VM ger 25 miljarder i intäkter

VM får pengarna i rullning. Arrangören tar största delen av kakan. Fifa räknar med intäkter på runt 25 miljarder kronor, varav 8-9 miljarder stannar hos fotbollsvärldens ledande organisation när allt är över.

Arrangemanget kostar runt 10 miljarder och dessutom ska 7 miljarder gå till utvecklingsprojekt av olika slag, främst i Sydafrika. Det är landet största vinst jämte det uppsving som har märkts i takt med alla byggnationer när infrastrukturen har stärkts.

Lågt i förväntningarna

Annars gör Financial Times den bedömningen att Sydafrika inte gagnas fullt så mycket som det har betonats i diskussionerna inför världsmästerskapet. Ett starkt skäl är att antalet besökare minskade avsevärt och inte ens når 400 000. Det finns farhågor för den slutliga siffran blir avsevärt lägre.

Fifas generalsekreterare, Jorome Valcke, ligger också lågt i sina förväntningar om stora miljardvinster. Han varnar för oväntade utgifter och vill avvakta till dess att alla siffor är klara.

Återvinning är också ekonomi. Visste ni att nio lag som deltar i VM spelar i matchställ tillverkade av återvunna Pet-flaskor. Alla led i produktionen – från insamlingen av Pet-flaskor, till färdigställandet av matchställen – har skett i Taiwan.

Åtta petflaskor för ett matchställ

Det taiwanesiska textilforskningsinstitutet TTRI framhåller att matchställen går helt i linje med rådande miljötänkande. Allt från tygtillverkning till tygfärgning, där FIFA har strikta regler på färgnyanser, lever upp till de krav som ställs för Global Green Standards.

För att tillverka ett matchställ krävs i snitt åtta Pet-flaskor. Totalt har det använts 13 miljoner Pet-flaskor för att tillgodose efterfrågan dels från lagen och dels från återförsäljare.

De nio lag som spelar i de Taiwanproducerade matchställen är Brasilien, Holland, Portugal, USA, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland, Serbien, samt Slovakien.

36 holländskor fick aldrig se hela matchen Holland-Danmark. Deras orange klänningar tjänade som reklampelare för ett holländska bryggeri som inte är officiell VM-sponsor.

”Det där är för försåtlig marknadsföring (”ambush marketing”), tyckte funktionärerna från Fifa som bara tillåter officiella sponsorer att visa sina varumärken.

En kupp för öl

VM har sin ölsponsor i amerikanska Budweiser. Tjejerna representerade holländska Bavaria Beer. De fick se första halvlek innan reklamkuppen avslöjades. Då uppmanades de av vakter att lämna arenan.

Nu förnekar en talesperson för Bavaria Beers att det var en kupp och vederbörande säger att förnekar att de 35 kvinnorna bar en klänning som lanserades till den holländska drottningens födelsedag.

Vuvuzelorna igen. Ja, är det inte bollen som diskuteras så är det detta tjutande supporterverktyg. Host Broadcast Services, bolaget bakom VM-sändningarna, ska fördubbla sina ljudfilter för att minska oljudet.

Engelska BBC vill också göra något åt ljudväggen och svenska SVT minskar oväsendet så mycket det bara är möjligt.

Vill inte förbjuda

Fifa vågar inte förbjuda vuvuzelorna som är oerhört populära i Sydafrika. ”Vuvuzelorna karaktäriserar VM och kommer att fortsätta att göra det”, sa kommunikationschefen Rich Mkhondo.

Snabbt dyker det upp aktörer som tjänar pengar. Försäljningen av öronproppar slår alla rekord och fotbollssupporter, och andra också för den delen, beräknas köpa 2 miljoner öronproppar.

Vuvuzelan är nu också på väg in i Sverige. I Malmö finns ett försäljningsställe och efterfrågan är mycket stor. Hela lagret är nära nog slut, jakten på nya vuvuselan pågår eftersom hundratals köpare har anmält sitt intresse på nätet.

En privatperson har anmält marknadsföringen till konsumentombudsmannen (KO) och anser att det är fel att en tuta som når 127 decibel ska betraktas som en leksak. Ljduet är en form av misshandel, menar personen.

Att det just i juni-juli blir bra mycket svalare i Sydafrika fick åtskilliga besökare veta i förväg. Men att det var så kallt, var det få som befarade. På nätterna sjunker temperaturen ner mot nollan och det krävs vinterklädsel för att inte frysa.

- Det är fruktansvärt kallt, säger TV4:s Olof Lundh till resume.se. Han sover i underställ och vaknade en morgon med fem minusgrader

- Det är ju speciellt. Man förknippar ju normalt fotbolls-VM med sommar och värme. Men man ska inte klaga, det finns människor som har det värre i Sydafrika och det är ingen nyhet att det är vinter här, men det är fruktansvärt kallt, säger Olof Lundh.

Tittarsiffrorna så här långt är sisådär. Nära 1,3 miljoner tittare såg TV4:s sändning av andra halvlek av Italien-Paraguay. Dubbelt så många män än kvinnor tittade, och de fanns i åldern 50-59 år, enligt MMS.
 

Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1  i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”.  Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final. 

Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.

Regeringens  specielle utredare, Anders  Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades  att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.