VM är tidernas idrottsaffär

Fotboll-VM i Tyskland blir en sportslig succé men i minst lika hög grad handlar det om sanslöst mycket business. Tyskarnas BNP beräknas öka med tio miljarder euro och via tusentals tv-timmar världen över får landet en enorm marknadsföring.
Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.

Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.

Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.

Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.

Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.

De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.

VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.

Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.

Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.

TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.

Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.

Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12,  innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.

Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.

Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.

Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.

Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.

Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.

De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.

VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.

Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.

Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.

TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.

Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.

Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12,  innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.

Tiderna förändras. I fortsättningen står barnpassning på programmet när fotbollslandslagen har match. Detta som en konsekvens av diskussioner mellan SvFF och spelarrepresentanter. 

På webben skriver Svenska fotbollförbundet (SvFF) att i samband med att spelaravtalet för A-landslagen i fotboll förlängts över 2025 har stödet vid föräldraskap förbättrats.

 

Kristinebergs idrottsplats, även kallad Krillan, i  Stockholm, invigdes i början av 1930-talet. Här har många friidrottstävlingar och fotbollsmatcher arrangerats sedan dess. 

I dag har gammalt blivit som nytt, sprillans nytt!  

Allt är förändrat och förbättrat. Här är åtgärdslistan som åtskilliga kommuner skulle vilja kopiera med önskan att kunna göra det samma. och, detfinns pengar att hämta

Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på  direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.