Båten ska bärgas och repareras

Visst är bilden vemodig, en kraschad stor segelbåt mitt ute i Indiska Oceanen. En båt värd runt 45 miljoner. Och nu ska bärgningen inledas!
Här är Team Vestas Wind , den danska båten, före kraschen. Men trots olyckan finns förhoppningar om att kunna bärga båten och göra den tävlingsklar igen.

 

Värden för åtskilliga miljoner höll på att gå förlorade och människor var i stor fara när dramatiken plötsligt tilltog i Volvo Ocean Race. 

En halvmeter djupt

Smällen i lördags natt måste ha varit våldsam. Revet är känt och sträcker sig flera kilometer under vattenytan. Något måste ha gått fel, datatekniken eller den mänskliga faktorn, när  Team Vestas Wind dundrade upp på revet och slog sönder båda rodren och andra delar av båten.

De nio besättningsmännen måste ha kastats kors och tvärs, men som genom ett under undkom alla oskadda. De omgavs av hav var de än tittade och egentligen borde paniken varit nära.

Men – djupet var inte mer än en halvmeter!

Båten ska bärgas

I morgonljuset kunde de vada med vatten till knäna till en torrare plats på revet. 

Den nära 20 meter långa båten är lämnad åt sitt öde, men bara tillfälligt. Team Vestas Wind ligger på ett rev i en avlägsen del av Mauritius skärgård efter kraschen och nu inleds försöken till bärgning. Förhoppningen är nämligen att båten ska fortsätta tävlingen! 

Neil Cox, shore manager för det danska laget, säger: 

- Bilden målar en ganska grafisk bild av vad som händer där ute. Den bild säger mer än 1000 ord.

"Strandade i en sandlåda"

- Vi har haft nio killar som har suttit på vad som i grunden är en sandlåda i mitten av Indiska oceanen.

De hämtades av en kustbevakningsbåt och har vilat i ett av de få husen på den närliggande ön Ile du Sud, där det finns minimal kommunikation med omvärlden.

De har fått matpaket från ett kustbevakningsplan och har också hunnit att hämta segel, rep, dieselbränsle, elektronik och hårdvara från båten i den händelse båten skulle föras bort av havet. Nu inleds undersökningen om båtens skador för att se om den kan bärgas, repareras och på några få dagar bli startklar igen – med samma besättning.

Så länge är de på väg i en fisketrålare till Mauritius. En båt som trafikerar den 43 mil långa sträckan bara en gång i veckan och färden tar mer än en dag. Men på onsdagsmorgonen beräknas de vara framme. 

Båtar för 45 miljoner

En Volvo Ocean 65:an kostar cirka 4,5 miljoner euro och är runt 30 procent billigare än sin föregångare och med lägre driftkostnader, om båten används i två upplagor av tävlingen och kostnaden delas upp över tid.

I tidigare omgångar av Volvo Ocean Race kostade en teamsatsning över 25 miljoner euro. Tack vare tävlingsorganisationens förändringar har den kostnaden sjunkit till mellan 12-14 miljoner euro för en upplaga och 11,5 miljoner euro för två upplagor.

Ett exempel på förändring är att service och underhåll för de nya båtarna sköts centralt av Volvo Ocean Race för samtliga lag.

Frågor om hållbarhet och i synnerhet långsiktig finansiering växer allt starkare inom idrotten.  Då kom Erik Johnsson med ett helt nytt påhitt.

-MyLoppis visar vägen mot värdebaserad finansiering i svenskt föreningsliv, påpekar han med glöd.

Det svenska föreningslivet utvecklas. Engagemanget består – men utmaningar som tid, resurser och villkor finns fortfarande kvar. 

Visionerna i Göteborg är storslagna. Samma dag som IFK Göteborg tillsammans med byggentreprenören Ola Serneke presenterar planerna på en ny hemmaarena med plats för 30 000 åskådare introduceras det jättelika projektet ”möta Göteborg” där vinnaren i en arkitekttävling, White arkitekter,  föreslår ett en fullständig förvandling av hela evenemangsområdet inklusive Scandinavium 

Byggkranar skulle dominera bilden i  åratal av Göteborg för dessa jättelika investeringar.

Redan i våras skrev statsminister Ulf Kristersson (M) och idrottsminister Jakob Forssmed under ett stödjebrev för ansökan om fotbolls-EM för damer i Sverige och Danmark 2029.

– Vi har inte fattat beslut om en exakt siffra men en fingervisning är att det är i nivå med danskarna har kommunicerat, säger idrottsminister Jakob Forssmed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

  Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen. 

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Det ska bli straffbart för privatpersoner att använda den typ av illegala IPTV-tjänster som i dag är vanliga på marknaden  Lagändringen föreslås träda i kraft 1 juli 2026.

”Utredningen åtgärder mot illegal ip-tv” överlämnades på tisdagen till kulturminister Parisa Liljestrand (m).

Över en halv miljon svenskar, eller närmare 15 procent av alla hushåll använder olovliga tjänster för att strömma bland annat sportsändningar, främst fotboll och ishockey.

Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.

 Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.

Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien.  SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.