AIK väljer allsvenskt spel på Söder
Råsunda ska rivas när Swedbank står klar om drygt ett år. Frågan om var AIK ska ha sin hemmaplan därefter har hängt i luften länge.
Vad tycker Peab som huvudsponsor?
Situationen blir än mera komplicerad av att klubbens huvudsponsor är Peab. Byggföretaget står bakom Swedbank Arena och ska också exploatera kvarteret där Råsunda ligger i dag.
Om Claes Hansens åsikt överensstämmer med sanningen blir det en fortsättning på en redan infekterad affär.
Frågan är också hur alla AIK-supporters reagerar. De ska i framtiden ta sig till Söder för att se sitt favoritlag spela hemmamatcher.
AEG och bolaget Stockholm Globes Arena har jobbat hårt för att övertyga AIK om att Stockholmsarenan är det bästa alternative och uppenbarligen leder deras arbete till ett bra resultat, om än kanske bara tillfälligt.
"Vi tjänar 5 miljoner"
AIK har inte dolt kritiken mot de ansvariga för Swedbank Arena och ansett att klubben blivit nonchalant behandlad.
- Vi har räknat på olika publikscenarier och kommer att tjäna 5 miljoner kronor per år på att spela på Stockholmsarenan i stället för på Swedbank arena. Så då är det klart att den lösningen ligger närmast just nu, säger Claes Hansen, gruppens ordförande, till TT.
- Det är ett stort steg för mig personligen att säga det, och det känns lite konstigt i magen att välja söder om söder före Solna. Men jag är besviken på all politik som gör att vi inte kan vara kvar på Råsunda, och då är det här en bättre deal.
Förhandlar med Sundbyberg
Samtidigt hävdar envisa rykten att AIK förhandlar med Sundbybergs stad som har erbjudit klubben ett markområde och intresset är ömsesidigt. AIK-arna drömmer om en egen arena i framtiden.
Det här bekräftar också Claes Hansen:
- Vi för diskussioner med en kommun som har pekat ut ett ställe där det skulle vara möjligt, jag kan dock inte säga vilken. Men det återstår att fåordning på finansiering och rimligen ligger alla sådana tankar flera år fram i tiden.
Sune Hellströmer är vd vid Swedbank Arena och han intar en avvaktande inställning:
- Vi får först och främst se vad deras årsmöte i mars säger, men blir det en upphandlingsprocess så är vi naturligtvis med i den.
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham erbjuds han ett nytt kontrakt. Det nya avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Hans karriär utgör en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott.