Lars fixar årets idrottsfest

Här är mannen som fixar årets idrottsfest i Norrköping och att Norrköpings-borna kan se fyra elitmatcher till priset av en: Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder i Norrköping.
Fyra elitmatcher blir till ett och samma koncept under titeln "Hemmamatch" i Norrköping. Fotboll med IFK Norrköping, dubbla basketmatcher med Dolphins samt ishockey med Vita Hästen. Foto: Janerik Henriksson, TT

 

2-5 oktober spelar alla elitlagen i Norrköping hemmamatch: 

Torsdag 2 okt: Vita Hästen-Rögle (Hockeyallsvenskan).

Fredag 3 okt: Norrköping Dolphins-ecoÖrebro (Basketligan herrar)

Lördag 4 okt: Norrköpings Dolphins-Solna Vikings (Basketligan damer)

Söndag 5 okt: IFK Norrköping-IFK Göteborg (Allsvenskan). 

Inspiration från England

Tack vare samarbetet, som går under namnet ”Hemmamatch”, säljs 300 biljetter som ger inträde till alla fyra matcherna, till priset av en: 200 kronor. Överskottet går till ett nyinrättat stipendium i Norrköpings-idrotten: Årets ungdomsledare.

Mannen bakom idén är Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder i Norrköping. Det är Norrköpings kommunala bostadsbolag som är sponsor till IFK Norrköping, Norrköpings Dolphins och Vita Hästen. 

Inspirationen har han hämtat från England och hundkapplöpningskonceptet ”Game Day”, som Lars Löfgren haft förmånen att studera på nära håll under sin tid på Svenska Spel. Detta har parats med Lars Löfgrens passion för att knyta ihop klubbar, publik och sponsor i en unik händelse när sommar- och vinteridrotterna möts.

Paketering gav succé

– ”Game Day” paketerades och utformades som ett After Work-event under några timmar fredag eftermiddag. Den samlade fans, företag och arrangörerna av hundkapplöpningarna, som utöver hundkapplöpning erbjöd bland annat barnkalas, 50-årskalas och bröllopspaket. Det blev succé eftersom allt fanns på en plats och var enkelt att beställa och konsumera. Vid niotiden på kvällen var allt över och folk gick vidare på fester, middagar eller hem, berättar Lars Löfgren för Svensk Elitfotbolls nyhetsbrev.

Han har förhoppningar på ”Hemmamatch”, som är tänkt att bli en årligen återkommande idrottsfest om det stämmer med lagens spelprogram:

- Jag tror att ”Hemmamatch” kan leda till att Norrköpings-borna lyfter på ögonbrynen och får en känsla av att vi kan mer än vad vi tror i den här staden. 

Det sätter också fokus på idrotten och kan förhoppningsvis locka nya åskådare till arenorna, kanske till och med förstagångsbesökare som fortsätter att komma, säger Lars Löfgren och fortsätter:

- Samtidigt är det nu upp till bevis för klubbarna och leverera när folk väl tar sig tid och kommer…

Fokus på elitidrotten positiv

Mårten Jacobsson, marknadschef på IFK Norrköping, var den förste som Lars Löfgren ringde upp för att förankra idén med, efter att han fått med Norrköpings Tidningar med sportchefen Mats Willner i spetsen som partner i projektet.

– Vi tände direkt, berättar Mårten Jacobsson till Svensk Elitfotbolls nyhetsbrev och fortsätter:

– Allt som kan skapa ökat fokus på elitidrotten i Norrköping är positivt. Tvärtemot vad många kanske tror, försöker vi faktiskt samarbeta mellan elitlagen, bland annat undvika att lägga matcher när något av de andra lagen redan planerat in en match.

Möjlighet till nya supportrar

Mårten Jacobsson anser att det är extra roligt att idén innefattade supportrarna också. 

– Det är inte säkert att exempelvis alla Vita Hästens supportrar håller på IFK Norrköping, så konceptet ”Hemmamatch” blir en bra möjlighet att värva nya supportrar… 

- Om allt går som planerat kommer de andra lagens supportrar att stå på samma läktare som våra för att skapa en extra bra stämning. 

Nya sponsorsamarbeten

Stefan Nilsson är marknadschef i Norrköping Dolphins. Han säger till Idrottens Affärer:

- “Hemmamatch” är ett bra initiativ som gynnar alla inom idrotten i Norrköping: Klubbarna, fansen och sponsorerna. 

- Vi i Dolphins är extra glada att kunna bidra med två bra matcher under helgen, både herrar och damer. Vi tror och hoppas att det här är ett bra sätt att få fler att upptäcka basketen i Norrköping - både vad gäller elit och ungdom - och att det kan leda till nya sponsorsamarbeten.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Det hade ni inte räknat med, kanske inte ens hoppats  på – det nyinitiativet att låta Johannes Klæbo och FridaKarlsson tävlas i skidspåret samtidigt

Tro det eller ej, men det blir en realitet när i vinter ett nytt grepp ska testas under femmilen i Holmenkollen, Tack vare ett nytt initiativ från Internationella skid- och snowboardförbundet (Fis),

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.