Räddningen - ett årsmöte 2010

Coronapandemin slår med förödande kraft mot allvenska Häcken. Gothia Cup är inställt, Göteborgs Music Festival likaså och med troligen blir det ingen Gothia Cup China.

Mer än hälften av föreningens omsättning är borta. Däremot kvarstår klubbens stora fasta kostnader för evenemangen.

Häckens starke man, Dennis Andersson är tyngd av alla negativa meddelanden.Häcken tappar totalt 100 miljoner.

Klubben medger att ett inställt Gothia Cup innebär en smäll på runt 100 miljoner kronor i förlorade intäkter och utan det  beslut som de dåvarande  medlemmarna fattade  på ett årsmöte 2010 om att klubben alltid ska ha minst 20 procent av omsättningen i eget kapital, hade verksamheten varit i rejäl gungning. Beslutet togs för att skapa en slags egen försäkring för oförutsedda händelser, och den klokheten räddar nu föreningen.

Kostnader kvarstår

Mer än hälften av föreningens omsättning är borta. Däremot kvarstår klubben stora fasta kostnader för evenemangen..

– Vi kommer inte att gå omkull men vi har högre ambitioner än så, säger  MarcusJodin och betonar:

– Allt fokus ligger på att säkerställa att klubben även i framtiden ska vara en välskött förening i toppen av svensk fotboll, säger klubbchef Marcus Jodin

– Vi har en resultatprognos på minus 40 miljoner kronor men samtidigt vet vi att det finns en risk för att det inte stannar där, beroende av hur utvecklingen blir i år, säger Jodin.

Åtgärdspaket

Häcken  klubbade redan i mars ett åtgärdspaket med kostnadsbesparingar i form av permitteringar av personal, inköpsstopp och lönesänkningar.

– Vi gick in i krisen med en god ekonomi men jag tror att alla förstår hur ett minusresultat i den här storleken slår mot vår verksamhet. Nu gör vi allt vi kan för att minska underskottet, .

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej  Östersunds fotboll får vänta ytterligare på klartecken för spel i Superettan kommande säsong. Svenska Fotbollförbundets licensnämnd gjorde på måndagen en bedömning av lagets finansiella situation, men besked dröjer.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

Premier League-klubben Manchester United kan få nya ägare.Det råder onekligen turbulens hos Manchester United. Cristiano Ronaldo lämnar klubben med omedelbar verkan och samtidigt meddelar klubbens ägare att de kan tänka sig att sälja klubben..

Hos grannarn i Manchester City är det desto lugnare. Tränaren Pep Guardiola sitter med pennan i hande för att skriva på ett kontrakt som innebär att han stannar till och med 2025.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

För tionde året i rad stärker Svenska Spel svensk ungdomsidrott när årets pengar från initiativet Gräsroten betalas ut idag. Sedan starten av Gräsroten har drygt en halv miljard kronor betalats ut till ungdomsidrotten.

I år får 8 567 föreningar i 73 idrotter dela på 35 miljoner kronor. Pengarna är öronmärkta att gå direkt till föreningarnas ungdomsverksamhet och det är Svenska Spels kunder som bestämmer hur pengarna fördelas.

Fotbollsåret 2022 går mot sitt slut och ska summeras. Vem ska få Guldbollen? Vem plockar hem Diamantbollen? Och vem gjorde Årets mål? Den 27 december kommer svaren i tv-programmet Fotbollsåret. I under något annorlunda former,. För första gången sker det annorlunda att en tidning sänder kulmen. Sportbladet har köpt rättigheterna via en uppgörelse med Svenska Fotbollsförbund. Annars har TV4 sänt galan de senaste åren.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.