Undersökning hyllar damfotbollen
En ny undersökning visar att internationell damfotbollens nårstora framgångar och har stora tillväxtmöjligheter, i synnerhet som att sponsring av damfotboll har vuxit i snabb takt, och varumärkena har insett vilka möjligheter som finns relaterade till spelet.
Visa, är stor, global sposor och genomförde undersökningen bland 1.000 fans i länder som Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrike, Tyskland, Australien och USA
Slutsatser som framkom är att damfotboll har ökat markant de senaste fem åren. Och att över 50 procent av supportrarna blev fans under de tre senaste åren.
Starka varumärken styr
Varumärken spelar en avgörande roll i sportens utveckling och ökade investeringar kommer att hjälpa fotbollen att nå sin fulla potential
För att främja den positiva utvecklingen Visa genomfört en studie för att se vad som undersökt vad som ligger bakom och vad som krävs för att damfotbollen ska nå sin fulla potential.
Förutom sponsorskap har damfotbollen en betydande global ekonomisk inverkan.
Pekar på fördelarna
Enligt rapporter bidrog FIFA Women's World Cup 2023[med närmare 1,9 miljarder USD till den globala BNP:n, skapade över 38 000 arbetstillfällen och ökade hushållsinkomster med 932 miljoner USD. Eftersom damfotbollens ekonomiska inflytande ökar för varje år förväntas UEFA Women's EURO 2025 nå nya höjder och bli ett storslaget ögonblick för sporten.
I Visas studie, The Compound Effect in Women's Football, redovisas de allra viktigaste faktorerna som driver på utvecklingen:
- Medierättigheter sätter allt tydligare prägel på sporten med nya avtal och investerare.
- Ökade investeringar har drivit på spelutvecklingen och förbättrat upplevelsen för professionella spelare.
- Fler matcher har spelats på större arenor, vilket inneburit bättre sändningar och mer engagemang i de fysiska och digitala arenorna.
Damfotbollen är annorlunda och har en unik dragningskraft; supportrar är inkluderande och spelarna och deras personligheter är nyckeln till framgång.
Här är argumenten
Som en del av samma studie har Visa genomfört en undersökning med 7 000 fans i sju olika länder[]. Undersöknigen visar bland annat att:
- Över hälften (53 procent) av fansen har utvecklat ett intresse för damfotboll bara under det senaste tre åren. Siffran stiger till 62 procent bland 18-24-åringar.
- Nästan hälften (44 procent av fansen räknar med att öka sitt engagemang betydligt under de kommande tre åren.
- Sju av tio (70 procent) fans anser att varumärken bidrar till att öka sportens synlighet, medan två tredjedelar (67 procent) anser att varumärken är avgörande för sportens utveckling.
- Damfotbollens fans har högre köpkraft och spenderar 71procent mer på sportartiklar och 41 procent mer på underhållning än den brittiska befolkningen i allmänhet
Resultaten kommer samtidigt som data bekräftar den exempellösa tillväxten inom damfotbollen. Det genomsnittliga antalet åskådare på matcherna i den högsta damfotbollsligan i England har tredubblats under de senaste tre säsongerna[]. Antalet sökningar på internet, ”UEFA Women's Champions League”, under 2024 var också det högsta på fem år.
En boom att vänta
Kim Kadlec, Chief Marketing Officer, Visa Europe, säger: ”Vi tror att vi befinner oss i ett avgörande ögonblick som kan ta damfotbollen till nästa nivå. Vi har hjälpt till att lägga grunden för en stor boom inom damfotbollen och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på denna rörelse. Vår nya rapport visar på den enorma potential som kan frigöras inom damfotbollen, som fortsätter att slå rekord och fånga fansens hjärtan över hela världen.”
Karen Carney OBE OLY, programledare och tidigare engelsk landslagsspelare, säger: ”Pådrivaren av utvecklingen är de internationella turneringarna, i synnerhet när de ligger i bra sändningstider. UEFA Women's EURO 2025 kommer att bli den största turneringen hittills, och vi får inte missa detta tillfälle att se till att spelare och fans får den uppmärksamhet och den bekräftelse som de förtjänar.”.
Visa blev den första UEFA-sponsorn någonsin för damfotboll 2018. Detta efter att ha investerat i damfotbollens tillväxt i mer än 15 år. Eftersom professionalisering av spelare är avgörande för fotbollens tillväxt stöttar företaget även idrottare med de verktyg, resurser och det stöd som de behöver för att utvecklas - både på och utanför planen.
Visa i all ära, med sin resurser, förhoppningen är att ett nytänkande uppstår inom seriefotbollen längre ned i systemet. Att lokala klubbar möts av atörre gehör bland mindreföretag och att resurserna ökar bland lokala och mindre klubbar.
Visas engagemang för damfotbollen sträcker sig också till sportens dedikerade fans genom att ständigt arbeta mot att förbättra supporterupplevelsen med deras teknik. Visa är medvetna om ökningen av digitalt kunniga fans och strävar efter att tillhandahålla sömlösa och säkra betalningsupplevelser vid alla viktiga kontaktpunkter. Från streamingabonnemang och biljettköp till att gå på matcher och köpa merch.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Svenska Skidskytteförbundet har inte bara aktiva som utmärker sig på bred front. Där finns också en styrelse med sällsynt stark framåtanda och vilja att åskadkomma mera, mycket mera.
För ett år sedan presenterades en anläggningsfond där skidskytteförbundet gick in med 10 miljoner. Titeln påvisade vad som fanns ytterligare i sikte och förbundet gick satsade så pass som 10 miljoner i startkapital.
Fföreningar runt om i landet ska få möjlighet att möjlighet att söka ekonomiskt stöd för att utveckla och bygga egna ändamålsenliga och trygga anläggningar fram till 2031.
Faluns kommun säger nej till en miljoninvestering, då väljer Jonas Peterson, 49 år, vd. för VM-bolaget i Falun 2027 att hastigt lämna rollen som operativt ansvarig för mästerskapet som inleds 24 februari 2027.
Nuvarande säkerhetschefen Kajsa Sjösvärd går in som tillförordnad vd. och med Sara Tigerström Monfelt som vice vd.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.





















Skriv kommentar