Jonas Persson fick en idé igen

Direktsänd idrott och Jonas Persson har något genetiskt tillsammans.

2007 såldes svenska IEC in Sport, med Jonas som grundare och huvudägare, till franska Lagardère. 750 miljoner kvitterade Jonas och kollegor ut. Då hade han redan upplevt en försäljning av bolaget 2001, när engelska Sport Resource Group betalade 340 miljoner kronor, men efter några år tappade engelsmännen intresset och Jonas återkom som ägare i sitt internationella bolag där det gällde förmedling av idrott och sändningsrättigheter i tv. 

I några år klarade han av att ta det lite lugnt. Sedan malde nya idéer i hans huvud. 

Jonas Persson - en entreprenör som ser möjligheter till affärer inom tv och streaming. Hans kreativitet har skapat företag som IEC in Sport och nu Sportway.

Jonas upptäckte att via streaming och AI-teknik blev digital direktsändning av favoritlagets matcher till fans och klubbmedlemmar fullt möjligt. Redan 2014 registrerade han Sportway. Han insåg tidigt att via AI-teknik fanns mycket att hämta. 

Jonas ringde Daniel Franck, kompisen från IEC och från 2017 sköt nya Sportway fart mot höjderna tack vare duon.

Expansionen

- Egentligen var det 2018 som vi började resan på allvar. Då fann vi de första kunderna. Hockeyn och fotbollen stod för expansionen när de trodde på vår idé, berättar Daniel.

- Överenskommelsen med St Erikscupen gav bra uppmärksamhet för det fortsatta arbetet Nu skrev också tidningarna om idrottens möjligheter till direktsändningar.

Efter fyra år av idogt utvecklingsarbete, i nära samarbete med Live Arena Sports som i dag är ett dotterbolag, var en världsledande teknik för automatiserad produktion skapad och färdig att sjösättas.

Framträdande roller i skapandet hade också Staffan Dahl, teknikentreprenör och utvecklare av mediatjänster, spelindustrin, tv-produktion, och mjukvarutveckling, Johan Hedblom, också med bakgrund i IEC in Sports och Lagardère, samt Martin Englund, erfaren från IMG.

-Vår erfarenhet av sportproduktion går tillbaka till mitten av 1990-talet från just IEC in Sports, där vi ägnade mycket tid och ansträngningar åt att hitta en ny modell som blev väldigt bra, betonar Jonas.

Coronapandemin kom som på beställning. Människor skulle hålla avstånd och ha distans till andra. Då fanns Sportway där med möjligheten att sända från favoritlagets match. Efterfrågan bara ökade bland förbund och klubbar.

Deras affärsidé vann gehör bland många idrotter. 2020 hade Sportway mer än 200 installationer i hela Europa och det gällde framför allt ishockeyarenor i Sverige, Norge och Finland. Och redan var fler sporter och förbund högaktuella.

Kommersiella sändningar

Sportway tog form, och det gällde inte bara att streama matcher utan systemet innehöll också kommersialisering av mediarättigheter.

Gruppen, med all erfarenhet nöjde sig inte med att bygga teknik och mjukvara som stöder streamingtjänster och AI-produktionen för direktsändningar.

Pay-per-view-evenemang, sponsring och andra kommersiella rättigheter berikade innovationen. Här delar också Sportway ofta intäkter med klubbarna i en win-win-lösning.

- Att vi förstår sportbranschen har hjälpt oss att skapa en affärsmodell som gör att klubbar och organisationer kan dra nytta av direktsändningarna. Vi har en attraktiv och skalbar affärsmodell med långsiktiga kontrakt och olika streamlösningar, säger Daniel.

Våren 2022 gick Sportway ihop med norska MyGame och deras dåvarande vd, Harald Strømme, blev ny ordförande i bolaget. Daniel Franck VD och Jonas Persson tog en  ny roll och Sportway Media Group bildades. Succesivt har nya affärer, i bl a Norge, Finland, Danmark och Tjeckien skapat framgångar och nu skedde också en ny investeringsrunda.

-Den tredje i ordningen för det krävs mycket kapital för verksamheten när den växer, betonar Daniel.

 I dag har bolaget inte mindre än 1100 kameror installerade i framför allt Sverige, Danmark, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien och Belgien.

Notera att varje enhet, bestående av kamera, dator och övrig teknisk utrustning kostar runt 70 000 kr

Nya förbund och idrotter tillkommer ideligen. Senast var glädjen stor när första kunden i Italien skrev under ett avtal. Senaste partner i Sverige är volleybollförbundet.

Kontor i åtta städer

"Volleyboll är sporten jag växte upp med och utövade i 15 år, så den här affären ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och sportens popularitet växer enormt i Sverige, påpekar Daniel.

Sportway Media Group har nu kontor och dotterbolag i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Riga, Prag och till och med i Auckland samt Melbourne, där f d anställda i IEC har ansvaret och där bedöms framtiden som ljus. 

-Totalt består bolaget av ca 80 anställda så det krävs att det snurrar på, säger Daniel.

23/24 beräknas Sportway Media Group strömma över 200 000 matcher från sporter som ishockey, handboll, innebandy, basket, fotboll, volleyboll, rugby, landhockey och rinkboll i 13länder.

Då krävs runt 1 000 kameror, vilket förtydligar expansionens kraft.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.