Men här misslyckas Barcelona

Det är förutsägbart vilka klubbar som toppar penninglistan bland världens främsta fotbollsklubbar. Men mindre väntat - Southampton marknadsvärde ökar snabbast.
Javier Mascherano på busstaket, med hela spelatruppen bakom sig, under Barcelonas hyllningsfärd genom den spanska staden. Klubben vann spanska ligan, Copa del Rey and Champions League. Foto: Manu Fernandez, AP Photo/TT

 

Ena veckan kommer Deloitte med sin lista, andra veckan är det The Brand Finances tur. Här har klubbarnas varumärke listats. Real Madrid och Manchester United är återkommande konkurrenter, men det finns också vissa överraskande fakta.

Uniteds smarta affärer

Pengarna inom fotbollen är så hisnande stora att man för länge sedan har slutat att reagera på antalet siffror.

Nu gäller nya rekord. Manchester United är först att passera 1 miljard dollar och totalt sett är fotbollens varumärken värda 10 miljarder.

Listan är också ett mått på framgångarna för marknadsavdelningarna hos klubbarna. Det är därför som United rankas högst. Klubben har skrivit flera mycket lukrativa avtal och det har ändå skett i en tid då klubben upplever sportslig motvind.

I rapporten hävdas att United har en förmåga att nå "oöverträffbara" sponsoravtal. Som avtalet med Chrysler som ger 450 miljoner varje år. Likaså reagerade United snabbt när Nike drog sig ur ett 13 år gammalt tröjavtal. Snart nog presenterades i stället ett nytt avtal med Adidas och den uppgörelse är värd 750 miljoner euro, drygt 7 miljarder över tio år.

Hur de kan kapitalisera

Åter, det är en fråga om hur klubbarna kan kapitalisera på sitt varumärke.

United bedöms i dag ha ett försprång om drygt 2 miljarder kronor. Så mycket skiljer till Bayern München, därefter följer Real Madrid, Manchester City, Chelsea och först som sexa kommer Barcelona.

De nyblivna Champions League-mästarna är alltså inte bättre än så...

Ändå är det  klubben med det starkaste varumärket i världen, det är bedömarna överens om.

Misslyckanden för Barcelona

Rapporten förklarar: "Barcelona har inte kunnat utnyttja sitt varumärke i samma utsträckning som rivalerna och ändå har klubben de största stjärnorna och ett varumärke som knappt kan vara större”.

Men "varumärkenas styrka" speglar bara den teoretiska potentialen.

Överraskningen på listan är Southampton som har det snabbast växande varumärket på listan.

Att notera är också att en sådan klassisk klubb som Tottenham måste börja med lite självkritik. Deras varumärke bedöms vara värt en fjärdedel av United...

Här är de tio främsta

1. Manchester United, 1206 US dollar

2. Bayern München, 933

3) Real Madrid, 873

4) Manchester City, 800

5) Chelsea, 795

6) Barcelona, 773 

7) Arsenal, 703

8) Liverpool, 577

9) Paris SG, 541

10) Tottenham, 360

Här är hela listan

Bakgruunden till att Zlatan Ibrahimovic skänker bort fyra av sina padel- och fotbollshallar i Sverige framkommer successivt.

 Bara anläggningen i Örebro redovisade ett minus på 4,4 miljoner under förra året.

Bolaget Downtheline Holding AB, där Zlatans padelverksamhet är placerad, gjorde en förlust på 18,7 miljoner under 2024, enligt Expressen.

Det är bakgrunden till att megastjärnan nu vill göra sig av med anläggningarna i Örebro, Skövde, Uppsala och Jönköping.

Regeringen har gett Polismyndigheten ett nytt uppdrag med en stark betoning 

”Kriminella nätverk inom idrotten ska kartläggas”.

- Det är ett mycket allvarligt problem, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) till DN.

Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar.  Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap 

Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.