Kampen mellan Zlatan och Pia

Pia mot Zlatan. Nu ha det också blivit en kamp, åtminstone medialt. Två personer vana vid huvudroller, med allt vad det innebär i uttalande och agerande. Och vinnare är – Pia Sundhage.
En leende Zlatan Ibrahimovic på bänken under andra halvlek i vänskapsmatchen mellan Hammarby IF och Paris Saint-Germain i Tele 2 Arena i Stockholm på tisdagen. Foto: Maja Suslin, Scanpix


Zlatan är dubbelt aktuell i dagarna. Dels i tisdagens invigningsmatch på Tele2 Arena i Stockholm och dels i lördagens match, Paris SG-Real Madrid, i Göteborg.

Drygt 23 000 var den officiella publiksiffran från tisdagen medan lördagens uppvisning lockar desto flera och närmar sig fullsatt, 45 000 personer.

Men vem hade trott att Zlatan och hans franska storlag skulle hamna lite i skymundan och desto mera handla om landslagstjejerna...

Väcker mer frågor

Zlatan Ibrahimovic gör sitt bästa för att väcka intresse. Han kom i Paris SG:s färgstarka blå overall till presskonferensen i Tele2 Arena på måndagskvällen och var beredd på frågor om klubben och framtida adress. Det ämnet är oundvikligt. Och när han då sa lite kryptiskt:

- Jag måste träffa Nasser (Al-Khelaifi, Paris klubbpresidenten) och reda ut lite saker.

Ja, då kablades de orden ut över fotbolls-Europa. Men det kom ett förtydligande:

- Det är normalt med ett möte, man brukar göra så inför säsongen, snacka igenom alla bitar. Det finns inte mycket mer att säga egentligen. Det behöver inte betyda att det handlar om framtid. Vi brukar prata ofta.

"Vet att de har avancerat"

Han var mindre förberedd på frågor om damlandslaget. Åtminstone föreföll det så. Har han noterat vad som har hänt?

- Jo, de har gått vidare.

Så mycket mer hade han inte att säga om det.

Intresset inför Hammarbys möte med det franska mästarlaget tog fart i sista stund och 23 427 personer fanns på plats. Möjligen tack vare en ny sponsors inhop. Det globala friskvårdsföretaget Herbalife subventionerar biljetterna som såldes för elva kronor styck.

Zlatan spelade första halvlek

”Det är vårt sätt att fira avtalet med Hammarby”, kommunicerade Herbalifte som blir tröjsponor och även Hammarbys kost- och friskvårdspartner enligt ett ”sjusiffrigt kontrakt” som sträcker sig till 2016.

Matchen då? Jo, Hammarby spelade länge jämnt med PSG, men i andra halvlek visade gästerna klass - utan Zlatan. För han gick av planen efter 45 minuter, som det var bestämt på förhand.

Nu stannar truppen av spelare och ledare i Stockholm under tre dagar innan de flyger till Göteborg för lördagens match mot Real Madrid.

Konkurrens om intresset

Med Pia Sundhage och Zlatan Ibrahimovic som ikoner i marknadsföringen ha det blivit en kamp om uppmärksamheten de här dagarna.

Ingen på Stockholm Globes Arenas, som har planerat invigningsmatchen, hade kunnat föreställa sig att damfotbollen skulle dominera utbudet så totalt.

Nu mäts också Pia Sundhages och Zlatan Ibrahimovics lyskraft som personer.

"Han verkar vara mediatränad"

I Sportbladet uttalar sig retorikexperten Anders Sigrell och har en teori om varför dam-EM bara blir större och större.

- Pia har förmågan att uttrycka ett genuint engagemang. Man tvivlar inte en sekund på att hon faktiskt är så engagerad som hon ger uttryck för att vara. Sedan har hon förstått humorns betydelse, hur viktigt det är att våga försöka vara rolig. Då blir det trevligare att lyssna.

Och Zlatan?

- Jo, han kan också vara spontan, men han ger inte ett intryck av att vara genuint engagerad. Han verkar snarare medietränad, han säger de saker han bör säga, säger Anders Sigrell.

Aj, aj, aj, vad gör jag, tycks Zlatan undra och skrattar åt sig själv efter en miss. Foto: Christine Ohlsson, Scanpix

Egon Håkanson (inte verifierad)

mån, 2013-07-29 18:09

1. Pia och Zlatan

Obegåvat inlägg!Det går inte jämföra Pia o Zlatan!Urgullig Pia,visst!Proffsig tycker jag också! Men Zlatan är ju en världsspelare som måste hålla sig på sin spelplan!O den handlar inte om gull-i-gull med svenska journalister... Olika världar!

Peter P (inte verifierad)

tis, 2013-07-30 13:26

2. Pia och Zlatan

Zlatan är medietränad inte "mediatränad". Det bör väl också artikelns språkexpert anse? Annars finns till exempel Språkrådet,Mediespråksgruppen, TT-språket och SAOL som stöd för hur man bör skriva medium, medier, medierna och sammansatt medie- . I övrigt ger jag Egon H helt rätt.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.