Jonas Persson fick en idé igen
Direktsänd idrott och Jonas Persson har något genetiskt tillsammans.
2007 såldes svenska IEC in Sport, med Jonas som grundare och huvudägare, till franska Lagardère. 750 miljoner kvitterade Jonas och kollegor ut. Då hade han redan upplevt en försäljning av bolaget 2001, när engelska Sport Resource Group betalade 340 miljoner kronor, men efter några år tappade engelsmännen intresset och Jonas återkom som ägare i sitt internationella bolag där det gällde förmedling av idrott och sändningsrättigheter i tv.
I några år klarade han av att ta det lite lugnt. Sedan malde nya idéer i hans huvud.
Jonas upptäckte att via streaming och AI-teknik blev digital direktsändning av favoritlagets matcher till fans och klubbmedlemmar fullt möjligt. Redan 2014 registrerade han Sportway. Han insåg tidigt att via AI-teknik fanns mycket att hämta.
Jonas ringde Daniel Franck, kompisen från IEC och från 2017 sköt nya Sportway fart mot höjderna tack vare duon.
Expansionen
- Egentligen var det 2018 som vi började resan på allvar. Då fann vi de första kunderna. Hockeyn och fotbollen stod för expansionen när de trodde på vår idé, berättar Daniel.
- Överenskommelsen med St Erikscupen gav bra uppmärksamhet för det fortsatta arbetet Nu skrev också tidningarna om idrottens möjligheter till direktsändningar.
Efter fyra år av idogt utvecklingsarbete, i nära samarbete med Live Arena Sports som i dag är ett dotterbolag, var en världsledande teknik för automatiserad produktion skapad och färdig att sjösättas.
Framträdande roller i skapandet hade också Staffan Dahl, teknikentreprenör och utvecklare av mediatjänster, spelindustrin, tv-produktion, och mjukvarutveckling, Johan Hedblom, också med bakgrund i IEC in Sports och Lagardère, samt Martin Englund, erfaren från IMG.
-Vår erfarenhet av sportproduktion går tillbaka till mitten av 1990-talet från just IEC in Sports, där vi ägnade mycket tid och ansträngningar åt att hitta en ny modell som blev väldigt bra, betonar Jonas.
Coronapandemin kom som på beställning. Människor skulle hålla avstånd och ha distans till andra. Då fanns Sportway där med möjligheten att sända från favoritlagets match. Efterfrågan bara ökade bland förbund och klubbar.
Deras affärsidé vann gehör bland många idrotter. 2020 hade Sportway mer än 200 installationer i hela Europa och det gällde framför allt ishockeyarenor i Sverige, Norge och Finland. Och redan var fler sporter och förbund högaktuella.
Kommersiella sändningar
Sportway tog form, och det gällde inte bara att streama matcher utan systemet innehöll också kommersialisering av mediarättigheter.
Gruppen, med all erfarenhet nöjde sig inte med att bygga teknik och mjukvara som stöder streamingtjänster och AI-produktionen för direktsändningar.
Pay-per-view-evenemang, sponsring och andra kommersiella rättigheter berikade innovationen. Här delar också Sportway ofta intäkter med klubbarna i en win-win-lösning.
- Att vi förstår sportbranschen har hjälpt oss att skapa en affärsmodell som gör att klubbar och organisationer kan dra nytta av direktsändningarna. Vi har en attraktiv och skalbar affärsmodell med långsiktiga kontrakt och olika streamlösningar, säger Daniel.
Våren 2022 gick Sportway ihop med norska MyGame och deras dåvarande vd, Harald Strømme, blev ny ordförande i bolaget. Daniel Franck VD och Jonas Persson tog en ny roll och Sportway Media Group bildades. Succesivt har nya affärer, i bl a Norge, Finland, Danmark och Tjeckien skapat framgångar och nu skedde också en ny investeringsrunda.
-Den tredje i ordningen för det krävs mycket kapital för verksamheten när den växer, betonar Daniel.
I dag har bolaget inte mindre än 1100 kameror installerade i framför allt Sverige, Danmark, Norge, Finland, Baltikum, Tjeckien och Belgien.
Notera att varje enhet, bestående av kamera, dator och övrig teknisk utrustning kostar runt 70 000 kr
Nya förbund och idrotter tillkommer ideligen. Senast var glädjen stor när första kunden i Italien skrev under ett avtal. Senaste partner i Sverige är volleybollförbundet.
Kontor i åtta städer
"Volleyboll är sporten jag växte upp med och utövade i 15 år, så den här affären ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och sportens popularitet växer enormt i Sverige, påpekar Daniel.
Sportway Media Group har nu kontor och dotterbolag i Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Riga, Prag och till och med i Auckland samt Melbourne, där f d anställda i IEC har ansvaret och där bedöms framtiden som ljus.
-Totalt består bolaget av ca 80 anställda så det krävs att det snurrar på, säger Daniel.
23/24 beräknas Sportway Media Group strömma över 200 000 matcher från sporter som ishockey, handboll, innebandy, basket, fotboll, volleyboll, rugby, landhockey och rinkboll i 13länder.
Då krävs runt 1 000 kameror, vilket förtydligar expansionens kraft.
Thomas Ejderhov
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.