Engelska klubbar fejkar publiksiffrorna

Flera Premier League-klubbar fejkar sina publiksiffror avslöjar BBC, som har granskat samtliga PL-klubbar genom att jämföra klubbarnas officiella publiksiffra med den som polis och myndigheter har rapporterat.

 

En återkommande syn - välfyllda läktare vid matcher i Premier League. Men publiksiffrorna överensstämmer inte alltid med sanningen. Här en bild från Watfords möte med Tottenham på Vicarage Road i Watford Foto, Frank Augstein, AP Photo

Som mest har en publiksiffra ”ökat” med upp till 12 000 åskådare den gångna säsongen. 

Syftet är att öka de kommersiella intäkterna och attrahera sponsorer menar fotbollsekonomen Rob Wilson. 

Klubbarna har valt att redovisa antalet sålda biljetter till matchen i stället för att redovisa antalet åskådare som finns på matchen. I glappet finns framför allt de som har årskort men stannat hemma. 

BBC tillägger att klubbarna inte bryter mot några officiella regler genom att inte ange den exakta siffran men att det i marknadsföringssyfte kan vara vilseledande. 

BBC namnger sex klubbar.

West Ham

Redovisade åskådare: 55 309 åskådare

Myndigheternas siffra: 42 779 åskådare

Manchester City

Redovisade åskådare: 53 274 åskådare

Myndigheternas siffra: 45 792 åskådare

Southampton

Redovisade åskådare: 29 906 åskådare

Myndigheternas siffra: 25 660 åskådare

Tottenham

Redovisade åskådare: 61 843 åskådare

Myndigheternas siffra: 58 103 åskådare

Chelsea

Redovisade åskådare: 40 593 åskådare

Myndigheternas siffra: 37 088 åskådare

Watford

Redovisade åskådare: 20 319 åskådare

Myndigheternas siffra: 17 171 åskådare

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Malmö FF hade räknat med 30 miljoner kronor i bonus från  Uefa. I själva verket damp det ned 80 miljoner på bankkontot lsagom till midsommar.

”Nästan obegripligt och, dessutom,  så fantastiskt mycket pengar mera, och som om det var nog som smått osannolikt,  pengarna kom efter en felräkning!” 

På torsdagen uppstår svensk industrihistoria vid nationalarenan i Solna. Där ska  skogsbaserat funktionsmaterial för konstgräsplaner installeras på Råstasjöns Idrottsplats. Ett unikt svensktillverkat biomaterial med lågt koldioxidavtryck kan ersätta dagens fossilbaserade material. 

Idrotten och idrottsfrågorna tar plats i Almedalen. Ordentligt med plats,dessutom. Årets vecka innebär faktiskt ett rekord. Idrotten har nog aldrig synts så mycket i Almedalen och Visby som 2022. 

Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.