Ett VM till, nu med publik..

Ett hockey-VM till på hemmaplan. För andra året i rad ska världsmästerskapen spelas i både Sverige och Finland. Med den skillnaden att Stockholm blir huvudort och, inte minst, nu ska folk ha råd och intresse att gå på hockey.
Biljettpriserna vid hockey-VM i våras avskräckte publiken. Här är biljett till finalen i Helsingfors. Foto: Piia Kiviniemi, Lehtikuva/Scanpix

 

Lediga stolar och dyra biljetter innebar en massiv kritik i våras.

Svenska Ishockeyförbundet tog till sig kritiken och har reviderat hela biljettänket. Viktigast är att få folk lockade och det kan inte ske annat än med vettiga biljettpriser.

Vill skapa en folkfest

- Vi vill skapa en folkfest, en upplevelse, säger generalsekreteraren Tony Wiréhn som är ny i organisationen och det samma gäller, marknads- och kommunikationschefen Malin Eldh.

Vid onsdagens pressinformation var också förbundsbasen Christer Englund närvarande och han instämmer i lovsången att prioritera publiken. Utan åskådare blir det ingen folkfest, så enkelt är det.

- Vi vill fylla Globen i premiären, allt annat är ett misslyckande, betonade Tony Wiréhn.

Ny prispolitik

Den nya prispolitiken bevisas av premiärmatchen, 3 maj 2013 när Tre Kronor möter Schweiz.

En biljett kostar då mellan 295 och 795 kronor, för barn under 16 år 125 kronor.

Jämför det med 395 till 1495 vid VM-premiären mot Norge i våras.

Men då kom heller inte fler än 7 700 betalande åskådare.

"Specialaren" för familjer

Flera exempel:

Tre Kronor möter Kanada den 9 maj, borde garantera närmast fullsatt, då kostar det mellan 345 och 995 kronor.

Sedan finns ”specialaren”, en så kallade familjematch och priset sjunker till 195 kr. Semifinalerna kostar mellan 495 och 1 245 kronor och finalen 545–1 495 kronor.

Förbundet har valt att utforma priserna enligt ett differentierat tänk. De dyraste biljetterna, kategori 1, släpps vid ett senare tillfälle. Kategori 2 kostar 1 495 kr och kategori 3 kostar 545 kr.

Engagera ungdomslag

På onsdagen släpptes för övrigt de första biljetterna och VM-organisationen har etablerat samarbete med en rad partners.

Som ytterligare ett led i försäljningskampanjen ska ungdomar kunna sälja VM-biljetter för att dra in pengar till sina klubbar.

- Vi har också gått ut med ett erbjudande så att de kan köpa biljetter i förväg. Undomslag ska kunna komma hit och ha avslutning här. Kan man packa ihop det med boende och resa och kanske föreläsning får man en helhet

VM-organisationen ska dessutom besöka arenor i elitserien och allsvenskan för att marknadsföra turneringen.

Ingen blev sparkad

I dyningarna efter fiaskot i våras har en självrannsakan och flera undersökningarna skapat en färdplan för den nya VM-organisationen.

Men som förbundsbasen Christer Englund betonade:

- Vi har inte sparkat någon från den operativa organisationen.

Budgeten är och förblir hemlig. Men det är välkänt att publikintäkterna står för över 90 procent av intäkterna. Så det gäller att den nya biljettaktiken håller.

En hen som maskot

VM 2013 har ett lodjur som maskot.

- Det är en hen. Hen har inget namn, säger Malin Eldh.

Maskoten för ishockey-VM 2012 hette HockeyBird om någon minns. Större hopp har man till den nya figuren.

Malin Eldh berättade att den nya maskoten blir ett lodjur.

- Det är en hen. Hen har inget namn. Det blir en viktig figur och blir väldigt aktiv i sociala medier

Via bl a Facebook och Twitter ska maskoten få ett namn.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Hockeyintresset är på max, när SHL-laget Frölunda spelar i Scandinavium. Vid lördagens 3-1-seger mot Örebro HC var det som vanligt den här säsongen. För 10:e gången, sedan 2 november, fick ordförande Mats Grauers hänga upp den röda lyktan -symbolen för utsålt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.