Hockeyns egen miljonroulette

Inte nog med att klubbarna har lyckats nå final, nu tjänar de miljoner på de här avgörande matcherna och dessutom trissas intresset upp på orterna. 13 mil tor Luleå och Skellefteå är en miljonroulette, där vinnaren även här tar allt.

Luleåspelarna tackar fansen efter 1-0-segern mot Skellefteå i slutet på januari. På lördagen möts de igen och nu är det mer än elitseriepoäng i potten. Foto: Robert Granström


Som någon sa: ”De kunde ha hyrt in sig på Friends Arena och fyllt stället, så många vill se matcherna”.

Hysteriskt på båda orterna

Hockey och SM-final framkallar alltid stort intresse. I år mer än någonsin. De två norrländska lagen möts i en avgörande kraftmätning.

Är det någon som tvivlar är det bara att ta del av rapporterna:

  • Folk hänger flaggor på balkonger och går omkring på stan i matchtröjor.
  • Människor kramades spontant när väl avancemanget stod klart.
  • Biljetter såldes slut på tio minuter.

Start på fredag

- De gick åt direkt. Alla vill ju komma när det är en sådan här fest, sa Janne Damberg, Luleås säljchef.

- Det är vår tredje SM-final, men vi har aldrig haft ett sådant intresse tidigare, sa Skellefteå AIK:s marknadschef Anna Ersson.

Finalserien inleds i kväll och Skellefteå börjar hemma i bäst av sju. 

Storbildsskärmar och tält

Räkna med en tuff serie av matcher med en publikfest som aldrig förr.

Nu tar klubbarna också alla chanser till att öka intäkterna. Således är det aktuellt med storbildsskärmar i respektive hemmaarena för att kunna visa bortamatcherna.

- Det brukar vara bra tryck i derbyna mot Skellefteå och nu blir det förstås speciellt när det är en final. Det blir oerhört stort, säger Luleås klubbdirektören Peter Jidström.

Hela staden, hela bygden

- Det här berör ju hela staden, hela bygden. Vi vill skapa en stor fest av den här finalen, säger Anna Ersson i Skellefteå.

I en internationell jämförelse är den svenska elitserien verkligen liten i publikligan.

Under säsongen hade Skellefteå 5 197 åskådare i snitt mot Luleås 5 184. De har därmed placeringarna 48 och 49 bland europeiska klubblag. Åtta svenska klubbar har bättre snitt än de två norrländska lagen.

Det blir smått komiskt i jämförelse med Berns 16 330 åskådare, Dinamo Minsks 14 299 eller Eisbären, Berling, med 14 034. Mest framträdande i Sverige är Frölunda i vanlig ordning. Nu på femte plats med 8 588, men klubben har tappat sex placeringar sedan förra säsongen.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.