VM är tidernas idrottsaffär

Fotboll-VM i Tyskland blir en sportslig succé men i minst lika hög grad handlar det om sanslöst mycket business. Tyskarnas BNP beräknas öka med tio miljarder euro och via tusentals tv-timmar världen över får landet en enorm marknadsföring.
Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.

Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.

Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.

Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.

Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.

De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.

VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.

Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.

Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.

TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.

Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.

Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12,  innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.

Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.

Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.

Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.

Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.

Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.

De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.

VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.

Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.

Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.

TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.

Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.

Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12,  innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Arvfonden fortsätter att berika föreningar. Vid Arvsfondsdelegationens sista möte för i år  tillkom en rad beslut om lokalstöd som att gynnar en rad föreningar som hade ansökt och som nu kommer att tilldelas pengar.   

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.

Raden av f d landslagåkare som  greppar mikrofonen blir allt längre.

– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.