Cirkus Brazil med sin stjärna

Han fick sitta på bänken i första halvlek, men när han väl kom in på planen steg jublet – och fortsatte så fort han rörde bollen. Ronaldinho är en artist och tisdagskvällens landskamp i Stockholm visade varför schweiziska eventbolaget Kentaro Group tar de brasilianska stjärnorna till Stockholm. 34.592 åskådare kom Råsunda, Kentaro gjorde nya miljonvinster och Ronaldhino blev utsedd till tidernas brasse.
Kentaro Group låg bakom brassarnas träningsläger inför VM i Tyskland. Tiotusentals fans invaderade den lilla alpbyn Weggis vid Luzernsjön för att se stjärnorna som tränade på en provisorisk fotbollsplan i Schweiz. Kentaro tjänade 147 miljoner kronor på den två veckor långa turnén.

 

Under hösten sker en liknande europeisk roadshow med fotbollens största stjärnor. Bolaget arrangerade vänskapsmatchen i Kuwait i lördags och i Stockholm i går kväll. Tidigare har bolaget ordnat så att brassarna mötte Norge den 16 augusti i Oslo och dessutom genomfördes en match i London mellan Brasilien och Argentina.

Underhållningsvärdet av betydelselösa landskamper mot sämre lag kan alltid diskuteras. Publiken uppskattar ändå att se dessa superstjärnor på sin hemmaplan. Drygt 30 000 biljetter till Råsunda såldes under knappt fyra timmar.En show med de mest namnkunniga spelarna är vad många åskådare vill se. Det är också vad eventbolaget Kentaro Group har insett och därför blir allt till en strålande affär.

Men bolaget ifrågasätts och stjärnorna kritiseras i Brasilien. ”De är bortskämda och föredrar att spela i Europa och inte ens komma hem”, menar många fans som är rejält besvikna. De har också VM-fiaskot i färskt minne. Kritiker menar att VM-guldet gick upp rök på grund av alla kommersiella inslag. Kentaro tog till och med betalt vid stjärnornas träningspass.

Kritik på hemmaplan 

Brasilianska fotbollsförbundet (CBF) vet värdet och tar nio till femton miljoner kronor för att spela en vänskapsmatch. - Det var som en rockshow. Absurt. Jag kan inte säga att Brasilien misslyckades i VM på grund av detta. Men det bidrog helt klart negativ, säger Fellipe Awi, brasiliansk journalist.

Kentaro Group har sitt huvudkontor i London och omsatte 967 miljoner kronor under 2005. Av alla de stjärnor som företaget representerar är Ronaldinho den allra största, viktigaste och mest inkomstbringande.I våras uppskattades hans varumärke till 47 miljoner euro.

Han blir ännu större av de här uppvisningsmatcherna runt om i Europa. Strategin från Kentaro är tydlig. Nu planeras en specialdesignad kollektion med Ronaldinho, lanserad av Nike.

- Ronaldinho är den tredje atleten efter Michael Jordan och Tiger Woods. Det är både skor och konfektion, som tagits fram tillsammans med Ronaldinho, säger Fredrik Stenberg, marknadschef på Nike Sverige.
1996 blev Nike huvudsponsor för Brasilien och parternas har enats om 15-årigt samarbetsavtal.

- När Nike bestämde sig för att satsa på fotboll var Brasilien den perfekta samarbetspartnern. Brasilien har arvet och passar in i Nikes koncept, att det ska vara roligt, att det ska sticka ut. Brasilien är en bra partner för oss, säger Fredrik Stenberg.

Huber valde med hjärtat

Via pr, reklamfilmer och internetsatsningar ska varumärket förstärkas ytterligare, allt för att locka ytterligare människor. Kentaro Groups vd Philippe Huber har själv varit i Stockholm under brassarnas turné och förklarar flytten från Barcelona till Sverige:

- Jag valde med hjärtat, svårare än så var det inte. Jag har många förbindelser med Sverige, både genom tv-avtalet och genom Malin Baryard vars hästar jag äger.

Han kom i fredags och har med sina medarbetare jobbat med resor, arena, säkerhetsföreskrifter, vakter, boende.

- Visst finns det likheter med hur man styr ett företag. Vi är 16 personer i Kentaro som jobbar med de olika eventen, sedan har vi ett mobilt crew på upp till 200 personer som reser med på de olika evenemangen. Vi kan rutinerna, men precis som med vilket företag som helst kan det hända saker som inte går att förutse. Regnar det fem dagar i sträck måste vi lösa det. Precis som i ett företag måste även båda parter gynnas, säger Huber till Dagens Nyheter.

- Det handlar inte bara om pengar. Hela tanken är att Brasilien ska bli bättre och vinna troféer, för att göra det måste de möta rätt lag på rätt ställe. Vilka lag bestämmer landslagsledningen, resten ordnar vi på Kentaro. Fotboll kan aldrig enbart handla om pengar, det måste handla om publiken och hjärtat.

Tidernas bäste pausunderhållare

På Råsunda fick dryga 34 000 åskådare se den bästa pausunderhållaren någonsin. Ronaldinho värmde nämligen upp inför sitt inhopp i andra halvlek. Publiken jublade när denne artist lekte med bollen och ingen blev heller besviken när väl spelet kom igång.

Han började med en läcker direktskarv till Kaka och fortsatte i samma stil. Långa svepande passningar eller bara en lätt tousch, men på det viset styrde han allt som skedde på banan.
Ronaldinho hade också två frisparkar i målställningen, en i ribban och en i stolpen, ungefär som på reklamfilmen.

Och så kom målet, regisserat av just honom. Grabben med pannbandet passade Kaká vid 2-1 i 74:e.   Efteråt var han nöjd och konstaterade stillsamt

- Det var kul att spela och inte så farligt när några sprang åskådare in på planen, sa superstjärnan som i samband med matchen utsågs till alla tiders brasse.

Han var nöjd efter en kväll med kompisarna och bollen, förbundskapten Dunga var nöjd med spelet, Kentaro Group var nöjd med miljonerna, Nike var nöjd med PR-värdet – det blev en strålande affär för alla utom korvförsäljarna som inte fick sälja något i pausen.Cirkus Brazil drar vidare. 

Läs mera om Hubert och hans Kentaro Group 

 

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar. 

-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar. 

Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.

Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på  direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.