Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.
Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.
Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.
Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.
Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.
De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.
VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.
Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.
Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.
TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.
Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.
Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12, innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.
Det finns hur mycket som helst att peka på när det gäller mästerskapets betydelse och konsekvenser. Att förbundskansler Angela Merkel kom till VM-lottningen i Leipzig påvisar inte bara ett möjligt fotbollsintresse utan framför allt insikten om att världen riktar uppmärksamheten mot hennes land.
Tyskland rustar ordentligt. Redan har 14 miljarder kronor investerats i de tolv nya arenorna som nu är toppmoderna med tak om så behövs, exklusiva läktare, påkostade utrymmet för åskådarna när de ska äta och dricka. Därtill fashionabla arbetsvillkor för media eftersom det på varje arena ska finnas utrymme för 2 500 arbetande journalister.
Det är ju de som rapporter. Det kommer exempelvis tv-bolag från 213 länder. Plus alla andra mediarepresentanter. Och så tre miljoner fotbollsfans som ska spendera pengar – och upptäcka Tyskland.
Landet står för världens tredje största ekonomi, men ligger i botten på den europeiska tillväxtligan och turisterna prioriterar inte Tyskland. VM ska innebära en vändning. Enbart mobiliseringen har inneburit en allmän översyn av infrastrukturen. Kommunikationer, hotell, arenor, ja, det har putsats och filats överallt. 6 miljarder euro har denna renovering kostat.
Det ekonomiska hjulet ska börja snurra allt fortare i takt med VM närmar sig. Uppskattningen är att tyskarna själv kommer att spendera nära tre miljarder kronor och att alla gäster bidrar med drygt en miljard. Det sker också mot bakgrund av att den tyska momsen höjs med tre procent från 1 januari och att det kommer att gynna konsumtionen.
De tyska företagen ska börja tjäna pengar igen. Adidas gör det definitivt. Koncernen med verksamhet över hela världen har kalkylerat med en ökad omsättning av fotbollsartiklar till över 1 miljard euro. Inte mins tack vare den nya, högteknologiska VM-bollen.
VM-bollen 2002 såldes i nästan sex miljoner ex, EM-bollen 2004 något mera och nu har Tysklandsbollen en kalkyl om tio miljoner sålda exemplar. Sammanlagt beräknas Adidas omsätta över 1 miljard euro enbart med fotbollsartiklar under nästa år.
Högtekonologi-bollen har så kallade "pannel shapes", mönstret om fem- och sexkanter, som ger bollen bättre flygkraft eftersom den inte suger upp något vatten och inte påverkas av vädret. Bollen är också försedd med ett chipsystem som meddelara domaren när den passerar mållinjen.
Puma är annars det företaget som toppar sponsorligan. Företaget har kontrakt med elva av de 32 landslagen i VM. Nike kommer därnäst med Adidas på tredje plats.
TV-bolagen ska förmedla hela denna lek med bollen. Här sker också en kapplöpning om bilder. Som en följd också en försäljning av reklam. I Sverige har SVT och TV4 köpt VM och delar på åtskilligt, som bilder, matcher och sponsorintäkter.
Carlsberg, Svenska Spel, Max hamburgare, Hyundai och Blocket blev sponsorer i konkurrens med flera andra företag. Var och en får betala 4 miljoner kronor, vilket innebär tio miljoner för respektive koncern. Men TV4 har möjligheter att tjäna 100 miljoner kronor totalt – tack vare reklamförsäljning.
Mediebyrån Bizkit har för Resumé synat förutsättningarna. Med utgång från 32 matcher, därmed 18 minuters reklam per match och 36 reklamfilmer à 30 sekunder, och i sin tur en snittrating runt 12, innebär det 90 miljoner kronor i reklamintäkter. Därutöver kommer TV4 säkerligen att satsa på tittartävlingar via SMS och liknande som ger runt 5 miljoner.