Undersökning hyllar damfotbollen

En ny undersökning visar att internationell damfotbollens nårstora framgångar och har stora tillväxtmöjligheter, i synnerhet som att sponsring av damfotboll har vuxit i snabb takt, och varumärkena har insett vilka möjligheter som finns relaterade till spelet.

Visa, är stor, global sposor och genomförde undersökningen  bland 1.000 fans i länder som Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrike, Tyskland, Australien och USA

Damfotbollen lockar fans ver hela världen. Här jublar Japans landslagstjejer iU-20-turneringen m, matcher som spelades i Cali, Colombia. Foto: Fernando VegsraAP Photo

 

Slutsatser som framkom är att damfotboll har ökat markant de senaste fem åren. Och att över 50 procent av supportrarna blev fans under de tre senaste åren.

Starka varumärken styr

Varumärken spelar en avgörande roll i sportens utveckling och ökade investeringar kommer att hjälpa fotbollen att nå sin fulla potential

För att främja den positiva utvecklingen Visa genomfört en studie för att se vad som undersökt vad som ligger bakom och vad som krävs för att damfotbollen ska nå sin fulla potential.

Förutom sponsorskap har damfotbollen en betydande global ekonomisk inverkan.

Pekar på fördelarna

Enligt rapporter bidrog FIFA Women's World Cup 2023[med närmare 1,9 miljarder USD till den globala BNP:n, skapade över 38 000 arbetstillfällen och ökade hushållsinkomster med 932 miljoner USD. Eftersom damfotbollens ekonomiska inflytande ökar för varje år förväntas UEFA Women's EURO 2025 nå nya höjder och bli ett storslaget ögonblick för sporten.

I Visas studie, The Compound Effect in Women's Football, redovisas de allra viktigaste faktorerna som driver på utvecklingen:

  • Medierättigheter sätter allt tydligare prägel på sporten med nya avtal och investerare.
  • Ökade investeringar har drivit på spelutvecklingen och förbättrat upplevelsen för professionella spelare.
  • Fler matcher har spelats på större arenor, vilket inneburit bättre sändningar och mer engagemang i de fysiska och digitala arenorna.

Damfotbollen är annorlunda och har en unik dragningskraft; supportrar är inkluderande och spelarna och deras personligheter är nyckeln till framgång.

Här är argumenten

Som en del av samma studie har Visa genomfört en undersökning med 7 000 fans i sju olika länder[]. Undersöknigen visar bland annat att:

  • Över hälften (53 procent) av fansen har utvecklat ett intresse för damfotboll bara under det senaste tre åren. Siffran stiger till 62 procent bland 18-24-åringar.
  • Nästan hälften (44 procent av fansen räknar med att öka sitt engagemang betydligt under de kommande tre åren.
  • Sju av tio (70 procent) fans anser att varumärken bidrar till att öka sportens synlighet, medan två tredjedelar (67 procent) anser att varumärken är avgörande för sportens utveckling.
  • Damfotbollens fans har högre köpkraft och spenderar 71procent mer på sportartiklar och 41 procent mer på underhållning än den brittiska befolkningen i allmänhet

Resultaten kommer samtidigt som data bekräftar den exempellösa tillväxten inom damfotbollen. Det genomsnittliga antalet åskådare på matcherna i den högsta damfotbollsligan i England har tredubblats under de senaste tre säsongerna[]. Antalet sökningar på internet, ”UEFA Women's Champions League”, under 2024 var också det högsta på fem år.

En boom att vänta

Kim Kadlec, Chief Marketing Officer, Visa Europe, säger: ”Vi tror att vi befinner oss i ett avgörande ögonblick som kan ta damfotbollen till nästa nivå. Vi har hjälpt till att lägga grunden för en stor boom inom damfotbollen och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på denna rörelse. Vår nya rapport visar på den enorma potential som kan frigöras inom damfotbollen, som fortsätter att slå rekord och fånga fansens hjärtan över hela världen.”

Karen Carney OBE OLY, programledare och tidigare engelsk landslagsspelare, säger: ”Pådrivaren av utvecklingen är de internationella turneringarna, i synnerhet när de ligger i bra sändningstider. UEFA Women's EURO 2025 kommer att bli den största turneringen hittills, och vi får inte missa detta tillfälle att se till att spelare och fans får den uppmärksamhet och den bekräftelse som de förtjänar.”.

Visa blev den första UEFA-sponsorn någonsin för damfotboll 2018. Detta efter att ha investerat i damfotbollens tillväxt i mer än 15 år. Eftersom professionalisering av spelare är avgörande för fotbollens tillväxt stöttar företaget även idrottare med de verktyg, resurser och det stöd som de behöver för att utvecklas - både på och utanför planen.

Visa i all ära, med sin resurser, förhoppningen är att ett nytänkande uppstår inom seriefotbollen längre ned i systemet. Att lokala klubbar möts av atörre gehör bland mindreföretag och att resurserna ökar bland lokala och mindre klubbar.

Visas engagemang för damfotbollen sträcker sig också till sportens dedikerade fans genom att ständigt arbeta mot att förbättra supporterupplevelsen med deras teknik. Visa är medvetna om ökningen av digitalt kunniga fans och strävar efter att tillhandahålla sömlösa och säkra betalningsupplevelser vid alla viktiga kontaktpunkter. Från streamingabonnemang och biljettköp till att gå på matcher och köpa merch.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Arvfonden fortsätter att berika föreningar. Vid Arvsfondsdelegationens sista möte för i år  tillkom en rad beslut om lokalstöd som att gynnar en rad föreningar som hade ansökt och som nu kommer att tilldelas pengar.   

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.

Raden av f d landslagåkare som  greppar mikrofonen blir allt längre.

– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.