Rekordmånga ser elithockey

Frågan är vad SHL-klubbarna begär av sina fans? Det finns en ständigt återkommande klagan om att antalet åskådare är inte tillräckligt. I själva verket visar statistiken plus för tredje säsongen i rad.
Hög stämning och intensiv kamp ska känneteckna SHl, då kommer också publiken. Foto: Fredrik Karlsson, SHL

 

Fakta för SHL 2014/2015 är att de 330 matcherna lockade totalt nästan 2 miljoner besökare i de tolv arenorna runt om i landet.

Det historia skedde också att snittet per match passerade 6 000 åskådare. 

Totalt steg publiksnittet från 5 983 personer till 6 024.

Trenden visar plus

- Vi är naturligtvis glada att vi även i år kan visa upp positiva siffror men är långt ifrån nöjda och fortsätter våra ansträngningar, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.

- Det pågår ett ständigt arbete med att på många olika sätt förbättra upplevelsen i SHL-arenorna.

Siffrorna för de tre senaste säsongerna ser ut så här:

SHL 2012/2013: 1 883 124 åskådare, 5 706 i snitt

SHL 2013/2014: 1 974 346 åskådare, 5 983 i snitt

SHL 2014/2015: 1 987 974 åskådare, 6 024 i snitt

Mycket Djurgårdens förtjänst

Ökningen på 0,69 procent kan tyckas blygsam, men i den hårda konkurrens som råder är det ändå ett styrkebesked.

- Ishockeyn i allmänhet och SHL i synnerhet är starka krafter när det gäller upplevelser och underhållning, säger Jörgen Lindgren.

En starkt bidragande orsak till ökningen är nykomlingen Djurgården, som med sitt snitt på 7 924 åskådare per hemmamatch är näst bäst i hela ligan. Ohotad etta är fortfarande Frölunda som redovisar ett snitt på 9 087 åskådare per match i Scandinavium och Frölundaborg.

Publiksiffrorna på bortaplan toppas av Leksand, med 6 907 åskådare i snitt, och Brynäs, med 6 568.

Förutom nykomlingen Djurgården är det tre klubbar i SHL som visar upp en positiv förändring sedan säsongen 2013/2014.

Färjestad ökade med 0,5 procent från 5 963 till 5 992 i snitt.

HV71 ökade med 3,0 procent från 6 587 till 6 784.

Örebro ökade med 2,4 procent från 5 027 till 5 148.

Örebro nära 100 procent

Publiksnitt i all ära, men det är också relevant att titta på publiksnitt i relation till hur stor arena som respektive klubb har tillgång till.

Tre klubbarna kommer över 95 procent. Bäst är Örebro med 99,0 procent, vilket är en fantastisk siffra som inte har uppnåtts av något annat lag under de två föregående säsongerna.

Därefter återfinns Djurgården åter på topplistan med 97,9 procent, tätt följda av HV71 på 96,9 procent.

SHL som helhet landar på 80,2 procent i beläggningsgrad, vilket får anses vara en hög siffra och en stark utgångspunkt inför framtiden.

Någon publikkris, som det heter emellanåt i rubrikerna, finns det knappast. Klubbarna har skäl att ändå se positivt på framtiden.

Miljardären och H&M-arvingen Karl-Johan Persson gör ytterligare en investering för att etablera sig inom idrottens agentverksamhet. Efter att han köpte in sig i Wesport tar han nu också över agentfirman Footnation för runt 20 miljoner.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

Nu presenteras studien som påvisar tydligt – Det finns ingen fördel att löpa i kompressionsstrumpor. Den som används av åtskilliga tusen människori i träning och rehabilitering. Men nyttan är diskutabel

– Man kan ta sig en funderare om man ska lägga dem på hyllan, säger specialistläkaren Sophia Halldin Lindorsson som skrivit en avhandling på ämnet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Plötsligt kommer beskedet . Glenn Strömberg, 62, gör sina sista dagar på SVT i nästa vecka. Efter 26 år lämnar han och går till Viaplay Group.

– Viaplay är väldigt glada och stolta över att vi kom överens med Glenn om ett flerårigt avtal, säger presschefen Fredrik Johansson.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.