”Fler kvinnor behövs i sportbranschen”

Nu ska flera kvinnor bli chefer inom sportbranschen. Den 24:e januari är det Kick Off för det första kvinnliga nätverket inom sportbranschen i Sverige. Svenskt Sportforum som initiativtagare ska tillsammans med medlemsföretagen se till att fler kvinnor kommer fram på höga positioner.

Bakgrunden i nätverkat är åsikten att kvinnor utgör tillsammans den stora tillväxtmarknaden för sportföretagen. Man konstaterar att kvinnor har stått för stora idrottsliga framgångar under det senaste decenniet och det finns en uppfattning om att kvinnor styr över merparten av plånböckerna.

Missar affärsmöjligheter

Detta avspeglas överhuvudtaget inte i ledningsgrupperna i sportföretagen där det är sorgligt enkönat. Det ska nu det nystartade kvinnliga nätverket råda bot på,hävdar Jenny Tirén Berg på Svenskt Sportforum, projektledare för den nya satsningen:

- Utan kvinnor på högsta nivå så missar man affärsmöjligheter och lönsamheten minskar, det säger både sunda förnuftet och stora internationella undersökningar.

På sportfackmässan Swesport på Kistamässan har nätverket sin kick off och första träff. Då samlas 50-talet kvinnor på ledande positioner i svenska sportbranschen för att lyssna till föreläsningar och ha en workshop.

Fler ska göra karriär

Lotta Snickare och Sara Orrensjö ska föreläsa. Lotta är ledarskapsforskare på KTH, kanske mest känd för sin bok ”Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra”, som hon skrev tillsammans med Liza Marklund. Sara är extremskidåkare och en av grundarna och producent i filmbolaget ”Generation Flinga” som 2009 släppte världens första skidfilm med enbart tjejer, ”Catch us if you can”.

- Nätverkets mål är naturligtvis att få fler kvinnor att göra karriär i sportbranschen och ta sig till de allra högsta positionerna. Det ska vi göra genom att inspirera, utveckla, utbilda och stötta varandra, säger Jenny Tirén Berg.

Nätverkets styrgrupp består förutom Jenny Tirén Berg av Kajsa Claesson, Sales Manager Stadium, Anna Mindelöf, HR chef Adidas Group Norden, Ninni Lindertz, marknadschef Nike Sverige.

Fotnot: Svenskt Sportforum är en branschorganisation för tillverkare, leverantörer och återförsäljare av sport- och fritidsartiklar i Sverige.
 

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Klädmärket Uniqlo kunde på tisdagen tillsammans  med SOK visa upp de nya kläderna för de svenska atleterna i OS och Paralympics i Paris. 
De svenska OS-satsningen beräknas totalt kosta dryga 100 miljoner.  Den 24 juli, en onsdag, inleds tävlandet men invigningen sker den 26 juli med avslutning söndagen den 11 augusti 2024.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.