Tredje och sista matchen på uterink?
Det fanns 5 000 överblivna biljetter i Karlstad. Siktet var inställt på 20 250 åskådare och ett nytt präktigt publikrekord i stan. Det kom 15 274.
"Dålig marknadsföring"
- Vår match var dåligt marknadsförd i Göteborg. Det kom bara några hundra göteborgare, påtalade Färjestads klubbdirektör, Håkan Loob.
Vid lagens möte på Ullevi fanns det en hel Värmlandssektion med drygt 6 000 åskådare. Det var inte till närmelsevis lika många fans från bortalaget i Karlstad.
- Jag ska ta kontakt med Mats Ahdrian i Frölunda. Jag vill veta vad som egentligen hände, säger Loob.
Inte lika bra samarbete
Uppenbarligen fungerade inte samarbetet den här gången.
Färjestads arrangemangsansvarige, Nicklas Eriksson, påtalade:
- Vi har sökt de ansvariga i Frölunda, för att få veta hur de skulle marknadsföra matchen. Men vi har inte lyckats få tag i dom.
- Vi var ute tidigt i fjol och anordnade supporterresor till utematchen i Göteborg. Det har inte Frölunda gjort. Men de kanske har haft fullt upp med sitt sportsliga läge, säger Nicklas Eriksson.
I efterhand har det också framkommit att biljettförsäljningen hos Ticnet inte fungerade.
PR och en halv miljon
I Färjestad är man ändå nöjda med evenemanget och hävdar att på sista raden blir det runt en halv miljon i vinst. I så fall bra betalt för kostnaderna är avsevärda.
- Men viktigast var att skapa PR för hockeysporten och det lyckades vi med. Det blev ett fantastiskt arrangemang, betonade Håkan Loob.
Noterbart – kvällstidningarna som vinklar hårt lanserade varsin uppfattning. Sportbladet protesterade och menade att nu får det vara nog medan Sport-Expressen tyckte att de här matcherna kryddar elithockeyn.
- Vi ska göra an analys av arrangemanget och diskutera om det finns förutsättningar för ett liknande arrangemang igen. Fast först om några år, sa Håkan Loob i tidningen NWT.
En utematch som 15 i Scandinavium
Varken Frölunda i fjol eller Färjestad vill riktigt erkänna hur mycket det kostar att genomföra sådana här arrangemang. ”Som 15 hemmamatcher i Scandinavium ungefär”, angavs det från Frölunda i fjol och då avslöjades också att utan sponsorerna skullen inte en utematch vara möjlig.
I februari ska Leksand-Mora mötas på samma rink som nu flyttas från Karlstad. En daladelegation har följt förberedelserna och slutligen matchen i Karlstad för att vinna erfarenhet.
11 000 biljetter sålda i Dalarna
Mats Aspemo, vd för Leksands IF, blir inte tveksam trots att Färjestad inte fick fullsatt.
- Jag tror att vi lockar fler, förhoppningsvis närmare 20 000, säger Aspemo som menar att snö och kyla kan ha avskräckt.
- Förhoppningsvis är det bättre väder i slutet av februari och då är det även sportlov, säger Aspemo.
Det finns en risk att ”Slaget om Siljan” får logistiska problem då Tjejvasan genomförs under samma dagar och trängseln på vägarna blir omfattande. Dryga 11 000 biljetter är sålda i dag.
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
En majoritet av idrottens specialförbund röstade mot riksidrottsstyrelsen vid Riksstämman i Göteborg på lördagsförmiddagen. Därmed kvarstår taket det ekonomiska stödet på tio procent. Förbunden gick emot Riksidrottsstyrelsens förslag till höjning.Riksidrottsförbundet fördelar varje år cirka 1,8 miljarder kronor, i statliga anslag, till specialidrottsförbund, idrottsföreningar och RF-SISU distrikt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.