Tredje och sista matchen på uterink?
Det fanns 5 000 överblivna biljetter i Karlstad. Siktet var inställt på 20 250 åskådare och ett nytt präktigt publikrekord i stan. Det kom 15 274.
"Dålig marknadsföring"
- Vår match var dåligt marknadsförd i Göteborg. Det kom bara några hundra göteborgare, påtalade Färjestads klubbdirektör, Håkan Loob.
Vid lagens möte på Ullevi fanns det en hel Värmlandssektion med drygt 6 000 åskådare. Det var inte till närmelsevis lika många fans från bortalaget i Karlstad.
- Jag ska ta kontakt med Mats Ahdrian i Frölunda. Jag vill veta vad som egentligen hände, säger Loob.
Inte lika bra samarbete
Uppenbarligen fungerade inte samarbetet den här gången.
Färjestads arrangemangsansvarige, Nicklas Eriksson, påtalade:
- Vi har sökt de ansvariga i Frölunda, för att få veta hur de skulle marknadsföra matchen. Men vi har inte lyckats få tag i dom.
- Vi var ute tidigt i fjol och anordnade supporterresor till utematchen i Göteborg. Det har inte Frölunda gjort. Men de kanske har haft fullt upp med sitt sportsliga läge, säger Nicklas Eriksson.
I efterhand har det också framkommit att biljettförsäljningen hos Ticnet inte fungerade.
PR och en halv miljon
I Färjestad är man ändå nöjda med evenemanget och hävdar att på sista raden blir det runt en halv miljon i vinst. I så fall bra betalt för kostnaderna är avsevärda.
- Men viktigast var att skapa PR för hockeysporten och det lyckades vi med. Det blev ett fantastiskt arrangemang, betonade Håkan Loob.
Noterbart – kvällstidningarna som vinklar hårt lanserade varsin uppfattning. Sportbladet protesterade och menade att nu får det vara nog medan Sport-Expressen tyckte att de här matcherna kryddar elithockeyn.
- Vi ska göra an analys av arrangemanget och diskutera om det finns förutsättningar för ett liknande arrangemang igen. Fast först om några år, sa Håkan Loob i tidningen NWT.
En utematch som 15 i Scandinavium
Varken Frölunda i fjol eller Färjestad vill riktigt erkänna hur mycket det kostar att genomföra sådana här arrangemang. ”Som 15 hemmamatcher i Scandinavium ungefär”, angavs det från Frölunda i fjol och då avslöjades också att utan sponsorerna skullen inte en utematch vara möjlig.
I februari ska Leksand-Mora mötas på samma rink som nu flyttas från Karlstad. En daladelegation har följt förberedelserna och slutligen matchen i Karlstad för att vinna erfarenhet.
11 000 biljetter sålda i Dalarna
Mats Aspemo, vd för Leksands IF, blir inte tveksam trots att Färjestad inte fick fullsatt.
- Jag tror att vi lockar fler, förhoppningsvis närmare 20 000, säger Aspemo som menar att snö och kyla kan ha avskräckt.
- Förhoppningsvis är det bättre väder i slutet av februari och då är det även sportlov, säger Aspemo.
Det finns en risk att ”Slaget om Siljan” får logistiska problem då Tjejvasan genomförs under samma dagar och trängseln på vägarna blir omfattande. Dryga 11 000 biljetter är sålda i dag.
Mest lästa just nu
Klubben var ju räddad. Nytt kapital skulle säkra en framtid. Det beskedet fick stjärnorna i den norsk norska storklubben Vipers Kristiansand bara för några veckor sedan. Nuräddades från konkurs i höstas. Nu kommer beskedet att klubben lägger ner verksamheten.
Svenskorna Jamina Roberts,Nina Koppang och carina Strömberg hör till klubben och vet nu inte vad de ska tro och hoppas.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Hockeyintresset är på max, när SHL-laget Frölunda spelar i Scandinavium. Vid lördagens 3-1-seger mot Örebro HC var det som vanligt den här säsongen. För 10:e gången, sedan 2 november, fick ordförande Mats Grauers hänga upp den röda lyktan -symbolen för utsålt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.