Ett VM till, nu med publik..

Ett hockey-VM till på hemmaplan. För andra året i rad ska världsmästerskapen spelas i både Sverige och Finland. Med den skillnaden att Stockholm blir huvudort och, inte minst, nu ska folk ha råd och intresse att gå på hockey.
Biljettpriserna vid hockey-VM i våras avskräckte publiken. Här är biljett till finalen i Helsingfors. Foto: Piia Kiviniemi, Lehtikuva/Scanpix

 

Lediga stolar och dyra biljetter innebar en massiv kritik i våras.

Svenska Ishockeyförbundet tog till sig kritiken och har reviderat hela biljettänket. Viktigast är att få folk lockade och det kan inte ske annat än med vettiga biljettpriser.

Vill skapa en folkfest

- Vi vill skapa en folkfest, en upplevelse, säger generalsekreteraren Tony Wiréhn som är ny i organisationen och det samma gäller, marknads- och kommunikationschefen Malin Eldh.

Vid onsdagens pressinformation var också förbundsbasen Christer Englund närvarande och han instämmer i lovsången att prioritera publiken. Utan åskådare blir det ingen folkfest, så enkelt är det.

- Vi vill fylla Globen i premiären, allt annat är ett misslyckande, betonade Tony Wiréhn.

Ny prispolitik

Den nya prispolitiken bevisas av premiärmatchen, 3 maj 2013 när Tre Kronor möter Schweiz.

En biljett kostar då mellan 295 och 795 kronor, för barn under 16 år 125 kronor.

Jämför det med 395 till 1495 vid VM-premiären mot Norge i våras.

Men då kom heller inte fler än 7 700 betalande åskådare.

"Specialaren" för familjer

Flera exempel:

Tre Kronor möter Kanada den 9 maj, borde garantera närmast fullsatt, då kostar det mellan 345 och 995 kronor.

Sedan finns ”specialaren”, en så kallade familjematch och priset sjunker till 195 kr. Semifinalerna kostar mellan 495 och 1 245 kronor och finalen 545–1 495 kronor.

Förbundet har valt att utforma priserna enligt ett differentierat tänk. De dyraste biljetterna, kategori 1, släpps vid ett senare tillfälle. Kategori 2 kostar 1 495 kr och kategori 3 kostar 545 kr.

Engagera ungdomslag

På onsdagen släpptes för övrigt de första biljetterna och VM-organisationen har etablerat samarbete med en rad partners.

Som ytterligare ett led i försäljningskampanjen ska ungdomar kunna sälja VM-biljetter för att dra in pengar till sina klubbar.

- Vi har också gått ut med ett erbjudande så att de kan köpa biljetter i förväg. Undomslag ska kunna komma hit och ha avslutning här. Kan man packa ihop det med boende och resa och kanske föreläsning får man en helhet

VM-organisationen ska dessutom besöka arenor i elitserien och allsvenskan för att marknadsföra turneringen.

Ingen blev sparkad

I dyningarna efter fiaskot i våras har en självrannsakan och flera undersökningarna skapat en färdplan för den nya VM-organisationen.

Men som förbundsbasen Christer Englund betonade:

- Vi har inte sparkat någon från den operativa organisationen.

Budgeten är och förblir hemlig. Men det är välkänt att publikintäkterna står för över 90 procent av intäkterna. Så det gäller att den nya biljettaktiken håller.

En hen som maskot

VM 2013 har ett lodjur som maskot.

- Det är en hen. Hen har inget namn, säger Malin Eldh.

Maskoten för ishockey-VM 2012 hette HockeyBird om någon minns. Större hopp har man till den nya figuren.

Malin Eldh berättade att den nya maskoten blir ett lodjur.

- Det är en hen. Hen har inget namn. Det blir en viktig figur och blir väldigt aktiv i sociala medier

Via bl a Facebook och Twitter ska maskoten få ett namn.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.