VM ger 25 miljarder i intäkter

VM får pengarna i rullning. Arrangören tar största delen av kakan. Fifa räknar med intäkter på runt 25 miljarder kronor, varav 8-9 miljarder stannar hos fotbollsvärldens ledande organisation när allt är över.

Arrangemanget kostar runt 10 miljarder och dessutom ska 7 miljarder gå till utvecklingsprojekt av olika slag, främst i Sydafrika. Det är landet största vinst jämte det uppsving som har märkts i takt med alla byggnationer när infrastrukturen har stärkts.

Lågt i förväntningarna

Annars gör Financial Times den bedömningen att Sydafrika inte gagnas fullt så mycket som det har betonats i diskussionerna inför världsmästerskapet. Ett starkt skäl är att antalet besökare minskade avsevärt och inte ens når 400 000. Det finns farhågor för den slutliga siffran blir avsevärt lägre.

Fifas generalsekreterare, Jorome Valcke, ligger också lågt i sina förväntningar om stora miljardvinster. Han varnar för oväntade utgifter och vill avvakta till dess att alla siffor är klara.

Återvinning är också ekonomi. Visste ni att nio lag som deltar i VM spelar i matchställ tillverkade av återvunna Pet-flaskor. Alla led i produktionen – från insamlingen av Pet-flaskor, till färdigställandet av matchställen – har skett i Taiwan.

Åtta petflaskor för ett matchställ

Det taiwanesiska textilforskningsinstitutet TTRI framhåller att matchställen går helt i linje med rådande miljötänkande. Allt från tygtillverkning till tygfärgning, där FIFA har strikta regler på färgnyanser, lever upp till de krav som ställs för Global Green Standards.

För att tillverka ett matchställ krävs i snitt åtta Pet-flaskor. Totalt har det använts 13 miljoner Pet-flaskor för att tillgodose efterfrågan dels från lagen och dels från återförsäljare.

De nio lag som spelar i de Taiwanproducerade matchställen är Brasilien, Holland, Portugal, USA, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland, Serbien, samt Slovakien.

36 holländskor fick aldrig se hela matchen Holland-Danmark. Deras orange klänningar tjänade som reklampelare för ett holländska bryggeri som inte är officiell VM-sponsor.

”Det där är för försåtlig marknadsföring (”ambush marketing”), tyckte funktionärerna från Fifa som bara tillåter officiella sponsorer att visa sina varumärken.

En kupp för öl

VM har sin ölsponsor i amerikanska Budweiser. Tjejerna representerade holländska Bavaria Beer. De fick se första halvlek innan reklamkuppen avslöjades. Då uppmanades de av vakter att lämna arenan.

Nu förnekar en talesperson för Bavaria Beers att det var en kupp och vederbörande säger att förnekar att de 35 kvinnorna bar en klänning som lanserades till den holländska drottningens födelsedag.

Vuvuzelorna igen. Ja, är det inte bollen som diskuteras så är det detta tjutande supporterverktyg. Host Broadcast Services, bolaget bakom VM-sändningarna, ska fördubbla sina ljudfilter för att minska oljudet.

Engelska BBC vill också göra något åt ljudväggen och svenska SVT minskar oväsendet så mycket det bara är möjligt.

Vill inte förbjuda

Fifa vågar inte förbjuda vuvuzelorna som är oerhört populära i Sydafrika. ”Vuvuzelorna karaktäriserar VM och kommer att fortsätta att göra det”, sa kommunikationschefen Rich Mkhondo.

Snabbt dyker det upp aktörer som tjänar pengar. Försäljningen av öronproppar slår alla rekord och fotbollssupporter, och andra också för den delen, beräknas köpa 2 miljoner öronproppar.

Vuvuzelan är nu också på väg in i Sverige. I Malmö finns ett försäljningsställe och efterfrågan är mycket stor. Hela lagret är nära nog slut, jakten på nya vuvuselan pågår eftersom hundratals köpare har anmält sitt intresse på nätet.

En privatperson har anmält marknadsföringen till konsumentombudsmannen (KO) och anser att det är fel att en tuta som når 127 decibel ska betraktas som en leksak. Ljduet är en form av misshandel, menar personen.

Att det just i juni-juli blir bra mycket svalare i Sydafrika fick åtskilliga besökare veta i förväg. Men att det var så kallt, var det få som befarade. På nätterna sjunker temperaturen ner mot nollan och det krävs vinterklädsel för att inte frysa.

- Det är fruktansvärt kallt, säger TV4:s Olof Lundh till resume.se. Han sover i underställ och vaknade en morgon med fem minusgrader

- Det är ju speciellt. Man förknippar ju normalt fotbolls-VM med sommar och värme. Men man ska inte klaga, det finns människor som har det värre i Sydafrika och det är ingen nyhet att det är vinter här, men det är fruktansvärt kallt, säger Olof Lundh.

Tittarsiffrorna så här långt är sisådär. Nära 1,3 miljoner tittare såg TV4:s sändning av andra halvlek av Italien-Paraguay. Dubbelt så många män än kvinnor tittade, och de fanns i åldern 50-59 år, enligt MMS.
 

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Ett antal män utnyttjade sina positioner inom ridsporten och hade sexuella relationer med minderåriga flickor. Under flera års tid var det olika personer som larmade om missförhållandena till förbundet men åtgärder mot männen uteblev. 

Händelserna började istället diskuteras på sociala medier och en kvinnlig dressyrdomare straffades – inte männen.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.