 miljarder kronor.
Förhandlar med tröjsponsor
När FC Barcelona vid en presskonferens redovisade ekonomin på tisdagen framkom också att det inte är uteslutet med en tröjsponsor till kommande säsong.
Klubben tog för några år sedan det annorlunda beslutet att nobba kommersiell reklam för att i stället bära Unicef på tröjorna och även betala organisationen 2 miljoner kronor.
Men Sala i Martin avslöjade att klubben nu har beslutat om ett pris på 22 miljoner euro för tröjreklamen och att det nu finns en aktuell sponsor. Förhandlingar pågår, men Barcelona kräver motsvarande 220 miljoner kronor och tänker inte ge avkall på det priset.
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.