Men här misslyckas Barcelona

Det är förutsägbart vilka klubbar som toppar penninglistan bland världens främsta fotbollsklubbar. Men mindre väntat - Southampton marknadsvärde ökar snabbast.
Javier Mascherano på busstaket, med hela spelatruppen bakom sig, under Barcelonas hyllningsfärd genom den spanska staden. Klubben vann spanska ligan, Copa del Rey and Champions League. Foto: Manu Fernandez, AP Photo/TT

 

Ena veckan kommer Deloitte med sin lista, andra veckan är det The Brand Finances tur. Här har klubbarnas varumärke listats. Real Madrid och Manchester United är återkommande konkurrenter, men det finns också vissa överraskande fakta.

Uniteds smarta affärer

Pengarna inom fotbollen är så hisnande stora att man för länge sedan har slutat att reagera på antalet siffror.

Nu gäller nya rekord. Manchester United är först att passera 1 miljard dollar och totalt sett är fotbollens varumärken värda 10 miljarder.

Listan är också ett mått på framgångarna för marknadsavdelningarna hos klubbarna. Det är därför som United rankas högst. Klubben har skrivit flera mycket lukrativa avtal och det har ändå skett i en tid då klubben upplever sportslig motvind.

I rapporten hävdas att United har en förmåga att nå "oöverträffbara" sponsoravtal. Som avtalet med Chrysler som ger 450 miljoner varje år. Likaså reagerade United snabbt när Nike drog sig ur ett 13 år gammalt tröjavtal. Snart nog presenterades i stället ett nytt avtal med Adidas och den uppgörelse är värd 750 miljoner euro, drygt 7 miljarder över tio år.

Hur de kan kapitalisera

Åter, det är en fråga om hur klubbarna kan kapitalisera på sitt varumärke.

United bedöms i dag ha ett försprång om drygt 2 miljarder kronor. Så mycket skiljer till Bayern München, därefter följer Real Madrid, Manchester City, Chelsea och först som sexa kommer Barcelona.

De nyblivna Champions League-mästarna är alltså inte bättre än så...

Ändå är det  klubben med det starkaste varumärket i världen, det är bedömarna överens om.

Misslyckanden för Barcelona

Rapporten förklarar: "Barcelona har inte kunnat utnyttja sitt varumärke i samma utsträckning som rivalerna och ändå har klubben de största stjärnorna och ett varumärke som knappt kan vara större”.

Men "varumärkenas styrka" speglar bara den teoretiska potentialen.

Överraskningen på listan är Southampton som har det snabbast växande varumärket på listan.

Att notera är också att en sådan klassisk klubb som Tottenham måste börja med lite självkritik. Deras varumärke bedöms vara värt en fjärdedel av United...

Här är de tio främsta

1. Manchester United, 1206 US dollar

2. Bayern München, 933

3) Real Madrid, 873

4) Manchester City, 800

5) Chelsea, 795

6) Barcelona, 773 

7) Arsenal, 703

8) Liverpool, 577

9) Paris SG, 541

10) Tottenham, 360

Här är hela listan

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Arvfonden fortsätter att berika föreningar. Vid Arvsfondsdelegationens sista möte för i år  tillkom en rad beslut om lokalstöd som att gynnar en rad föreningar som hade ansökt och som nu kommer att tilldelas pengar.   

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.

Raden av f d landslagåkare som  greppar mikrofonen blir allt längre.

– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.