Faluns VM–kandidatur 2015 i hetluften

Ett första steg mot ett Nordiskt Skid-VM i Falun-Dalarna 2015. Det var vad en delegation från Falun-Dalarna genomförde vid en presentation inför FIS Inspection Group i samband med FIS Autumn Meetings i Zürich.

Konkurrenterna som också presenterade sina kandidaturer är Lahti, Obersdorf och Zakopane. Falun har stått som värd för VM tre gånger tidigare: 1954, 1974, 1993. Nu är det dags att åter sätta Falun-Dalarna på den internationella skidkartan med ett arrangemang som innebär mycket mer för regionen än bara skidåkning.

Vid mötet med FIS Inspection Group introducera den svenska VM-gruppen ett nyutvecklat koncept kallat ”Beyond Skiing 2015” som i korthet innebär att vi betraktar tävlingarna som en plattform för mängder av olika arenor:

* Tävlingsarenan där ny teknik skall höja upplevelsen till nya nivåer.
* Mediala arenan där nya medier kan användas för att komma närmare de aktiva.
* Snöarenan där aktiviteter för barn och ungdomar i hela regionen kan initieras.
* Underhållningsarenan där samarbeten med exempelvis Peace & Love kan ge en krydda till evenemanget.
* Opinionsbildande arenan där ett Tällberg Forum i vinterskrud ger en ny dimension till arrangemanget.

Beyond Skiing är alltså ett koncept som tar Nordiska VM-arrangemang till en ny nivå och som kommer engagera hela regionen.

Efter presentationen följde en längre dialog där Falun i förväg hade skickat in ett omfattande svarsdokument på FIS Questionnaire som behandlar 18 olika områden kring ett Skid-VM.

- Dialogen föll väl ut och vårt koncept ”Beyond Skiing” mottogs mycket positiv av FIS. Vi fick också med oss en del konstruktiva kommentarer om hur vi skall göra Falun till en ännu starkare kandidat, säger Sven von Holst, som ledde den svenska gruppen i Zürich.

Målsättningen var att visa upp ett nytt kandidatteam samt ett nytt fräscht koncept för VM 2015. Detta är nu genomfört och nu intensifieras arbetet fram till FIS-kongressen den 3 juni 2010 då omröstningen om vem som tilldelas evenemanget äger rum.

- Självklart ska vi ytterligare förstärka och förbättra vår kandidatur. Nu har vi tagit ett rejält kliv framåt och intensifierar vi vår marknadsföring samtidigt som vi höjer tempot avsevärt, säger Sven von Holst.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.