Tredje och sista matchen på uterink?
Det fanns 5 000 överblivna biljetter i Karlstad. Siktet var inställt på 20 250 åskådare och ett nytt präktigt publikrekord i stan. Det kom 15 274.
"Dålig marknadsföring"
- Vår match var dåligt marknadsförd i Göteborg. Det kom bara några hundra göteborgare, påtalade Färjestads klubbdirektör, Håkan Loob.
Vid lagens möte på Ullevi fanns det en hel Värmlandssektion med drygt 6 000 åskådare. Det var inte till närmelsevis lika många fans från bortalaget i Karlstad.
- Jag ska ta kontakt med Mats Ahdrian i Frölunda. Jag vill veta vad som egentligen hände, säger Loob.
Inte lika bra samarbete
Uppenbarligen fungerade inte samarbetet den här gången.
Färjestads arrangemangsansvarige, Nicklas Eriksson, påtalade:
- Vi har sökt de ansvariga i Frölunda, för att få veta hur de skulle marknadsföra matchen. Men vi har inte lyckats få tag i dom.
- Vi var ute tidigt i fjol och anordnade supporterresor till utematchen i Göteborg. Det har inte Frölunda gjort. Men de kanske har haft fullt upp med sitt sportsliga läge, säger Nicklas Eriksson.
I efterhand har det också framkommit att biljettförsäljningen hos Ticnet inte fungerade.
PR och en halv miljon
I Färjestad är man ändå nöjda med evenemanget och hävdar att på sista raden blir det runt en halv miljon i vinst. I så fall bra betalt för kostnaderna är avsevärda.
- Men viktigast var att skapa PR för hockeysporten och det lyckades vi med. Det blev ett fantastiskt arrangemang, betonade Håkan Loob.
Noterbart – kvällstidningarna som vinklar hårt lanserade varsin uppfattning. Sportbladet protesterade och menade att nu får det vara nog medan Sport-Expressen tyckte att de här matcherna kryddar elithockeyn.
- Vi ska göra an analys av arrangemanget och diskutera om det finns förutsättningar för ett liknande arrangemang igen. Fast först om några år, sa Håkan Loob i tidningen NWT.
En utematch som 15 i Scandinavium
Varken Frölunda i fjol eller Färjestad vill riktigt erkänna hur mycket det kostar att genomföra sådana här arrangemang. ”Som 15 hemmamatcher i Scandinavium ungefär”, angavs det från Frölunda i fjol och då avslöjades också att utan sponsorerna skullen inte en utematch vara möjlig.
I februari ska Leksand-Mora mötas på samma rink som nu flyttas från Karlstad. En daladelegation har följt förberedelserna och slutligen matchen i Karlstad för att vinna erfarenhet.
11 000 biljetter sålda i Dalarna
Mats Aspemo, vd för Leksands IF, blir inte tveksam trots att Färjestad inte fick fullsatt.
- Jag tror att vi lockar fler, förhoppningsvis närmare 20 000, säger Aspemo som menar att snö och kyla kan ha avskräckt.
- Förhoppningsvis är det bättre väder i slutet av februari och då är det även sportlov, säger Aspemo.
Det finns en risk att ”Slaget om Siljan” får logistiska problem då Tjejvasan genomförs under samma dagar och trängseln på vägarna blir omfattande. Dryga 11 000 biljetter är sålda i dag.
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.
Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.