Men här misslyckas Barcelona
Ena veckan kommer Deloitte med sin lista, andra veckan är det The Brand Finances tur. Här har klubbarnas varumärke listats. Real Madrid och Manchester United är återkommande konkurrenter, men det finns också vissa överraskande fakta.
Uniteds smarta affärer
Pengarna inom fotbollen är så hisnande stora att man för länge sedan har slutat att reagera på antalet siffror.
Nu gäller nya rekord. Manchester United är först att passera 1 miljard dollar och totalt sett är fotbollens varumärken värda 10 miljarder.
Listan är också ett mått på framgångarna för marknadsavdelningarna hos klubbarna. Det är därför som United rankas högst. Klubben har skrivit flera mycket lukrativa avtal och det har ändå skett i en tid då klubben upplever sportslig motvind.
I rapporten hävdas att United har en förmåga att nå "oöverträffbara" sponsoravtal. Som avtalet med Chrysler som ger 450 miljoner varje år. Likaså reagerade United snabbt när Nike drog sig ur ett 13 år gammalt tröjavtal. Snart nog presenterades i stället ett nytt avtal med Adidas och den uppgörelse är värd 750 miljoner euro, drygt 7 miljarder över tio år.
Hur de kan kapitalisera
Åter, det är en fråga om hur klubbarna kan kapitalisera på sitt varumärke.
United bedöms i dag ha ett försprång om drygt 2 miljarder kronor. Så mycket skiljer till Bayern München, därefter följer Real Madrid, Manchester City, Chelsea och först som sexa kommer Barcelona.
De nyblivna Champions League-mästarna är alltså inte bättre än så...
Ändå är det klubben med det starkaste varumärket i världen, det är bedömarna överens om.
Misslyckanden för Barcelona
Rapporten förklarar: "Barcelona har inte kunnat utnyttja sitt varumärke i samma utsträckning som rivalerna och ändå har klubben de största stjärnorna och ett varumärke som knappt kan vara större”.
Men "varumärkenas styrka" speglar bara den teoretiska potentialen.
Överraskningen på listan är Southampton som har det snabbast växande varumärket på listan.
Att notera är också att en sådan klassisk klubb som Tottenham måste börja med lite självkritik. Deras varumärke bedöms vara värt en fjärdedel av United...
Här är de tio främsta
1. Manchester United, 1206 US dollar
2. Bayern München, 933
3) Real Madrid, 873
4) Manchester City, 800
5) Chelsea, 795
6) Barcelona, 773
7) Arsenal, 703
8) Liverpool, 577
9) Paris SG, 541
10) Tottenham, 360
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Göteborg blir åter scen för världstennis – för första gången på 18 år spelas Davis Cup i staden.
Sverige ställs mot Tunisien i en betydelsefull landskamp den 12-13 september. Segrarenn går till nästa års Davis Cup Qualifiers.
I det svenska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
I dt senska laget förväntas båda bröderna Ymer ingå.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.