Från Övik till genombrott i USA

Företaget WatchItGolf från Örnsköldsvikhar utvecklat en app som hjälper golfare att vässa svingen till en bråkdel av kostnaden för traditionella lösningar. Nu ger ett unikt samarbete bolaget potential att nå 44 miljoner tv-tittare i USA och Kanada.

Appen från svenska WatchItGolf har laddats ned av 10 000-tals spelare över hela världen. Nu lanseras de nya apparna W PRO Player och W PROx i USA.

Med hjälp av bildanalys används mobiltelefonen som en så kallad launch monitor som ger data om boll och klubba för träning och spel i simulator.

– Sedan kan din tränare analysera filmen med din sving oavsett var i världen han eller hon befinner sig. Det enda du behöver är en Iphone, säger vd Nicklas Boström.

Varannan golfspelare i världen beräknas bo i USA. Nu får WatchItGolf en mycket stark exponering i nordamerikansk tv tack vare ett samarbete med producentbolaget Viewpoint.

– Vi fick kontakt när vi ställde ut på världens största golfmässa i januari. Ett sådant här samarbete är avsevärt mycket billigare än att köpa vanlig reklamtid, säger Nicklas Boström.

Sändningarna, som leds av välkända skådespelaren Dennis Quaid, väntas nå 44 miljoner tittare i USA och Kanada under ett år.

Programmet om den svenska appen spelades in i somras och sänds med start i december.

Medverkar gör WatchItGolfs grundare Patric Hörnsten Nilsson och delägare Anders Forsbrand. Dessutom Eric Eshleman, som utsågs till årets PGA-tränare i USA 2019.

– Förutom exponeringen i tv når vi också 1 miljon personer via Viewpoints mejlutskick. säger Nicklas Boström.

WatchItGolfs app finns i olika versioner. Den enklaste, för amatörer är gratis. Den mer avancerade, som vänder sig till proffs och tränare, har en månadskostnad på upp till 100 dollar.

Sedan starten 2018 har WatchItGolf tagit in omkring 12 miljoner kronor i riskkapital.

– För att kunna växla upp marknadsföringen och anställda säljare för vi nu diskussioner med investerare om att ta in ytterligare 10 miljoner kronor, säger Nicklas Boström.

WachItGolf är en startup som ingår i BizMakers inkubatorprogram.

– BizMaker har hjälpt oss mycket med värdefulla kontakter och är ett viktigt bollplank, säger Nicklas Boström.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen. 

AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga. 

20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Nu har det hänt igen.  En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.

– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.