Från 3 till 70 personer i mediabolaget

Sport i TV attraherar alla, tittare som företag. Därför kan Spring Media, som är ett av Sveriges ledande och växande företag inom sport och TV-produktion expandera ytterligare. Bolaget följer en utstakad strategi för att nå mer framgång, både i Sverige och i Europa, framför allt i DACH-regionen där investeringar nu sker via ett förvärv av företaget Hogmore, med bas i både Lichtenstein och Österrike.

Spring Medias vd, Tobias Osmund, tillsammans med Bernie Riedlsperger, t v, och Klemens Köglska, från företaget Hogmore som nu ingår i Spring Media

- Därmed når vi en marknadsledande position vid försäsongs- och vänskapsmatcher i fotboll – till att börja med.

- Affären stärker Spring Medias position som en tekniskt aktiv och global sportmediebyrå med en stark europeisk hemmamarknad, betonar vd:n, Tobias Osmund.

Spring Media grundades 2011 av Hans Svelander, José Moreno och Torsten Billing. Tre personer då, har blivit 70 dryga tio år senare tack vare en ständig expansion och en stark position som helhetsleverantör av internationell sportmedia.

Står på tre ben

Rättigheter, produktion och distribution av streamingplattformar (OTT)är företagets tre ben och i dag har Spring Media kontor i Sverige, Frankrike, Storbritannien, Österrike, Lichtenstein, Lettland, Kazakstan och Mexiko. Sport och TV är de samlade nämnarna för verksamheten och inkluderar allt från produktion av bilder, antingen till digital tv eller för streaming, vidare att representera kunder i förhandlingar för att tillvarata rättigheter och här säljer Spring Media exempelvis OS-bilder i Asien.

Omsättningen i fjol var 245 miljoner med en god lönsamhet.

Tobias Osmund uppskattar att verksamheten i dag är till 40 procent Sverige-baserad med bl a uppdrag för ESS-speedway, Elitserien i bandy, SSL Innebandy och att producera sändningarna från Hockeyallsvenskan, damallsvenskan i fotboll och Stockholm Open. 

Utomlands har Spring Media spännande uppdrag med ansvar för klubb-TV i storklubbar som Arsenal, Chelsea och PSG. Statusjobb som är bra att framhålla vid kommande uppvaktningar i DACH-regionen. Företaget har också uppdrag via  internationella olympiska förbund som gymnastik, taekwondo och distribuerar dessutom TV-rättigheterna för OS i delar av Asien.

Nya pengar öppnade

Ett genombrott skedde i fjol när Helix Kapital tog beslutet att investera i företaget.

- Då fick vi de ekonomiska möjligheterna att stärka bolaget på den nordiska marknaden och accelerera en internationell expansion, framhåller Tobias Osmund.

Dessförinnan hade Spring Media förenat sitt produktionsutbud genom att 2018 förvärva en majoritetsandel i Lettland-baserade Sportacentrs och slå samman intern kapacitet. Det resulterade i lanseringen av en ny enhet, Spring Productions. 

Koncernen Spring Media i dag består av Spring Media samt Future Sports Agency som båda verkar inom rätttighetdistribution och rådgivning, samt Staylive (OTT-plattformsleverantör ochSportacentrs (fjärrproduktion). 

Tobias Osmund är vd och Manfred Aronsson ordförande i koncernstyrelsen.

Där ska inköpta Hogmores duo, grundaren Bernie Riedlsperger och Klemens Köglska också ingå. 

-Det blir oerhört spännande att få vara med på den här resan. Vi har en unik position på marknaden och kan erbjuda allt ett förbund, en liga eller en klubb behöver för att stärka sin mediaprodukt med rådgivning och strategi, rättighetsförsäljning, produktion, streamingtjänster och sponsorpaketeringar, säger Hans Svelander, en av Spring Medias grundare.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.