Rekordmånga ser elithockey

Frågan är vad SHL-klubbarna begär av sina fans? Det finns en ständigt återkommande klagan om att antalet åskådare är inte tillräckligt. I själva verket visar statistiken plus för tredje säsongen i rad.
Hög stämning och intensiv kamp ska känneteckna SHl, då kommer också publiken. Foto: Fredrik Karlsson, SHL

 

Fakta för SHL 2014/2015 är att de 330 matcherna lockade totalt nästan 2 miljoner besökare i de tolv arenorna runt om i landet.

Det historia skedde också att snittet per match passerade 6 000 åskådare. 

Totalt steg publiksnittet från 5 983 personer till 6 024.

Trenden visar plus

- Vi är naturligtvis glada att vi även i år kan visa upp positiva siffror men är långt ifrån nöjda och fortsätter våra ansträngningar, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.

- Det pågår ett ständigt arbete med att på många olika sätt förbättra upplevelsen i SHL-arenorna.

Siffrorna för de tre senaste säsongerna ser ut så här:

SHL 2012/2013: 1 883 124 åskådare, 5 706 i snitt

SHL 2013/2014: 1 974 346 åskådare, 5 983 i snitt

SHL 2014/2015: 1 987 974 åskådare, 6 024 i snitt

Mycket Djurgårdens förtjänst

Ökningen på 0,69 procent kan tyckas blygsam, men i den hårda konkurrens som råder är det ändå ett styrkebesked.

- Ishockeyn i allmänhet och SHL i synnerhet är starka krafter när det gäller upplevelser och underhållning, säger Jörgen Lindgren.

En starkt bidragande orsak till ökningen är nykomlingen Djurgården, som med sitt snitt på 7 924 åskådare per hemmamatch är näst bäst i hela ligan. Ohotad etta är fortfarande Frölunda som redovisar ett snitt på 9 087 åskådare per match i Scandinavium och Frölundaborg.

Publiksiffrorna på bortaplan toppas av Leksand, med 6 907 åskådare i snitt, och Brynäs, med 6 568.

Förutom nykomlingen Djurgården är det tre klubbar i SHL som visar upp en positiv förändring sedan säsongen 2013/2014.

Färjestad ökade med 0,5 procent från 5 963 till 5 992 i snitt.

HV71 ökade med 3,0 procent från 6 587 till 6 784.

Örebro ökade med 2,4 procent från 5 027 till 5 148.

Örebro nära 100 procent

Publiksnitt i all ära, men det är också relevant att titta på publiksnitt i relation till hur stor arena som respektive klubb har tillgång till.

Tre klubbarna kommer över 95 procent. Bäst är Örebro med 99,0 procent, vilket är en fantastisk siffra som inte har uppnåtts av något annat lag under de två föregående säsongerna.

Därefter återfinns Djurgården åter på topplistan med 97,9 procent, tätt följda av HV71 på 96,9 procent.

SHL som helhet landar på 80,2 procent i beläggningsgrad, vilket får anses vara en hög siffra och en stark utgångspunkt inför framtiden.

Någon publikkris, som det heter emellanåt i rubrikerna, finns det knappast. Klubbarna har skäl att ändå se positivt på framtiden.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.