Det osannolika projektet med Zlatan

Volvo är en vinnare. Dagens Industri en annan. Och Zlatan Ibrahimovic förstås. Han får ju en slant för besväret. För reklamfilmen, all uppmärksamhet och inte minst hans nya nationalsång.
Zlatan Ibrahimovic, än en gång, kanske mer än någonsin bevisas att det bara finns en utav honom. Läs om hur reklamfilmen kom till! Foto: TT Nyheter


Få har väl undgått  att Zlatan Ibrahimovic gör film för Volvo och Sverige.

På lördagen blir det premiärvisning på You Tube. Två teasers har släppts i veckan och intresset är inte annat än maximalt.

Vad han än gör så blir det ju så.

Sjunger själv ny nationalsång

Nu via en reklamfilm, med nio sidor intervju i DI och med den senaste nyheten att han framför en ny nationalsång i filmen blir det ett nästan hysteriskt pådrag.

Allt gör han på eget bevåg, dessutom.

Han har varit sparsam till att säga ja till reklamuppdrag till skillnad från många andra av fotbollens världsstjärnor.

Därför är upprinnelsen till alltihopa extra kul.

Pappa Chippen bakom allt

Tomas Wilhelmsson stavas förklaringen. Pappa till Christian ”Chippen” Wilhelmsson och Volvo-säljare i Malmö.

Vid ett tillfälle ska Zlatan ha sagt till honom: "Varför gör ni inte inte något med Volvo och mig?".

Halvt på skoj, halvt på allvar.

Tomas Wilhelmsson gick vidare och på centralt på Volvo såg man chansen.

"Felet? Jag är inte med!"

Vid första kontakten sa Zlatan direkt att han gillade de tidigare reklamfilmerna med Swedish House Mafia.

”Det är bara ett problem. Jag är inte med", lär Zlatan ha sagt.

För vilken gång i ordning bevisas att det bara finns en Zlatan...

På lördagen får vi se resultatet.

De första annonserna kom på fredagen. En vinterklädd Zlatan lutar sig mot en Volvo vid Stora Sjöfallet i Lappland.

"Två svenska storheter"

Texten är rak: ”Sverige är kontrasternas land. Branta berg, snåriga skogar, långa avstånd, snö, sol, mörker, regn och is. Det formar oss och ger oss unika egenskaper.

Lördagen den 25 januari klockan 20:15 visar vi för första gången resultatet av samarbetet mellan två svenska storheter:  Volvo XC70 och Zlatan Ibrahimović. ”

Volvo har under ett par månader mönstrat allt vad resurser heter, med flyg från Stockholm och Frankrike till och från Norrland, med produktionsteam om nära 50 personer, med reklambyrån Forsman & Bodenfors som ansvarig för regin, och med bilar och framför allt då Zlatan – och hans familj som medverkar för första gången.

Frågade själv Max Martin

Inte nog med det, Zlatan sjunger nationalsången!

Han som på alla TV-bilder från landskamper under alla år stått sammanbiten och med iskall blick. Vilket har retat åtskilliga...

Zlatan sjunger en variant av nationalsången, gjord av hitmästaren Martin "Max Martin" Sandberg som är kompis med Zlatan. Han ringde och bad Max Martin skriva en ny nationalsång.

- Jag gör det här projektet enbart för att det var Zlatan själv som frågade mig. Jag kan inte säga nej till honom, förklarar Max Martin i DI Weekend.

Tänk er reaktionen...

Zlatan hade nämligen synpunkter på musiken i reklamfilmen och hade en idé. Inte vilken som helst, han vill ha en ny nationalsång och den skulle framföras av honom själv.

I den stund han presenterade idén hade man velat vara med, undra hur människorna reagerade...

Max Martin blev uppenbarligen en aning förvånad när han fick frågan:

- Jag har ingen relation alls (till nationalsången). Just därför vill jag ta tillbaka den. Och att en kille från Rosengård framför nationalsången säger något om Sverige. Jag vill ha ett samhälle där alla får vara med, säger Max Martin.

Stycket ”Jag vill leva, jag vill dö i Norden” har ersatts med ”Jag vill leva, jag vill dö i Sverige”.

Hans egen förklaring

Zlatan har hållit ord och i intervjun i Dagens Industri förklarar han sitt beteende.

