Beach Tour lockar allt flera

Åtta deltävlingar samlade 105 500 besök, ett klart plus, prispengarna ökade med 21 procent samtidigt och intäkterna från toursponsorer ökade med fem procent. Volleybollens Nestea Swedish Beach Tour har en fortsatt bra utveckling och tuffa tider till trots visar touren positiva siffror.

Antalet utländska spelare på touren ökade med 32 procent och det kanske mest glädjande av allt är antalet svenska spelare har ökat med 21 procent.

- Att vi trots finanskris och lågkonjunktur lyckas öka försäljningen och åstadkomma en positiv utveckling för touren är ett tecken på den potential som finns i Swedish Beach Tour säger Mattias Walfridsson, vd för Svenska Volleyevent AB.

I samband med sommarens tour utförde Mindshare en publikundersökning på uppdrag av Svenska Volleyevent. Undersökningen omfattade attitydfrågor kring upplevelsen, samarbetet med tourens sponsorer samt demografisk profil över besökarna. Så många som 98 procent svarade att man helt eller delvis är mycket nöjd med sitt besök och 94procent vill definitivt komma tillbaka nästa sommar.

- Besökarnas engagemang överträffar vida det vi normalt ser i den här typen av undersökningar. Näst intill alla har enbart positiva omdömen om såväl arrangemang, volontärernas arbete, underhållningsvärdet och övriga väsentliga delar, säger Sarah Melin, Head of sponsorship & events på Mindshare.

De demografiska frågorna gav bl.a. följande:

52 procent män, 48 procent kvinnor.

65 procent 15-34 år, 82 procent 15-44 år.

49 procent har högskoleutbildning.

52 procent är heltidsarbetande (överrepresentation av höginkomsttagare).

29 procent är studenter.

75 procent bor i staden vi besöker.

- Arbetet med d 2010 års tour är i full gång och turnéschemat ser ut att kunna bli riktigt bra med några nya städer jämfört med tidigare. Dessutom arbetas det för fullt med att knyta en ny titelsponsor eller två nya huvudsponsorer till touren, berättar Mattias Walfridsson.

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.

Skytteholms idrottsplats, grannen som s a s blev kvar när Råsunds revs, ska nu bli en fullvärdig arena med större huvudplan,  större läktare och här blir det totalt tre fullstora elvamannaplaner och en sjumannaplan. Solna stad satsar på anläggningen som blir hemmaplan för AIK:s damlag och Vasalunds herrlag och en fast plats för AIK:s akademi.Allt blir möjligttack vare en överenskommelse med företaget JM AB.

Elitloppet och hade en efterlängtad revansch och de fem segermiljonerna  i sikte. Inledningen stärkte förväntningarna, kusken Örjan Kihlström styrde till spets och tränaren Daniel Redén log. Men franska stjärnhästenHorsy Dream med Eric Raffin stod för en våldsam speed och sänkte Europarekordet när han vann på 1.08,0!

” Som ett jetplan kom, kommenteradeÖrjan Kihlström.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Pengar i en folkrörelse, är det förenligt, i synnerhet vid behovet av miljoner. Och, räcker de kommersiella krafterna till i vårt land?
Ledande frågor när Center for Sport and Business på Handelshögskolan hade sin partnerdag.   Framtidsfrågor utmanade de närvarande som skulle försöka ta ställning. Ämnet är gränslöst, åsikterna och svaren likaså.
Det här är helgen då trav gäller för 100 000-tals svenskar. Solvalla invaderas av entusiaster och det uppstår en mycket speciell atmosfär med spel och, tävling och den spänning som det leder till.
Närmare 1,5 miljoner svenskar samlas årligen kring travet, en sport som förknippas med gemenskap och tradition som förts vidare över generationer. Inför årets stora travhelg, Elitloppet, vill ATG dessutom rikta nytt ljus åt travets betydelse i svensk historia. 

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.