- Vi har en underbar medvind!

April blev en rekordmånad för Idrottens Affärer. 54 000 unika läsare är fler än någonsin, nytt läsarrekord för en enskild artikel och toppresultat för annonsintäkter inklusive digital bilaga.
Åtskilliga bland Idrotten Affärers läsare upptäcker många artiklar i samma stund som de publiceras tack vare att de använder mobiltelefonen. Foto: TT

 

54 000 läsare på en månad är en ökning med nästan 8 000 läsare mot tidigare toppnivå från januari 2015.

Sporrar fortsatta arbetet

- Fantastiska siffror för en nischad sajt som Idrottens Affärer. Vi flyttar fram positionerna inom alla områden och det sporrar oss i det fortsatta arbetet, säger Thomas Ejderhov, redaktör för och ägare av Idrottens Affärer.

Rekord blev det också för läsning av en enskild artikel, nämligen den om Göteborgs Nya Arena i Göteborg. IA:s besök i 800-miljonersarenan som invigs officiellt i början av september och där ägarna redan säkrat 60 miljoner i hyresintäkter första året.

Den artikeln blev också mycket uppmärksammad på Facebook med nära 500 gillare och på gränsen till 100 delningar som spred artikeln långt utanför Idrottens Affärers normala läsarkrets.

Från okänd till välkänd

- Det bara smällde till när vi lade upp artikeln, såväl på sajten som på vår Facebook-sida. Arenor är ett ämne som engagerar, och när det som i Göteborgs fall är två entreprenörer som står bakom i form av Ola Serneke på Serneke och Nils Wiberg på Prioritet Finans, blir det en extra krydda som läsarna uppskattar. Den artikeln hade det mesta, och visar också hur okänd Göteborgs Nya Arena var ute i Idrotts-Sverige. Men inte nu längre, när Idrottens Affärer skrivit om den...

April månad blev även en kommersiell rekordmånad för Idrottens Affärer, vars kommersiella projekt placeras i IA Event. Annonsförsäljningen ökade markant och digital bilaga nummer tre tecknades: Träffpunkt idrott på Svenska Mässan i Göteborg 16-18 mars nästa år. 

Bilagan publiceras 28 maj, exakt en månad innan Almedalsveckan sparkar igång.

Sammantaget gjorde detta april till den kommersiellt bästa månaden i Idrottens Affärers historia.

Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.