Undersökning hyllar damfotbollen

En ny undersökning visar att internationell damfotbollens nårstora framgångar och har stora tillväxtmöjligheter, i synnerhet som att sponsring av damfotboll har vuxit i snabb takt, och varumärkena har insett vilka möjligheter som finns relaterade till spelet.

Visa, är stor, global sposor och genomförde undersökningen  bland 1.000 fans i länder som Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrike, Tyskland, Australien och USA

Damfotbollen lockar fans ver hela världen. Här jublar Japans landslagstjejer iU-20-turneringen m, matcher som spelades i Cali, Colombia. Foto: Fernando VegsraAP Photo

 

Slutsatser som framkom är att damfotboll har ökat markant de senaste fem åren. Och att över 50 procent av supportrarna blev fans under de tre senaste åren.

Starka varumärken styr

Varumärken spelar en avgörande roll i sportens utveckling och ökade investeringar kommer att hjälpa fotbollen att nå sin fulla potential

För att främja den positiva utvecklingen Visa genomfört en studie för att se vad som undersökt vad som ligger bakom och vad som krävs för att damfotbollen ska nå sin fulla potential.

Förutom sponsorskap har damfotbollen en betydande global ekonomisk inverkan.

Pekar på fördelarna

Enligt rapporter bidrog FIFA Women's World Cup 2023[med närmare 1,9 miljarder USD till den globala BNP:n, skapade över 38 000 arbetstillfällen och ökade hushållsinkomster med 932 miljoner USD. Eftersom damfotbollens ekonomiska inflytande ökar för varje år förväntas UEFA Women's EURO 2025 nå nya höjder och bli ett storslaget ögonblick för sporten.

I Visas studie, The Compound Effect in Women's Football, redovisas de allra viktigaste faktorerna som driver på utvecklingen:

  • Medierättigheter sätter allt tydligare prägel på sporten med nya avtal och investerare.
  • Ökade investeringar har drivit på spelutvecklingen och förbättrat upplevelsen för professionella spelare.
  • Fler matcher har spelats på större arenor, vilket inneburit bättre sändningar och mer engagemang i de fysiska och digitala arenorna.

Damfotbollen är annorlunda och har en unik dragningskraft; supportrar är inkluderande och spelarna och deras personligheter är nyckeln till framgång.

Här är argumenten

Som en del av samma studie har Visa genomfört en undersökning med 7 000 fans i sju olika länder[]. Undersöknigen visar bland annat att:

  • Över hälften (53 procent) av fansen har utvecklat ett intresse för damfotboll bara under det senaste tre åren. Siffran stiger till 62 procent bland 18-24-åringar.
  • Nästan hälften (44 procent av fansen räknar med att öka sitt engagemang betydligt under de kommande tre åren.
  • Sju av tio (70 procent) fans anser att varumärken bidrar till att öka sportens synlighet, medan två tredjedelar (67 procent) anser att varumärken är avgörande för sportens utveckling.
  • Damfotbollens fans har högre köpkraft och spenderar 71procent mer på sportartiklar och 41 procent mer på underhållning än den brittiska befolkningen i allmänhet

Resultaten kommer samtidigt som data bekräftar den exempellösa tillväxten inom damfotbollen. Det genomsnittliga antalet åskådare på matcherna i den högsta damfotbollsligan i England har tredubblats under de senaste tre säsongerna[]. Antalet sökningar på internet, ”UEFA Women's Champions League”, under 2024 var också det högsta på fem år.

En boom att vänta

Kim Kadlec, Chief Marketing Officer, Visa Europe, säger: ”Vi tror att vi befinner oss i ett avgörande ögonblick som kan ta damfotbollen till nästa nivå. Vi har hjälpt till att lägga grunden för en stor boom inom damfotbollen och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på denna rörelse. Vår nya rapport visar på den enorma potential som kan frigöras inom damfotbollen, som fortsätter att slå rekord och fånga fansens hjärtan över hela världen.”

Karen Carney OBE OLY, programledare och tidigare engelsk landslagsspelare, säger: ”Pådrivaren av utvecklingen är de internationella turneringarna, i synnerhet när de ligger i bra sändningstider. UEFA Women's EURO 2025 kommer att bli den största turneringen hittills, och vi får inte missa detta tillfälle att se till att spelare och fans får den uppmärksamhet och den bekräftelse som de förtjänar.”.

Visa blev den första UEFA-sponsorn någonsin för damfotboll 2018. Detta efter att ha investerat i damfotbollens tillväxt i mer än 15 år. Eftersom professionalisering av spelare är avgörande för fotbollens tillväxt stöttar företaget även idrottare med de verktyg, resurser och det stöd som de behöver för att utvecklas - både på och utanför planen.

Visa i all ära, med sin resurser, förhoppningen är att ett nytänkande uppstår inom seriefotbollen längre ned i systemet. Att lokala klubbar möts av atörre gehör bland mindreföretag och att resurserna ökar bland lokala och mindre klubbar.

Visas engagemang för damfotbollen sträcker sig också till sportens dedikerade fans genom att ständigt arbeta mot att förbättra supporterupplevelsen med deras teknik. Visa är medvetna om ökningen av digitalt kunniga fans och strävar efter att tillhandahålla sömlösa och säkra betalningsupplevelser vid alla viktiga kontaktpunkter. Från streamingabonnemang och biljettköp till att gå på matcher och köpa merch.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.