Båten ska bärgas och repareras

Visst är bilden vemodig, en kraschad stor segelbåt mitt ute i Indiska Oceanen. En båt värd runt 45 miljoner. Och nu ska bärgningen inledas!
Här är Team Vestas Wind , den danska båten, före kraschen. Men trots olyckan finns förhoppningar om att kunna bärga båten och göra den tävlingsklar igen.

 

Värden för åtskilliga miljoner höll på att gå förlorade och människor var i stor fara när dramatiken plötsligt tilltog i Volvo Ocean Race. 

En halvmeter djupt

Smällen i lördags natt måste ha varit våldsam. Revet är känt och sträcker sig flera kilometer under vattenytan. Något måste ha gått fel, datatekniken eller den mänskliga faktorn, när  Team Vestas Wind dundrade upp på revet och slog sönder båda rodren och andra delar av båten.

De nio besättningsmännen måste ha kastats kors och tvärs, men som genom ett under undkom alla oskadda. De omgavs av hav var de än tittade och egentligen borde paniken varit nära.

Men – djupet var inte mer än en halvmeter!

Båten ska bärgas

I morgonljuset kunde de vada med vatten till knäna till en torrare plats på revet. 

Den nära 20 meter långa båten är lämnad åt sitt öde, men bara tillfälligt. Team Vestas Wind ligger på ett rev i en avlägsen del av Mauritius skärgård efter kraschen och nu inleds försöken till bärgning. Förhoppningen är nämligen att båten ska fortsätta tävlingen! 

Neil Cox, shore manager för det danska laget, säger: 

- Bilden målar en ganska grafisk bild av vad som händer där ute. Den bild säger mer än 1000 ord.

"Strandade i en sandlåda"

- Vi har haft nio killar som har suttit på vad som i grunden är en sandlåda i mitten av Indiska oceanen.

De hämtades av en kustbevakningsbåt och har vilat i ett av de få husen på den närliggande ön Ile du Sud, där det finns minimal kommunikation med omvärlden.

De har fått matpaket från ett kustbevakningsplan och har också hunnit att hämta segel, rep, dieselbränsle, elektronik och hårdvara från båten i den händelse båten skulle föras bort av havet. Nu inleds undersökningen om båtens skador för att se om den kan bärgas, repareras och på några få dagar bli startklar igen – med samma besättning.

Så länge är de på väg i en fisketrålare till Mauritius. En båt som trafikerar den 43 mil långa sträckan bara en gång i veckan och färden tar mer än en dag. Men på onsdagsmorgonen beräknas de vara framme. 

Båtar för 45 miljoner

En Volvo Ocean 65:an kostar cirka 4,5 miljoner euro och är runt 30 procent billigare än sin föregångare och med lägre driftkostnader, om båten används i två upplagor av tävlingen och kostnaden delas upp över tid.

I tidigare omgångar av Volvo Ocean Race kostade en teamsatsning över 25 miljoner euro. Tack vare tävlingsorganisationens förändringar har den kostnaden sjunkit till mellan 12-14 miljoner euro för en upplaga och 11,5 miljoner euro för två upplagor.

Ett exempel på förändring är att service och underhåll för de nya båtarna sköts centralt av Volvo Ocean Race för samtliga lag.

Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.
Det skulle jag önska, ja, unna er allihopa.  Att se och höra det fantastiska, det som är få förunnat, att vara på plats i Sälen nu på på söndagsmorgonen. Bara några hundra personer förmånen att få  titta på. Desto fler, inte mindre än 15 000 skidåkare har huvudrollerna.
Det är några oförglömliga timmar i Berga By .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.