Tredje och sista matchen på uterink?

31 144 åskådare såg matchen på Ullevi i fjol, 15 724 fanns på plats när Färjestad och Frölunda möttes igen på en parkeringsplats i Karlstad och om några veckor spelar Leksand-Mora. Men elithockey utomhus väcker åsikter, både för och emot.

Det fanns 5 000 överblivna biljetter i Karlstad. Siktet var inställt på 20 250 åskådare och ett nytt präktigt publikrekord i stan. Det kom 15 274.

"Dålig marknadsföring"

- Vår match var dåligt marknadsförd i Göteborg. Det kom bara några hundra göteborgare, påtalade Färjestads klubbdirektör, Håkan Loob.

Vid lagens möte på Ullevi fanns det en hel Värmlandssektion med drygt 6 000 åskådare. Det var inte till närmelsevis lika många fans från bortalaget i Karlstad.

- Jag ska ta kontakt med Mats Ahdrian i Frölunda. Jag vill veta vad som egentligen hände, säger Loob.

Inte lika bra samarbete

Uppenbarligen fungerade inte samarbetet den här gången.

Färjestads arrangemangsansvarige, Nicklas Eriksson, påtalade:

- Vi har sökt de ansvariga i Frölunda, för att få veta hur de skulle marknadsföra matchen. Men vi har inte lyckats få tag i dom.

- Vi var ute tidigt i fjol och anordnade supporterresor till utematchen i Göteborg. Det har inte Frölunda gjort. Men de kanske har haft fullt upp med sitt sportsliga läge, säger Nicklas Eriksson.

I efterhand har det också framkommit att biljettförsäljningen hos Ticnet inte fungerade.

PR och en halv miljon

I Färjestad är man ändå nöjda med evenemanget och hävdar att på sista raden blir det runt en halv miljon i vinst. I så fall bra betalt för kostnaderna är avsevärda.

- Men viktigast var att skapa PR för hockeysporten och det lyckades vi med. Det blev ett fantastiskt arrangemang, betonade Håkan Loob.

Noterbart – kvällstidningarna som vinklar hårt lanserade varsin uppfattning. Sportbladet protesterade och menade att nu får det vara nog medan Sport-Expressen tyckte att de här matcherna kryddar elithockeyn.

- Vi ska göra an analys av arrangemanget och diskutera om det finns förutsättningar för ett liknande arrangemang igen. Fast först om några år, sa Håkan Loob i tidningen NWT.

En utematch som 15 i Scandinavium

Varken Frölunda i fjol eller Färjestad vill riktigt erkänna hur mycket det kostar att genomföra sådana här arrangemang. ”Som 15 hemmamatcher i Scandinavium ungefär”, angavs det från Frölunda i fjol och då avslöjades också att utan sponsorerna skullen inte en utematch vara möjlig.

I februari ska Leksand-Mora mötas på samma rink som nu flyttas från Karlstad. En daladelegation har följt förberedelserna och slutligen matchen i Karlstad för att vinna erfarenhet.

11 000 biljetter sålda i Dalarna

Mats Aspemo, vd för Leksands IF, blir inte tveksam trots att Färjestad inte fick fullsatt.

- Jag tror att vi lockar fler, förhoppningsvis närmare 20 000, säger Aspemo som menar att snö och kyla kan ha avskräckt.

- Förhoppningsvis är det bättre väder i slutet av februari och då är det även sportlov, säger Aspemo.

Det finns en risk att ”Slaget om Siljan” får logistiska problem då Tjejvasan genomförs under samma dagar och trängseln på vägarna blir omfattande. Dryga 11 000 biljetter är sålda i dag.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.