En fotbollsmatch blir till 2 000 datapunkter

De beskriver sig själva som fotbollsfanatiker. Med bra idéer kan tilläggas. För de tyckte att det här med analys av matcher var extra intressant och borde utvecklas.  Därför har nu Ola Lidmark Eriksson och Joakim Plogell, grundare av Football Analytics Sweden AB skrivit avtal med Svenska Fotbollsförbundet.

De har redan kontakt med några elitklubbar och hoppas även på TV4 och Cmore.

Alla passningar, , dribblingar, tacklingar och stopp, - allt som sker under en match blir till runt 2 000 datapunkter som en klubb kan ha stor nytta av.

Allt började 2015 med Graham Potter och Östersunds FK.

Joakim Plogelloch Ola Lidmark Eriksson  är barndomskompisar som på fritiden började att  analysera matchdata för ÖFK.  

– Det blev ett samarbete som vi byggde vidare på. Och då tänkte vi att om Östersund är intresserade så borde fler klubbar också vara det  

Vad analyserar ni? 

– Det är väldigt detaljerat. Under en match samlas det in mellan1500 till 2 000 datapunkter. Det är alla passningar, varifrån, dribblingar, tacklingar och stopp Alla händelser som sker med bollen

De startadet Sportanalysföretaget Football Analytics Sweden AB för att backa upp den webbaserade plattformen Playmaker.AI. De samlar in fotbollsdata och omvandlar den till ökade insikter om fotboll med hjälp av artificiell intelligens vilket gör det lättare för klubbar att exempelvis scouta nya spelare runt om i världen. 

Playmaker.AI ger också feedback om matchanalys och spelarutveckling samt innehåller verktyg som hjälper till att analysera motståndare mer effektivt och se egna spelares rörelsemönster.

Det är därför  som Fotbollsförbundet skriver avtal med företaget . Via artificiell intelligens kan data från alla landskamper på samtliga nivåer samlas in och en avancerad dataanalys kan levereras till till SvFF. Playmaker bidrar med effektivisering av lag-, match- och spelaranalyser.

I dag analyserar Ola Lidmark Eriksson och Joakim Plogell fotbollsdata för klubbar som Kalmar FF, GIF Sundsvall och har uppdrag för bland annat TV4 och C More. Svenska Fotbollsförbundet blir en ny kund.

De två fotbollsnördarnas ursprungliga idé har utvecklats och är en affärsprodukt.

- Vi kom vi på att vi ville göra något tillsammans och det visade sig att vi tänkte rätt, berättar Joakim Plogell.

- Vi tar stora mängder data som finns runt spelet fotboll och gör det begripligt., förklarar Ola Lidmark Eriksson  

Ola tillägger:

– Vår idé är att jobba med klubbar och hjälpa dem med dataanalys. 

Efter ÖFK har det blivit fler uppdrag för företaget. 

- Fotbollsklubbar är och har varit väldigt analoga. Vi kommer in med något annat och mer givande. 

Deras företag har vuxit och de uppmärksammades hemma i Östersund och vid ett arrangemang för stadens näringsliv tilldelades de ett stipendium och 100 000 kr  från Olle Oscarssons Stiftelsefond. 

Motivering löd: ”Genom insamlande av stor mängd data som sedan struktureras och presenteras på ett begripligt sätt har företaget snabbt fått en efterfrågad produkt som fått fäste både nationellt som internationellt”. 

– Med hjälp av de här pengarna och vid en investeringsrunda sommaren 2021 klev  Almi Invest klev in och vi kunde etablera oss internationellt och få in mer resurser i bolaget  och vi kunde anställa två personer. Så vi blir fem anställda i Sverige och så har vi ett team i Indien, berättar duon glatt.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

OS är  angeläget.Om nu någon tvivlade är det bara att kolla med Sportbladets ledninn.  Där har man tagit beslutet att  att runt 20 personer ska bevaka händelserna i Paris. 16 journalister är på plats och hemmaredaktionen ärb emannad dygnet runt. Inte nog med det. ISportbladet  öppnar dessutom en specialsajt för att ge läsare tittare /lyssnare upplevelser av spelen.  Hur mycket klickandet leder inte det till..?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.