Cirkus Brazil med sin stjärna
Under hösten sker en liknande europeisk roadshow med fotbollens största stjärnor. Bolaget arrangerade vänskapsmatchen i Kuwait i lördags och i Stockholm i går kväll. Tidigare har bolaget ordnat så att brassarna mötte Norge den 16 augusti i Oslo och dessutom genomfördes en match i London mellan Brasilien och Argentina.
Underhållningsvärdet av betydelselösa landskamper mot sämre lag kan alltid diskuteras. Publiken uppskattar ändå att se dessa superstjärnor på sin hemmaplan. Drygt 30 000 biljetter till Råsunda såldes under knappt fyra timmar.En show med de mest namnkunniga spelarna är vad många åskådare vill se. Det är också vad eventbolaget Kentaro Group har insett och därför blir allt till en strålande affär.
Men bolaget ifrågasätts och stjärnorna kritiseras i Brasilien. ”De är bortskämda och föredrar att spela i Europa och inte ens komma hem”, menar många fans som är rejält besvikna. De har också VM-fiaskot i färskt minne. Kritiker menar att VM-guldet gick upp rök på grund av alla kommersiella inslag. Kentaro tog till och med betalt vid stjärnornas träningspass.
Kritik på hemmaplan
Brasilianska fotbollsförbundet (CBF) vet värdet och tar nio till femton miljoner kronor för att spela en vänskapsmatch. - Det var som en rockshow. Absurt. Jag kan inte säga att Brasilien misslyckades i VM på grund av detta. Men det bidrog helt klart negativ, säger Fellipe Awi, brasiliansk journalist.
Kentaro Group har sitt huvudkontor i London och omsatte 967 miljoner kronor under 2005. Av alla de stjärnor som företaget representerar är Ronaldinho den allra största, viktigaste och mest inkomstbringande.I våras uppskattades hans varumärke till 47 miljoner euro.
Han blir ännu större av de här uppvisningsmatcherna runt om i Europa. Strategin från Kentaro är tydlig. Nu planeras en specialdesignad kollektion med Ronaldinho, lanserad av Nike.
- Ronaldinho är den tredje atleten efter Michael Jordan och Tiger Woods. Det är både skor och konfektion, som tagits fram tillsammans med Ronaldinho, säger Fredrik Stenberg, marknadschef på Nike Sverige.
1996 blev Nike huvudsponsor för Brasilien och parternas har enats om 15-årigt samarbetsavtal.
- När Nike bestämde sig för att satsa på fotboll var Brasilien den perfekta samarbetspartnern. Brasilien har arvet och passar in i Nikes koncept, att det ska vara roligt, att det ska sticka ut. Brasilien är en bra partner för oss, säger Fredrik Stenberg.
Huber valde med hjärtat
Via pr, reklamfilmer och internetsatsningar ska varumärket förstärkas ytterligare, allt för att locka ytterligare människor. Kentaro Groups vd Philippe Huber har själv varit i Stockholm under brassarnas turné och förklarar flytten från Barcelona till Sverige:
- Jag valde med hjärtat, svårare än så var det inte. Jag har många förbindelser med Sverige, både genom tv-avtalet och genom Malin Baryard vars hästar jag äger.
Han kom i fredags och har med sina medarbetare jobbat med resor, arena, säkerhetsföreskrifter, vakter, boende.
- Visst finns det likheter med hur man styr ett företag. Vi är 16 personer i Kentaro som jobbar med de olika eventen, sedan har vi ett mobilt crew på upp till 200 personer som reser med på de olika evenemangen. Vi kan rutinerna, men precis som med vilket företag som helst kan det hända saker som inte går att förutse. Regnar det fem dagar i sträck måste vi lösa det. Precis som i ett företag måste även båda parter gynnas, säger Huber till Dagens Nyheter.
- Det handlar inte bara om pengar. Hela tanken är att Brasilien ska bli bättre och vinna troféer, för att göra det måste de möta rätt lag på rätt ställe. Vilka lag bestämmer landslagsledningen, resten ordnar vi på Kentaro. Fotboll kan aldrig enbart handla om pengar, det måste handla om publiken och hjärtat.
Tidernas bäste pausunderhållare
På Råsunda fick dryga 34 000 åskådare se den bästa pausunderhållaren någonsin. Ronaldinho värmde nämligen upp inför sitt inhopp i andra halvlek. Publiken jublade när denne artist lekte med bollen och ingen blev heller besviken när väl spelet kom igång.
Han började med en läcker direktskarv till Kaka och fortsatte i samma stil. Långa svepande passningar eller bara en lätt tousch, men på det viset styrde han allt som skedde på banan. Ronaldinho hade också två frisparkar i målställningen, en i ribban och en i stolpen, ungefär som på reklamfilmen.
Och så kom målet, regisserat av just honom. Grabben med pannbandet passade Kaká vid 2-1 i 74:e. Efteråt var han nöjd och konstaterade stillsamt
- Det var kul att spela och inte så farligt när några sprang åskådare in på planen, sa superstjärnan som i samband med matchen utsågs till alla tiders brasse.
Han var nöjd efter en kväll med kompisarna och bollen, förbundskapten Dunga var nöjd med spelet, Kentaro Group var nöjd med miljonerna, Nike var nöjd med PR-värdet – det blev en strålande affär för alla utom korvförsäljarna som inte fick sälja något i pausen.Cirkus Brazil drar vidare.
Läs mera om Hubert och hans Kentaro Group
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Zlatan Ibrahimović var 41 år gammal när han avslutade sin professionella fotbollskarriär i juni 2023 efter en sista match och avtackning med AC Milan på San Siro. Sedan dess har hans liv mera handlat om att vara familjefar och vara knuten till Milans styrelse, och delvis vara affärsman Nu avslöjar han själv att han vill vill skänka bort sina padelhallar i Sverige. På Twitter erbjuder han nu potentiella aktörer att höra av sig.
Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar. Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap
Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.



















