Seminarium lockar näringstoppar

Volvos Leif Johansson, Investors Jacob Wallenberg och Globens vd Ninna Engberg är några av talarna. I samband med segeltävlingen Match Cup Sweden arrangeras ett sponsorseminarium som har lockat flera framträdande namn inom näringslivet.
”Varför satsar allt fler företag på stora evenemang?” och ”Kan man räkna hem satsningar i event marketing?” är två huvudfrågor vid Corporate Event Marketing Forum, ett näringslivsseminarium på toppnivå som arrangeras i Marstrand den 6 juli i år. Under den vecka  genomförs Match Cup Sweden som är årets största seglingsevenemang i Sverige.  

 

 

Initiativet kommer från Brandspot, som från i år har ett elvaårigt avtal med GKSS att arrangera Match Cup Sweden. Med ett långsiktigt evenemangskoncept ingår också första upplagan av ett näringslivsseminariet.

 

- Vi instiftar seminariet dels för att ge ett redan fantastiskt seglingsevenemang en ny dimension, men också för att vi ser ett behov av att kunna lyfta marknadsföringsfrågorna till den högsta lednings- och styrelsenivån, förklarar Jan Torstenson, vd för Brandspot och tidigare marknadschef i SEB-koncernen.

Rubriken för det första forumet berör såväl företag som kommuner - är det värt att investera i stora internationella evenemang för att stärka kund- och medarbetarrelationer eller locka besökare till en destination? Är det samhällsekonomiskt försvarbart, ett konkurrensmedel eller en stor risk?
- Evenemangets betydelse och dominans i kundrelationerna ökar, men det gör även investeringarna. Därför är det viktigt diskutera om satsningarna ger effekt, om investeringarna lönar sig eller om de ger fler arbetstillfällen, menar Jan Torstenson.

Att ämnet berör och lockar påvisas av att gräddan av svenskt näringsliv kommer, både som talare och åhörare. Bland talarna finns beslutsfattare med mångårig erfarenhet av stora evenemang, Volvos koncernchef Leif Johansson, Investors Jacob Wallenberg, Göteborgs kommunalråd Göran Johansson, Ninna Engberg, vd Globenarenorna, David Erixon, Global Brand manager Vodafone Group (som ansvarar bl a för F1-sponsring), samt Bo Gentzel, TV-ankare som även är sakkunnig till idrottsministern. Lars Adaktusson, nyhetsankare på TV8, är moderator.

- Det är givetvis glädjande att vi har fått så många namnkunniga talare, men det visar också att det här ämnet berör och engagerar på högsta ledningsnivå. Corporate Event Marketing Forum blir ett årligen återkommande arrangemang, säger Jan Torstenson.

 
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Klädmärket Uniqlo kunde på tisdagen tillsammans  med SOK visa upp de nya kläderna för de svenska atleterna i OS och Paralympics i Paris. 
De svenska OS-satsningen beräknas totalt kosta dryga 100 miljoner.  Den 24 juli, en onsdag, inleds tävlandet men invigningen sker den 26 juli med avslutning söndagen den 11 augusti 2024.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.