Frölunda tredje publikbäst i Europa

Internationella Ishockeyförbundet presenterade i dag sin sedvanliga sammanställning över de mest publikdragande lagen i europeisk hockey och på tredje plats återfinns Frölunda, som i och med utematchen på Ullevi dessutom slagit nytt publikrekord i klubbhockeyn.

Med snittet 11 399 åskådare per match har Frölunda alltså återtagit tredjeplatsen på topplistan, med höjdpunkten 31 144 personer på Ullevi under annandagens redan klassiska match mot Färjestad.

Djurgården tar ett jättekliv i topplistan från plats 28 förra säsongen till en 16:e plats i år med ett publiksnitt på 7 034 åskådare.

Toppar gör SC Bern med 15 709 i snitt, tvåa är Eisbären Berlin med 14 060 personer.

Topplistan, publiksnitt grundserien 2009/2010:

1. 15 709 SC Bern, Schweiz
2. 14 060 Eisbären Berlin, Tyskland
3. 11 399 Frölunda HC
4. 11 094 Adler Mannheim, Tyskland
5. 10 076 Kölner Haie, Tyskland

Jämför man ligorna toppar Elitserien i Europa och det gäller för andra året i rad med ett snitt på 6 190 åskådare tätt följt av tvåan, National League A i Schweiz, med 6 181 åskådare. Ryska KHL lockade 5 474 åskådare i snitt vilket gav en fjärde plats.

Topplistan, ligorna i Europa:

1. 6 190 Elitserien
2. 6 181 Nationalliga A, Schweiz
3. 5 807 DEL, Tyskland
4. 5 474 KHL, Ryssland
5. 5 240 SM-liiga, Finland

Sammanställningen är gjord av Internationella Ishockeyförbundet.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.