”Jag har liksom... Vad ska man säga... Jag har valt att inte sjunga den. Det har aldrig klickat för mig. Jag är stolt över att vara svensk, absolut, jag är stolt över att vara lagkapten i landslaget. När jag kommer ut på planen vill jag ge allt. Ta landslaget så långt jag kan. Men när det gäller nationalsången så har det aldrig klickat för mig att sjunga den eller säga de här orden. Förrän nu. Den här nya nationalsången är precis vad vi behöver. Den gamla var långtråkig. Den här går rätt in. Jag hoppas att det här bli den nya. På tiden att det kommer en ny. Om vem kan göra det om inte Max Martin och Zlatan Ibrahimovic?” säger Zlatan.

- Det är vad jag kan bidra med. Göra allt för att det ska bli till en positiv sak. För det är så här det är. Det här är så Sverige ser ut 2014. Jag pratar inte perfekt svenska, men det är så det är. Blandningar överallt. Jag kan vara svensk ändå. Vi är alla olika men ändå lika. Pappa är från Bosnien och muslim. Mamma är från Kroatien och katolik. Men jag är född i Sverige och svensk medborgare. Det går inte att ändra på det. Det är bara att gilla läget och acceptera det, säger Zlatan.
Volvos kampanj och film #madebysweden behöver knappast mer förhandsreklam, det räcker egentligen med Zlatans medverkan, men att denne sällsynte person nu också sjunger...

Anspänning hos Volvo

Temat för filmen var ganska självklart, en Volvo XC70 är skapt för framkomlighet även på otillgängliga platser och Zlatan älskar naturen. Det förenade de båda svenska exporterna.

Filmen är lika mycket en hyllning till Sverige, menar Volvo-folket.

Anspänningen har varit extrem hos Volvo innan allt blev klart, från de första kontakterna med Zlatan, signerandet av avtal och till inspelningarna. Allt har fått lov att ske mellan hans matcher i Frankrike vilket har inneburit ett resande fram och tillbaka.

En av Volvos mest påkostade

Kampanjen är en av de mest påkostade i Volvos historia. Det har också hyrts in specialplan för att utnyttja lediga dagar maximalt och ändå har han fått en dubbelgångare i Gustaf Segelström.

Zlatan har stått framför kamerorna i 17 timmar i sträck. Han var väldigt entusiastisk och uthållig inför alla scener där han bl a springer i fjällen, tränar kampsport, jagar i skogen - och kastar sig ned i en isvak. 

Och att familjen deltog ska ha betytt att han såg allt både som ett äventyr och nöje.

"Så nu har vi Volvo och mig och Max Martin i samma projekt. De tre största i Sverige jobbar ihop. Jag tror många kommer bli ... tårögda"

Siktar på van Damme

Hos Dagens Industri har det också en skapats en stor förväntan. Det visar bara resultatet i magasinet DI Weekend. Nio sidor intervju, med exklusiva bilder, är det få personer från näringslivet som får. Men nu gällde det Zlatan.

Och förresten, ni måste också få veta vad Zlatan svarade vid förhandlingarna om ersättning:

- Hur mycket fick Van Damme?

Den belgiske skådespelaren Jean Claude Van Damme gjorde succé med en ”Epic split” mellan två Volvo-lastbilar i en reklamfilm som har setts över 68 miljoner gånger på Youtube .

Det siktar Zlatan på.

Thomas Ejderhov

Fakta

Här är de två teasers som har visats i veckan:

Film 1

Film 2

Och det här är vad som inpirerade Zlatan

Johan (inte verifierad)

lör, 2014-01-25 11:53

1. Nationalsången

Äntligen! Ja äntligen har någon officiellt tagit avstånd från den sämsta nationalsången i den moderna världen. En sång med en melodi lika tråkig som en gammal psalmvers och med en text som inte ens nämner Sverige. Det är bara att gratulera Zlatan till att han är den som gör "det omöjliga" och gör det enda rätta. Bidrar till att skapa en ny. Oavsett vad det blir i framtiden ärar jag Zlatan för han är mer svensk än de flesta andra medborgare i Sverige!

Leif (inte verifierad)

lör, 2014-01-25 14:04

2. nationalsången

Äntligen !!!

Anna (inte verifierad)

mån, 2014-01-27 09:55

3. Nationalsången

Tårögd är rätt ord!

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.