Jonas Persson fick en idé igen
Direktsänd idrott och Jonas Persson har något genetiskt tillsammans.
2007 såldes svenska IEC in Sport, med Jonas som grundare och huvudägare, till franska Lagardère. 750 miljoner kvitterade Jonas och kollegor ut. Då hade han redan upplevt en försäljning av bolaget 2001, när engelska Sport Resource Group betalade 340 miljoner kronor, men efter några år tappade engelsmännen intresset och Jonas återkom som ägare i sitt internationella bolag där det gällde förmedling av idrott och sändningsrättigheter i tv.
I några år klarade han av att ta det lite lugnt. Sedan malde nya idéer i hans huvud.
Jonas upptäckte att via streaming och AI-teknik blev digital direktsändning av favoritlagets matcher till fans och klubbmedlemmar fullt möjligt. Redan 2014 registrerade han Sportway. Han insåg tidigt att via AI-teknik fanns mycket att hämta.
Jonas ringde Daniel Franck, kompisen från IEC och från 2017 sköt nya Sportway fart mot höjderna tack vare duon.
Expansionen
- Egentligen var det 2018 som vi började resan på allvar. Då fann vi de första kunderna. Hockeyn och fotbollen stod för expansionen när de trodde på vår idé, berättar Daniel.
- Överenskommelsen med St Erikscupen gav bra uppmärksamhet för det fortsatta arbetet Nu skrev också tidningarna om idrottens möjligheter till direktsändningar.
Efter fyra år av idogt utvecklingsarbete, i nära samarbete med Live Arena Sports som i dag är ett dotterbolag, var en världsledande teknik för automatiserad produktion skapad och färdig att sjösättas.
Framträdande roller i skapandet hade också Staffan Dahl, teknikentreprenör och utvecklare av mediatjänster, spelindustrin, tv-produktion, och mjukvarutveckling, Johan Hedblom, också med bakgrund i IEC in Sports och Lagardère, samt Martin Englund, erfaren från IMG.
-Vår erfarenhet av sportproduktion går tillbaka till mitten av 1990-talet från just IEC in Sports, där vi ägnade mycket tid och ansträngningar åt att hitta en ny modell som blev väldigt bra, betonar Jonas.
Coronapandemin kom som på beställning. Människor skulle hålla avstånd och ha distans till andra. Då fanns Sportway där med möjligheten att sända från favoritlagets match. Efterfrågan bara ökade bland förbund och klubbar.
Deras affärsidé vann gehör bland många idrotter. 2020 hade Sportway mer än 200 installationer i hela Europa och det gällde framför allt ishockeyarenor i Sverige, Norge och Finland. Och redan var fler sporter och förbund högaktuella.
Kommersiella sändningar
Sportway tog form, och det gällde inte bara att streama matcher utan systemet innehöll också kommersialisering av mediarättigheter.
Gruppen, med all erfarenhet nöjde sig inte med att bygga teknik och mjukvara som stöder streamingtjänster och AI-produktionen för direktsändningar.
Pay-per-view-evenemang, sponsring och andra kommersiella rättigheter berikade innovationen. Här delar också Sportway ofta intäkter med klubbarna i en win-win-lösning.
- Att vi förstår sportbranschen har hjälpt oss att skapa en affärsmodell som gör att klubbar och organisationer kan dra nytta av direktsändningarna. Vi har en attraktiv och skalbar affärsmodell med långsiktiga kontrakt och olika streamlösningar, säger Daniel.
Våren 2022 gick Sportway ihop med norska MyGame och deras dåvarande vd, Harald Strømme, blev ny ordförande i bolaget. Daniel Franck VD och Jonas Persson tog en ny roll och Sportway Media Group bildades. Succesivt har nya affärer, i bl a Norge, Finland, Danmark och Tjeckien skapat framgångar och nu skedde också en ny investeringsrunda.
-Den tredje i ordningen för det krävs mycket kapital för verksamheten när den växer, betonar Daniel.
I dag har bolaget inte mindre än 1100 kameror installerade i framför allt Sverige, Danmark, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien och Belgien.
Notera att varje enhet, bestående av kamera, dator och övrig teknisk utrustning kostar runt 70 000 kr
Nya förbund och idrotter tillkommer ideligen. Senast var glädjen stor när första kunden i Italien skrev under ett avtal. Senaste partner i Sverige är volleybollförbundet.
Kontor i åtta städer
"Volleyboll är sporten jag växte upp med och utövade i 15 år, så den här affären ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och sportens popularitet växer enormt i Sverige, påpekar Daniel.
Sportway Media Group har nu kontor och dotterbolag i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Riga, Prag och till och med i Auckland samt Melbourne, där f d anställda i IEC har ansvaret och där bedöms framtiden som ljus.
-Totalt består bolaget av ca 80 anställda så det krävs att det snurrar på, säger Daniel.
23/24 beräknas Sportway Media Group strömma över 200 000 matcher från sporter som ishockey, handboll, innebandy, basket, fotboll, volleyboll, rugby, landhockey och rinkboll i 13länder.
Då krävs runt 1 000 kameror, vilket förtydligar expansionens kraft.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg! I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar