Från 3 till 70 personer i mediabolaget
Sport i TV attraherar alla, tittare som företag. Därför kan Spring Media, som är ett av Sveriges ledande och växande företag inom sport och TV-produktion expandera ytterligare. Bolaget följer en utstakad strategi för att nå mer framgång, både i Sverige och i Europa, framför allt i DACH-regionen där investeringar nu sker via ett förvärv av företaget Hogmore, med bas i både Lichtenstein och Österrike.
- Därmed når vi en marknadsledande position vid försäsongs- och vänskapsmatcher i fotboll – till att börja med.
- Affären stärker Spring Medias position som en tekniskt aktiv och global sportmediebyrå med en stark europeisk hemmamarknad, betonar vd:n, Tobias Osmund.
Spring Media grundades 2011 av Hans Svelander, José Moreno och Torsten Billing. Tre personer då, har blivit 70 dryga tio år senare tack vare en ständig expansion och en stark position som helhetsleverantör av internationell sportmedia.
Står på tre ben
Rättigheter, produktion och distribution av streamingplattformar (OTT)är företagets tre ben och i dag har Spring Media kontor i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Lichtenstein, Lettland, Kazakstan och Mexiko. Sport och TV är de samlade nämnarna för verksamheten och inkluderar allt från produktion av bilder, antingen till digital tv eller för streaming, vidare att representera kunder i förhandlingar för att tillvarata rättigheter och här säljer Spring Media exempelvis OS-bilder i Asien.
Omsättningen i fjol var 245 miljoner med en god lönsamhet.
Tobias Osmund uppskattar att verksamheten i dag är till 40 procent Sverige-baserad med bl a uppdrag för ESS-speedway, Elitserien i bandy, SSL Innebandy och att producera sändningarna från Hockeyallsvenskan, damallsvenskan i fotboll och Stockholm Open.
Utomlands har Spring Media spännande uppdrag med ansvar för klubb-TV i storklubbar som Arsenal, Chelsea och PSG. Statusjobb som är bra att framhålla vid kommande uppvaktningar i DACH-regionen. Företaget har också uppdrag via internationella olympiska förbund som gymnastik, taekwondo och distribuerar dessutom TV-rättigheterna för OS i delar av Asien.
Nya pengar öppnade
Ett genombrott skedde i fjol när Helix Kapital tog beslutet att investera i företaget.
- Då fick vi de ekonomiska möjligheterna att stärka bolaget på den nordiska marknaden och accelerera en internationell expansion, framhåller Tobias Osmund.
Dessförinnan hade Spring Media förenat sitt produktionsutbud genom att 2018 förvärva en majoritetsandel i Lettland-baserade Sportacentrs och slå samman intern kapacitet. Det resulterade i lanseringen av en ny enhet, Spring Productions.
Koncernen Spring Media i dag består av Spring Media samt Future Sports Agency som båda verkar inom rätttighetdistribution och rådgivning, samt Staylive (OTT-plattformsleverantör ochSportacentrs (fjärrproduktion).
Tobias Osmund är vd och Manfred Aronsson ordförande i koncernstyrelsen.
Där ska inköpta Hogmores duo, grundaren Bernie Riedlsperger och Klemens Köglska också ingå.
-Det blir oerhört spännande att få vara med på den här resan. Vi har en unik position på marknaden och kan erbjuda allt ett förbund, en liga eller en klubb behöver för att stärka sin mediaprodukt med rådgivning och strategi, rättighetsförsäljning, produktion, streamingtjänster och sponsorpaketeringar, säger Hans Svelander, en av Spring Medias grundare.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare, har tagit del av effekterna från ishockey-VM i Stockholm. Då får han något drömmande i blicken.Enligt beräkningarna innebar VM en turistekonomisk omsättning, inklusive biljettintäkter, på 729,9 miljoner under VM-perioden i maj . Nu menar han att ett fotbolls-EM 2029 skulle kunna ge över 900 miljoner kronor till Stockholmsekonomin
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.
Skriv kommentar