Men här misslyckas Barcelona

Det är förutsägbart vilka klubbar som toppar penninglistan bland världens främsta fotbollsklubbar. Men mindre väntat - Southampton marknadsvärde ökar snabbast.
Javier Mascherano på busstaket, med hela spelatruppen bakom sig, under Barcelonas hyllningsfärd genom den spanska staden. Klubben vann spanska ligan, Copa del Rey and Champions League. Foto: Manu Fernandez, AP Photo/TT
Annons

 

Ena veckan kommer Deloitte med sin lista, andra veckan är det The Brand Finances tur. Här har klubbarnas varumärke listats. Real Madrid och Manchester United är återkommande konkurrenter, men det finns också vissa överraskande fakta.

Uniteds smarta affärer

Pengarna inom fotbollen är så hisnande stora att man för länge sedan har slutat att reagera på antalet siffror.

Nu gäller nya rekord. Manchester United är först att passera 1 miljard dollar och totalt sett är fotbollens varumärken värda 10 miljarder.

Listan är också ett mått på framgångarna för marknadsavdelningarna hos klubbarna. Det är därför som United rankas högst. Klubben har skrivit flera mycket lukrativa avtal och det har ändå skett i en tid då klubben upplever sportslig motvind.

I rapporten hävdas att United har en förmåga att nå "oöverträffbara" sponsoravtal. Som avtalet med Chrysler som ger 450 miljoner varje år. Likaså reagerade United snabbt när Nike drog sig ur ett 13 år gammalt tröjavtal. Snart nog presenterades i stället ett nytt avtal med Adidas och den uppgörelse är värd 750 miljoner euro, drygt 7 miljarder över tio år.

Hur de kan kapitalisera

Åter, det är en fråga om hur klubbarna kan kapitalisera på sitt varumärke.

United bedöms i dag ha ett försprång om drygt 2 miljarder kronor. Så mycket skiljer till Bayern München, därefter följer Real Madrid, Manchester City, Chelsea och först som sexa kommer Barcelona.

De nyblivna Champions League-mästarna är alltså inte bättre än så...

Ändå är det  klubben med det starkaste varumärket i världen, det är bedömarna överens om.

Misslyckanden för Barcelona

Rapporten förklarar: "Barcelona har inte kunnat utnyttja sitt varumärke i samma utsträckning som rivalerna och ändå har klubben de största stjärnorna och ett varumärke som knappt kan vara större”.

Men "varumärkenas styrka" speglar bara den teoretiska potentialen.

Överraskningen på listan är Southampton som har det snabbast växande varumärket på listan.

Att notera är också att en sådan klassisk klubb som Tottenham måste börja med lite självkritik. Deras varumärke bedöms vara värt en fjärdedel av United...

Här är de tio främsta

1. Manchester United, 1206 US dollar

2. Bayern München, 933

3) Real Madrid, 873

4) Manchester City, 800

5) Chelsea, 795

6) Barcelona, 773 

7) Arsenal, 703

8) Liverpool, 577

9) Paris SG, 541

10) Tottenham, 360

Här är hela listan

Nu skärper Björn Eriksson och Riksidrottsförbundet rösten och kravet på regeringen. RF gör bedömningen att den ekonomiska effekten för idrottsrörelsen ligger mellan fyra och sex miljarder kronor för 2021. Till regeringen lämnas därför idag krav på ekonomiskt stöd för kompensation och omställning för idrottsrörelsen på minst två till fyra miljarder kronor beroende på utvecklingen av pandemin och dess konsekvenser under 2021.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Folkhälsomyndigheten ska den 20:e varannan månad rapportera om hur de ser på smittskyddsåtgärder i samhället till följd av Covid19. Nu kommer efterlängtade signaler från FHM. 

 Januarirapporteringen framhäver att arrangemang som hålls utomhus kan få lättnader när smittspridningen i samhället minskar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

 I kväll, onsdag, är det premiär för en synnerligen annorlunda NHL-säsong med matcher varje dag. – och Viaplay  via streamingtjänsten direktsänder samtliga 868 grundspelsmatcher samt slutspelet.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.