Från 3 till 70 personer i mediabolaget
Sport i TV attraherar alla, tittare som företag. Därför kan Spring Media, som är ett av Sveriges ledande och växande företag inom sport och TV-produktion expandera ytterligare. Bolaget följer en utstakad strategi för att nå mer framgång, både i Sverige och i Europa, framför allt i DACH-regionen där investeringar nu sker via ett förvärv av företaget Hogmore, med bas i både Lichtenstein och Österrike.
- Därmed når vi en marknadsledande position vid försäsongs- och vänskapsmatcher i fotboll – till att börja med.
- Affären stärker Spring Medias position som en tekniskt aktiv och global sportmediebyrå med en stark europeisk hemmamarknad, betonar vd:n, Tobias Osmund.
Spring Media grundades 2011 av Hans Svelander, José Moreno och Torsten Billing. Tre personer då, har blivit 70 dryga tio år senare tack vare en ständig expansion och en stark position som helhetsleverantör av internationell sportmedia.
Står på tre ben
Rättigheter, produktion och distribution av streamingplattformar (OTT)är företagets tre ben och i dag har Spring Media kontor i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Lichtenstein, Lettland, Kazakstan och Mexiko. Sport och TV är de samlade nämnarna för verksamheten och inkluderar allt från produktion av bilder, antingen till digital tv eller för streaming, vidare att representera kunder i förhandlingar för att tillvarata rättigheter och här säljer Spring Media exempelvis OS-bilder i Asien.
Omsättningen i fjol var 245 miljoner med en god lönsamhet.
Tobias Osmund uppskattar att verksamheten i dag är till 40 procent Sverige-baserad med bl a uppdrag för ESS-speedway, Elitserien i bandy, SSL Innebandy och att producera sändningarna från Hockeyallsvenskan, damallsvenskan i fotboll och Stockholm Open.
Utomlands har Spring Media spännande uppdrag med ansvar för klubb-TV i storklubbar som Arsenal, Chelsea och PSG. Statusjobb som är bra att framhålla vid kommande uppvaktningar i DACH-regionen. Företaget har också uppdrag via internationella olympiska förbund som gymnastik, taekwondo och distribuerar dessutom TV-rättigheterna för OS i delar av Asien.
Nya pengar öppnade
Ett genombrott skedde i fjol när Helix Kapital tog beslutet att investera i företaget.
- Då fick vi de ekonomiska möjligheterna att stärka bolaget på den nordiska marknaden och accelerera en internationell expansion, framhåller Tobias Osmund.
Dessförinnan hade Spring Media förenat sitt produktionsutbud genom att 2018 förvärva en majoritetsandel i Lettland-baserade Sportacentrs och slå samman intern kapacitet. Det resulterade i lanseringen av en ny enhet, Spring Productions.
Koncernen Spring Media i dag består av Spring Media samt Future Sports Agency som båda verkar inom rätttighetdistribution och rådgivning, samt Staylive (OTT-plattformsleverantör ochSportacentrs (fjärrproduktion).
Tobias Osmund är vd och Manfred Aronsson ordförande i koncernstyrelsen.
Där ska inköpta Hogmores duo, grundaren Bernie Riedlsperger och Klemens Köglska också ingå.
-Det blir oerhört spännande att få vara med på den här resan. Vi har en unik position på marknaden och kan erbjuda allt ett förbund, en liga eller en klubb behöver för att stärka sin mediaprodukt med rådgivning och strategi, rättighetsförsäljning, produktion, streamingtjänster och sponsorpaketeringar, säger Hans Svelander, en av Spring Medias grundare.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Magnus Jopevi är den verkliga entreprenören inom Innebandy i Sverige. Han skapade med stor passion varumärket Innebandy24 och satsade på E-handel från lokaler i Bromma.
I höstas tog Innebandy24 ett stort steg framåt när han öppnade sin första fysiska butik. I samband med detta samlade man logistik och lager för e-handeln på samma plats där butiken är belägen i Bromma.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Högtflygande planer har vi hört talas, men aldrig en fotbollsplan 350 meter upp i det blå. I en stad som ännu inte finns kommer 2034 års VM-arrangörer, Saudiarabien, att bygga en arena på våning fyra och fem och där stadens byggnader bildar läktartak, med en kapacitet om 45 000 åskådare.
På onsdagen, den 11 december, tilldelas saudierna värdskapet av FIFA:s 211 medlemsländer. Det svenska förbundet, SvFF, har lagt sin röst för kronprins Mohammed Bin Salman rike. Nyligen har Amnesty rapporterat att antalet utförda dödstraff i år är 198, den högsta siffran sedan 1990.
Det norska förbundet, NFF, kommer till skillnad från SvFF att avstå från att rösta, med motivering att processen inte varit i linje med FIFA:s egna reformer.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Ingela Mathsson, kassör i IF Hansa, Hoburg sålde en prenumeration på digitala lotten Joyna till maken Thomas. Det blev en dubbelvinst.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar