Hockeyns egen miljonroulette

Inte nog med att klubbarna har lyckats nå final, nu tjänar de miljoner på de här avgörande matcherna och dessutom trissas intresset upp på orterna. 13 mil tor Luleå och Skellefteå är en miljonroulette, där vinnaren även här tar allt.
Annons

Luleåspelarna tackar fansen efter 1-0-segern mot Skellefteå i slutet på januari. På lördagen möts de igen och nu är det mer än elitseriepoäng i potten. Foto: Robert Granström


Som någon sa: ”De kunde ha hyrt in sig på Friends Arena och fyllt stället, så många vill se matcherna”.

Hysteriskt på båda orterna

Hockey och SM-final framkallar alltid stort intresse. I år mer än någonsin. De två norrländska lagen möts i en avgörande kraftmätning.

Är det någon som tvivlar är det bara att ta del av rapporterna:

  • Folk hänger flaggor på balkonger och går omkring på stan i matchtröjor.
  • Människor kramades spontant när väl avancemanget stod klart.
  • Biljetter såldes slut på tio minuter.

Start på fredag

- De gick åt direkt. Alla vill ju komma när det är en sådan här fest, sa Janne Damberg, Luleås säljchef.

- Det är vår tredje SM-final, men vi har aldrig haft ett sådant intresse tidigare, sa Skellefteå AIK:s marknadschef Anna Ersson.

Finalserien inleds i kväll och Skellefteå börjar hemma i bäst av sju. 

Storbildsskärmar och tält

Räkna med en tuff serie av matcher med en publikfest som aldrig förr.

Nu tar klubbarna också alla chanser till att öka intäkterna. Således är det aktuellt med storbildsskärmar i respektive hemmaarena för att kunna visa bortamatcherna.

- Det brukar vara bra tryck i derbyna mot Skellefteå och nu blir det förstås speciellt när det är en final. Det blir oerhört stort, säger Luleås klubbdirektören Peter Jidström.

Hela staden, hela bygden

- Det här berör ju hela staden, hela bygden. Vi vill skapa en stor fest av den här finalen, säger Anna Ersson i Skellefteå.

I en internationell jämförelse är den svenska elitserien verkligen liten i publikligan.

Under säsongen hade Skellefteå 5 197 åskådare i snitt mot Luleås 5 184. De har därmed placeringarna 48 och 49 bland europeiska klubblag. Åtta svenska klubbar har bättre snitt än de två norrländska lagen.

Det blir smått komiskt i jämförelse med Berns 16 330 åskådare, Dinamo Minsks 14 299 eller Eisbären, Berling, med 14 034. Mest framträdande i Sverige är Frölunda i vanlig ordning. Nu på femte plats med 8 588, men klubben har tappat sex placeringar sedan förra säsongen.

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Hela havet stormar i bandy-Sverige, men tävlingskommitténs avgående ordförande Christer Persson fruktar ändå att ordföranden  Per Anders Gustafsson, 65 år, får förnyat förtroende vid Bandyförbundets årsmöte under lördagen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.