Idrottens Affärer expanderar

Idrottens Affärer AB fortsätter att växa. Nu tar företaget över seminarieserien Sport&Pengar som blir IA Seminarier.
Thomas Ejderhov, Idrottens Affärer, och Christian Östlund, chef vid Hotell Kung Carl vid Stureplan, är överens om att etablera IA Seminarie mitt i Stockholm.
Annons

 

Klicka här och läs mera om seminariet i Göteborg

Premiären för den nya serien blir i Göteborg den 27 maj med titeln ”Idrott – och mycket mer” med syftet att det inte räcker med bara idrott längre. Upplevelsen för besökaren på arena måste bli så mycket mer och större. 

Läsarna har tyckt

- Det är många läsare som faktiskt har uppmuntrat oss att börja med seminarier. Och även utbildning, för den delen, säger Thomas Ejderhov, ägare och chefredaktör för IA.

Efter starten i Göteborg kommer IA Seminarier till Stockholm och här har avtalet slutits med Best Western och hotell Kung Carl vid Stureplan som ska bli återkommande plats och tjäna som en klubblokal för verksamheten. Till den  2 juni är ett första seminarie planerat i Stockholm.

Till IA Seminarier har också Thomas Björn knutits. Han driver till vardags PR-företaget Kraftfull kommunikation och ska vara moderator vid alla konferenser.

Ökade med 27 procent

Idrottens Affärer har expanderat kraftigt i Sverige och har idag en framträdande ställning som oberoende mediekanal för beslutsfattare och många andra inom svensk idrott. Intresset för nyheter och kommentarer runt idrottens kommersiella expansion växer stadigt. Varje månad når IA över 50 000 läsare via www.idrottensafferer.se. Bara under fjolåret ökade antalet läsare med 27 procent. 

- Det här känns oerhört inspirerande. Förvärvet av Sport & Pengar är en viktig del av vår strategi framöver, säger Thomas Ejderhov.  

- Vi har de senaste åren byggt upp en stark position som mediekanal inom svensk idrott och nu tar vi nästa steg. Vi gör en nysatsning på konferenser och det blir nya ämnen, nya upplägg och nya platser ute i landet. Vi har många spännande idéer och vi har möts av ett stort intresse från många, inte minst de personer som är tänkta som föreläsare. 

Över 1000 deltagare

Grundaren av serien Sport & Pengar är Magnus Roos.

 - När vi startade de här nätverksseminarierna 2002 var syftet att diskutera svensk idrott ur ett kommersiellt perspektiv och det är ännu mer aktuellt idag då vi har nya arenor, flera riskbolag inom idrotten och flera aktörer som exempelvis eventbyråer och sponsorbolag. Det innebär att det hela tiden uppstår nyheter som behöver diskuteras bredare och oftare och då är IA en utmärkt kanal, menar Magnus Roos.

Han har skapat en tradition med årligen återkommande seminarieämnen som Fotboll & Pengar, Skidor & Pengar, Golf & Pengar, Ishockey & Pengar, Tennis & Pengar samt i november varje år Sport & Pengar. 

Köparen Thomas Ejderhov och säljaren Magnus Roos efter att överenskommelsen är uppnådd. 

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.