Långloppscirkusen växer igen

Ski Classics vd, David Nilsson, tog sikte mot större pengar. ”Vi pinpointade marknaden och fick napp”, skrattar David som också medger att nu är det möjligt att Petter Northug kommer till start.
Nu är Petter Northug och norska skidförbundet överens, men frågan är om inte Petter Northug kommer till start även i långloppscirkusen. Foto: TT

 

Den norska storstjärnan är enig med norska skidförbundet. Det är öppet för hans egna sponsorer under icke-säsong, men vid tävlingar i Världscupen gäller förbundets partners.

Northug har tillåtelse att medverka i två-tre tävingar i Ski Classic, det är en passus som föder förhoppningar hos långloppscirkusen och David Nilsson.

För det är klart att Northugs medverkan skulle höja statusen och PR-värdet avsevärt.

"Vi föll pladask"

Visma har alltså gått in som ny huvudsponsor och därmed finns det resurser. Tre-årskontraktet med Swix hade gått ut och David Nilsson vågade i somras sikta högre när en ny huvudsponsor skulle in.

- Vi pinpointade marknaden, är hans skrattfyllda svar på frågan om hur just Visma kom in i bilden.

Han vill inte tala om hur många miljoner som den nya huvudsponsorn betalar, men tre-årskontraktet torde vara värt dryga 10 miljoner kronor.

En indikation är att det finns 4 miljoner i prispengar i Ski Classic, fördelade på tio tävlingar med start den 5 december i alperna och en fortsättning i Norden.

- Vi föll pladask för Daniel när han tog kontakt i somras, ler Eivind Gundersen, själv elitmotionär både vad det gäller skidåkning och cykel.

- Det var lite diskussioner, men snart nog var vi överens. Det här är vårt särklassigt största sponsoråtagande. 

Affärsfolket åker skidor

Visma expanderar och det gör också Ski Classic. Senaste vintern var det inte mindre 74 länder som sände TV-bilder från en eller flera tävlingar.

Vd:n Øystein Moan har påtalat hur det norska företaget resonerade inför sponsoråtagandet.

- Längdskidåkning är redan mycket populärt, både bland våra anställda och många affärsmän i Norge. De är angelägna amatörskidåkare och för många är Ski Classics faktiskt en höjdpunkt på säsongen. 

- Resultaten bevakas också av de största affärstidningarna och är ett hett ämne bland affärsmän.

Lite av samma fenomen gäller även i Sverige. Många från näringslivet återkommer exempelvis på startlinjen i Vasaloppet.

I år förväntas 50 000 skidåkare starta i något av loppen. Bakom står Ski Classics AB som ägs av Vasaloppet, Birkebeinerrennet och W Sportsmedia. Omsättningen har ökat avsvärt och är nu uppe i dryga 30 miljoner kronor och med cirka 10 miljoner i årliga sponsorintäkter.

Livsmedelsjättarna

I Norge är kampen hård mellan livsmedelsjättarna Coop och Spar och som en följd har även Ica gått in i skidåkningen i Sverige. 

- Vi har bevisat att vi behärskar sport business. Vi tar ett helhetsansvar, och det inkluderar event, tour, TV-produktion, distribution, marknadsföring och internet, berättar David Nilsson.

Till vinterns Ski Classics är 26 proffsteam registrerade. Alla elitåkare är signerade av något stall och här är det värvningar och transfers precis som i cykel eller fotboll. Kampen om åkarna är stor, senaste nykomling är skidlandslagets Daniel Richardsson, och har konkurrensen har också drivit upp lönerna.

Upp till tio åkare, med både stjärnor och hjälpryttare, ingår i respektive stall och de tjänar i snitt cirka 40 000 kr månaden, men de främsta har avsevärt mera betalt. Sedan tillkommer pris- och reklampengar och vissa åkare kommer upp i miljonen och mera.

Thomas Ejderhov

David Nilsson kom med idén och i dag omsätter Ski Classic över 30 milljoner kronor årligen.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

I SM-final för andra året i rad, och i final för nionde gången på 13 år. Skellefteå AIK är den nya stormakten i svensk ishockey. Det är också mitt tips i kommande duell med den ”gröna väggen” , den forna bandyklubben Rögle BK och i final för andra gången – den första, pandemisäsongen 2021,  slutade med tårar mot Växjö Lakers. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.