Mora måste sparka marknadschefen

Efter degraderingen ur elitserien har arbetsvillkoren förändrats radikalt för Mora IK. Nu tvingas klubben medge att pengar saknas och att man måste säga upp sin marknadschef Johnny Schönberg.

Johnny Schönberg fick beskedet och har redan lämnat Moras klubbkansli.

- Vi har sett över vår ekonomi och hur vi kan använda våra resurser optimalt. Klubbdirektör Johan Sares har kompetens inom marknadsföring och får utökat ansvarsområde, förklarar MIK:s ordförande, Torsten Källgren, till Dalarnas Tidningar.

Johnny Schönberg har haft jobbet i drygt två år, men tvingas nu acceptera att det inte finns entillräckligt bra ekonomi för att det ska bli en fortsättning.

- Det var ett fantastiskt roligt jobb och ett bra varumärke. Det känns tråkigt att behöva sluta. Men jag har fått förklaringen att det handlar om ekonomin och den får jag ta. Det finns inga onda känslor mellan mig och Mora IK, säger Johnny Schönberg.

Torsten Källgren hävdar att klubbens ekonomi ändå är förbättrad, men säger också:

- Men vi måste få ut de mesta av våra resurser.

Han är hockey-Sveriges mest omstridda person den här hösten. Han har idiotförklarats, och har anklagats för maffiametoder.

 Möt Ronnie Glysing, 67 år, med hockeybakgrund i både Djurgården och Hammarby och sedan 2012 ordförande i Hockeyettan, som organiserar 40 klubbar från Kalix i norr till Halmstad i söder.

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Svenska Ridsportförbundet och Stiftelsen Friend Har gemensamt tagit initiativ till till panelsamtal med rubriken "Trygga Ledare" angående barn och ungas trygghet inom idrotten. Idrottsminister Amanda Lind var en av gästerna  och deklarerade:

- Det är inte farligt att ta i de här frågorna. Det är en ren nödvändighet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.