VM ger 25 miljarder i intäkter

VM får pengarna i rullning. Arrangören tar största delen av kakan. Fifa räknar med intäkter på runt 25 miljarder kronor, varav 8-9 miljarder stannar hos fotbollsvärldens ledande organisation när allt är över.

Arrangemanget kostar runt 10 miljarder och dessutom ska 7 miljarder gå till utvecklingsprojekt av olika slag, främst i Sydafrika. Det är landet största vinst jämte det uppsving som har märkts i takt med alla byggnationer när infrastrukturen har stärkts.

Lågt i förväntningarna

Annars gör Financial Times den bedömningen att Sydafrika inte gagnas fullt så mycket som det har betonats i diskussionerna inför världsmästerskapet. Ett starkt skäl är att antalet besökare minskade avsevärt och inte ens når 400 000. Det finns farhågor för den slutliga siffran blir avsevärt lägre.

Fifas generalsekreterare, Jorome Valcke, ligger också lågt i sina förväntningar om stora miljardvinster. Han varnar för oväntade utgifter och vill avvakta till dess att alla siffor är klara.

Återvinning är också ekonomi. Visste ni att nio lag som deltar i VM spelar i matchställ tillverkade av återvunna Pet-flaskor. Alla led i produktionen – från insamlingen av Pet-flaskor, till färdigställandet av matchställen – har skett i Taiwan.

Åtta petflaskor för ett matchställ

Det taiwanesiska textilforskningsinstitutet TTRI framhåller att matchställen går helt i linje med rådande miljötänkande. Allt från tygtillverkning till tygfärgning, där FIFA har strikta regler på färgnyanser, lever upp till de krav som ställs för Global Green Standards.

För att tillverka ett matchställ krävs i snitt åtta Pet-flaskor. Totalt har det använts 13 miljoner Pet-flaskor för att tillgodose efterfrågan dels från lagen och dels från återförsäljare.

De nio lag som spelar i de Taiwanproducerade matchställen är Brasilien, Holland, Portugal, USA, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland, Serbien, samt Slovakien.

36 holländskor fick aldrig se hela matchen Holland-Danmark. Deras orange klänningar tjänade som reklampelare för ett holländska bryggeri som inte är officiell VM-sponsor.

”Det där är för försåtlig marknadsföring (”ambush marketing”), tyckte funktionärerna från Fifa som bara tillåter officiella sponsorer att visa sina varumärken.

En kupp för öl

VM har sin ölsponsor i amerikanska Budweiser. Tjejerna representerade holländska Bavaria Beer. De fick se första halvlek innan reklamkuppen avslöjades. Då uppmanades de av vakter att lämna arenan.

Nu förnekar en talesperson för Bavaria Beers att det var en kupp och vederbörande säger att förnekar att de 35 kvinnorna bar en klänning som lanserades till den holländska drottningens födelsedag.

Vuvuzelorna igen. Ja, är det inte bollen som diskuteras så är det detta tjutande supporterverktyg. Host Broadcast Services, bolaget bakom VM-sändningarna, ska fördubbla sina ljudfilter för att minska oljudet.

Engelska BBC vill också göra något åt ljudväggen och svenska SVT minskar oväsendet så mycket det bara är möjligt.

Vill inte förbjuda

Fifa vågar inte förbjuda vuvuzelorna som är oerhört populära i Sydafrika. ”Vuvuzelorna karaktäriserar VM och kommer att fortsätta att göra det”, sa kommunikationschefen Rich Mkhondo.

Snabbt dyker det upp aktörer som tjänar pengar. Försäljningen av öronproppar slår alla rekord och fotbollssupporter, och andra också för den delen, beräknas köpa 2 miljoner öronproppar.

Vuvuzelan är nu också på väg in i Sverige. I Malmö finns ett försäljningsställe och efterfrågan är mycket stor. Hela lagret är nära nog slut, jakten på nya vuvuselan pågår eftersom hundratals köpare har anmält sitt intresse på nätet.

En privatperson har anmält marknadsföringen till konsumentombudsmannen (KO) och anser att det är fel att en tuta som når 127 decibel ska betraktas som en leksak. Ljduet är en form av misshandel, menar personen.

Att det just i juni-juli blir bra mycket svalare i Sydafrika fick åtskilliga besökare veta i förväg. Men att det var så kallt, var det få som befarade. På nätterna sjunker temperaturen ner mot nollan och det krävs vinterklädsel för att inte frysa.

- Det är fruktansvärt kallt, säger TV4:s Olof Lundh till resume.se. Han sover i underställ och vaknade en morgon med fem minusgrader

- Det är ju speciellt. Man förknippar ju normalt fotbolls-VM med sommar och värme. Men man ska inte klaga, det finns människor som har det värre i Sydafrika och det är ingen nyhet att det är vinter här, men det är fruktansvärt kallt, säger Olof Lundh.

Tittarsiffrorna så här långt är sisådär. Nära 1,3 miljoner tittare såg TV4:s sändning av andra halvlek av Italien-Paraguay. Dubbelt så många män än kvinnor tittade, och de fanns i åldern 50-59 år, enligt MMS.
 

Tala om dominoeffekt.  Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.

Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.

Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.