Här ska OS 2016 arrangeras?

Det lokala stödet anses vara en av de viktigaste ingredienserna för att få ett olympiskt spel till "sin" stad. Ska vi tolka den senaste undersökningen får Madrid OS 2016. Det är tyska undersökningsföretaget Sport+Markt som frågat om OS-ansökningarnas popularitet bland städernas invånare.

Ni som är tillräckligt gamla minns säkert den svenska sommar-OS-ansökan som aldrig fick något popularitetspris bland stockholmarna och som då gjorde att den Internationella Olympiska Kommittén omedelbart drog öronen åt sig och blev mindre intresserat av staden eller våra högklassiga marknadsföringsfloskler som Nordic Light, Nordens Venedig eller The Capital of Scandinavia. Kritiska röster och eventuella problem ligger inte högt på IOK-delegaternas julklappslista.

Så desto gladare bör dessa vara över Sport+Markts siffror som visar att hela 93 procent av Madrids invånare stöder stadens OS-ansökan för 2016. Jobbigare är det för japanska Tokyo där endast 72 procent säger sig gilla idén att under några sommarveckor trängas om utrymmet med världens främsta idrottare.

Bland de övriga sökande jagas Madrid av Chicago med 92 procent, Rio de Janeiro med 89 procent. För Tokyo, som fick bäst betyg av städerna (knappt före Madrid) av IOK:s utvärderingskommitté, betyder siffrorna troligen en försvagning av sin ansökan.

"Siffrorna försvagar den japanska ansökan dramatiskt. Invånarnas engagemang är nyckeln till framgång", anser Hartmut Zastrow, chef för Sport+Markt.

Men Ichiro Kono, ordförande och chef för Tokyos OS-kampanj, blir inte svaret skyldigt:

"Oavsett om siffrorna stämmer eller inte, så betyder det att det finns över 20 miljoner invånare i Tokyo som är beredda att stödja ett OS som funktionärer - eller fylla arenorna som åskådare".  (Sportbusiness)

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast  sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.