Långloppscirkusen växer igen
Den norska storstjärnan är enig med norska skidförbundet. Det är öppet för hans egna sponsorer under icke-säsong, men vid tävlingar i Världscupen gäller förbundets partners.
Northug har tillåtelse att medverka i två-tre tävingar i Ski Classic, det är en passus som föder förhoppningar hos långloppscirkusen och David Nilsson.
För det är klart att Northugs medverkan skulle höja statusen och PR-värdet avsevärt.
"Vi föll pladask"
Visma har alltså gått in som ny huvudsponsor och därmed finns det resurser. Tre-årskontraktet med Swix hade gått ut och David Nilsson vågade i somras sikta högre när en ny huvudsponsor skulle in.
- Vi pinpointade marknaden, är hans skrattfyllda svar på frågan om hur just Visma kom in i bilden.
Han vill inte tala om hur många miljoner som den nya huvudsponsorn betalar, men tre-årskontraktet torde vara värt dryga 10 miljoner kronor.
En indikation är att det finns 4 miljoner i prispengar i Ski Classic, fördelade på tio tävlingar med start den 5 december i alperna och en fortsättning i Norden.
- Vi föll pladask för Daniel när han tog kontakt i somras, ler Eivind Gundersen, själv elitmotionär både vad det gäller skidåkning och cykel.
- Det var lite diskussioner, men snart nog var vi överens. Det här är vårt särklassigt största sponsoråtagande.
Affärsfolket åker skidor
Visma expanderar och det gör också Ski Classic. Senaste vintern var det inte mindre 74 länder som sände TV-bilder från en eller flera tävlingar.
Vd:n Øystein Moan har påtalat hur det norska företaget resonerade inför sponsoråtagandet.
- Längdskidåkning är redan mycket populärt, både bland våra anställda och många affärsmän i Norge. De är angelägna amatörskidåkare och för många är Ski Classics faktiskt en höjdpunkt på säsongen.
- Resultaten bevakas också av de största affärstidningarna och är ett hett ämne bland affärsmän.
Lite av samma fenomen gäller även i Sverige. Många från näringslivet återkommer exempelvis på startlinjen i Vasaloppet.
I år förväntas 50 000 skidåkare starta i något av loppen. Bakom står Ski Classics AB som ägs av Vasaloppet, Birkebeinerrennet och W Sportsmedia. Omsättningen har ökat avsvärt och är nu uppe i dryga 30 miljoner kronor och med cirka 10 miljoner i årliga sponsorintäkter.
Livsmedelsjättarna
I Norge är kampen hård mellan livsmedelsjättarna Coop och Spar och som en följd har även Ica gått in i skidåkningen i Sverige.
- Vi har bevisat att vi behärskar sport business. Vi tar ett helhetsansvar, och det inkluderar event, tour, TV-produktion, distribution, marknadsföring och internet, berättar David Nilsson.
Till vinterns Ski Classics är 26 proffsteam registrerade. Alla elitåkare är signerade av något stall och här är det värvningar och transfers precis som i cykel eller fotboll. Kampen om åkarna är stor, senaste nykomling är skidlandslagets Daniel Richardsson, och har konkurrensen har också drivit upp lönerna.
Upp till tio åkare, med både stjärnor och hjälpryttare, ingår i respektive stall och de tjänar i snitt cirka 40 000 kr månaden, men de främsta har avsevärt mera betalt. Sedan tillkommer pris- och reklampengar och vissa åkare kommer upp i miljonen och mera.
Thomas Ejderhov
David Nilsson kom med idén och i dag omsätter Ski Classic över 30 milljoner kronor årligen.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Svenska Skidskytteförbundet har inte bara aktiva som utmärker sig på bred front. Där finns också en styrelse med sällsynt stark framåtanda och vilja att åskadkomma mera, mycket mera.
För ett år sedan presenterades en anläggningsfond där skidskytteförbundet gick in med 10 miljoner. Titeln påvisade vad som fanns ytterligare i sikte och förbundet gick satsade så pass som 10 miljoner i startkapital.
Fföreningar runt om i landet ska få möjlighet att möjlighet att söka ekonomiskt stöd för att utveckla och bygga egna ändamålsenliga och trygga anläggningar fram till 2031.
Det är en fullkomligt vedervärdig tanke att fotbollslandslaget skulle misslyckas i kvalet i mars med den konsekvens som uppstår. Det känns som himmel eller helvetet, för tillräcklig medvind får en så ofantlig betydelse
Inget VM- spel skulle innebära en enorm besvikelse. Och inte nog med det – inte mindre än 97 miljoner skulle fladdra bort och inte kunna rädda Svenska Fotbollförbundet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.




















