IA lanserar en egen pod

Idrottens Affärer startar en egen pod. Först ut är IA:s kontroversielle krönikör Dan Persson tillsammans med chefredaktör Thomas Ejderhov. Intervjuare är Thomas Björn och ni får veta vem denne Persson är och om IA:s snabba tillväxt.
Nu satsar även vi på Idrottens Affärer på en podsändningar. Vi vill helt enkelt utveckla utbudet till våra läsare/lyssnare. Foto: TT
Annons

 

Här hittar du IA Pod

- Idén har funnits ett tag - och när pod har exploderat som kommunikationskanal var det inget att tveka om längre. Vi kör igång!

Intervjuer och nyheter

Det säger Thomas Ejderhov, chefredaktör för Idrottens Affärer och ger en programförklaring:

- Vi kommer att intervjua spännande personer, kända som okända. De finns där ute och är hur många som helst. De som vill uträtta något och som tillhör det vi benämner idrottsindustrin. Människor som står idrotten nära, förbund och föreningar förstås, men också de som gör af'färer, sysslar med TV, event och sponsring m m.

- Det finns många entreprenörerna som vågar satsa och som är vana att ta både initiativ och beslut. Fascinerande personer och projekt vill vi berätta om. 

- Vi blandar de intervjuerna med att berätta om vad vi själva vill åstadkomma. Just nu spänner vi bågen maximalt.

- Bara det att Idrottens Affärer fick 90 000 nya läsare under 2014, en ökning med 40 procent. Nu snittar vi på nära 70 000 i månaden. Det är ju snurrigt mycket. 

90 000 nya läsare

- Eller att vi snart lanserar en satsning som kommer hela idrotten tillgodo i form av rätt personer på rätt plats. Men där får vi lov att återkomma.

Först ut i podden är Dan Persson, Idrottens Affärers kontroversiella krönikör.

- Vi börjar med att gräva där vi står. Dan är en profil inom idrotten, inte minst när det gäller arenafrågan. Hans tydliga ställningstaganden och åsikter berör – och upprör. Det märker vi inte minst i kommentarerna till hans texter, både på sajten och Facebook, förklarar Thomas Ejderhov.

I intervjun med Dan Persson får vi bland annat veta vilket favoritlag han har i ishockey och vilken mediamakthavare som gjorde honom både nervös och nästan mållös när denne ringde upp och erbjöd Dan Persson lunch - och anställning.

Podden produceras av PR-företaget Kraftfull Kommunikation AB och Praise AB med Thomas Björn som intervjuare.

 

Här kan du lyssna på premiäravsnittet direkt:

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sex nyförvärv presenteras - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen.  

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

2020 vann Umeå en överlägsen seger .Nu är det klart vilka 37 kommuner som  som har klarat grundkriteriet och är med och slåss om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2021.I år tillkommer två kommuner som aldrig tidigare klarat grundkriteriet; Vänersborg och Mölndal. Däremot försvinner fyra kommuner som var med i omröstningen ifjol; Boden, Falkenberg, Gotlands kommun och Kalmar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.