VM ger 25 miljarder i intäkter

VM får pengarna i rullning. Arrangören tar största delen av kakan. Fifa räknar med intäkter på runt 25 miljarder kronor, varav 8-9 miljarder stannar hos fotbollsvärldens ledande organisation när allt är över.

Arrangemanget kostar runt 10 miljarder och dessutom ska 7 miljarder gå till utvecklingsprojekt av olika slag, främst i Sydafrika. Det är landet största vinst jämte det uppsving som har märkts i takt med alla byggnationer när infrastrukturen har stärkts.

Lågt i förväntningarna

Annars gör Financial Times den bedömningen att Sydafrika inte gagnas fullt så mycket som det har betonats i diskussionerna inför världsmästerskapet. Ett starkt skäl är att antalet besökare minskade avsevärt och inte ens når 400 000. Det finns farhågor för den slutliga siffran blir avsevärt lägre.

Fifas generalsekreterare, Jorome Valcke, ligger också lågt i sina förväntningar om stora miljardvinster. Han varnar för oväntade utgifter och vill avvakta till dess att alla siffor är klara.

Återvinning är också ekonomi. Visste ni att nio lag som deltar i VM spelar i matchställ tillverkade av återvunna Pet-flaskor. Alla led i produktionen – från insamlingen av Pet-flaskor, till färdigställandet av matchställen – har skett i Taiwan.

Åtta petflaskor för ett matchställ

Det taiwanesiska textilforskningsinstitutet TTRI framhåller att matchställen går helt i linje med rådande miljötänkande. Allt från tygtillverkning till tygfärgning, där FIFA har strikta regler på färgnyanser, lever upp till de krav som ställs för Global Green Standards.

För att tillverka ett matchställ krävs i snitt åtta Pet-flaskor. Totalt har det använts 13 miljoner Pet-flaskor för att tillgodose efterfrågan dels från lagen och dels från återförsäljare.

De nio lag som spelar i de Taiwanproducerade matchställen är Brasilien, Holland, Portugal, USA, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland, Serbien, samt Slovakien.

36 holländskor fick aldrig se hela matchen Holland-Danmark. Deras orange klänningar tjänade som reklampelare för ett holländska bryggeri som inte är officiell VM-sponsor.

”Det där är för försåtlig marknadsföring (”ambush marketing”), tyckte funktionärerna från Fifa som bara tillåter officiella sponsorer att visa sina varumärken.

En kupp för öl

VM har sin ölsponsor i amerikanska Budweiser. Tjejerna representerade holländska Bavaria Beer. De fick se första halvlek innan reklamkuppen avslöjades. Då uppmanades de av vakter att lämna arenan.

Nu förnekar en talesperson för Bavaria Beers att det var en kupp och vederbörande säger att förnekar att de 35 kvinnorna bar en klänning som lanserades till den holländska drottningens födelsedag.

Vuvuzelorna igen. Ja, är det inte bollen som diskuteras så är det detta tjutande supporterverktyg. Host Broadcast Services, bolaget bakom VM-sändningarna, ska fördubbla sina ljudfilter för att minska oljudet.

Engelska BBC vill också göra något åt ljudväggen och svenska SVT minskar oväsendet så mycket det bara är möjligt.

Vill inte förbjuda

Fifa vågar inte förbjuda vuvuzelorna som är oerhört populära i Sydafrika. ”Vuvuzelorna karaktäriserar VM och kommer att fortsätta att göra det”, sa kommunikationschefen Rich Mkhondo.

Snabbt dyker det upp aktörer som tjänar pengar. Försäljningen av öronproppar slår alla rekord och fotbollssupporter, och andra också för den delen, beräknas köpa 2 miljoner öronproppar.

Vuvuzelan är nu också på väg in i Sverige. I Malmö finns ett försäljningsställe och efterfrågan är mycket stor. Hela lagret är nära nog slut, jakten på nya vuvuselan pågår eftersom hundratals köpare har anmält sitt intresse på nätet.

En privatperson har anmält marknadsföringen till konsumentombudsmannen (KO) och anser att det är fel att en tuta som når 127 decibel ska betraktas som en leksak. Ljduet är en form av misshandel, menar personen.

Att det just i juni-juli blir bra mycket svalare i Sydafrika fick åtskilliga besökare veta i förväg. Men att det var så kallt, var det få som befarade. På nätterna sjunker temperaturen ner mot nollan och det krävs vinterklädsel för att inte frysa.

- Det är fruktansvärt kallt, säger TV4:s Olof Lundh till resume.se. Han sover i underställ och vaknade en morgon med fem minusgrader

- Det är ju speciellt. Man förknippar ju normalt fotbolls-VM med sommar och värme. Men man ska inte klaga, det finns människor som har det värre i Sydafrika och det är ingen nyhet att det är vinter här, men det är fruktansvärt kallt, säger Olof Lundh.

Tittarsiffrorna så här långt är sisådär. Nära 1,3 miljoner tittare såg TV4:s sändning av andra halvlek av Italien-Paraguay. Dubbelt så många män än kvinnor tittade, och de fanns i åldern 50-59 år, enligt MMS.
 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.