Långloppscirkusen växer igen

Ski Classics vd, David Nilsson, tog sikte mot större pengar. ”Vi pinpointade marknaden och fick napp”, skrattar David som också medger att nu är det möjligt att Petter Northug kommer till start.
Nu är Petter Northug och norska skidförbundet överens, men frågan är om inte Petter Northug kommer till start även i långloppscirkusen. Foto: TT

 

Den norska storstjärnan är enig med norska skidförbundet. Det är öppet för hans egna sponsorer under icke-säsong, men vid tävlingar i Världscupen gäller förbundets partners.

Northug har tillåtelse att medverka i två-tre tävingar i Ski Classic, det är en passus som föder förhoppningar hos långloppscirkusen och David Nilsson.

För det är klart att Northugs medverkan skulle höja statusen och PR-värdet avsevärt.

"Vi föll pladask"

Visma har alltså gått in som ny huvudsponsor och därmed finns det resurser. Tre-årskontraktet med Swix hade gått ut och David Nilsson vågade i somras sikta högre när en ny huvudsponsor skulle in.

- Vi pinpointade marknaden, är hans skrattfyllda svar på frågan om hur just Visma kom in i bilden.

Han vill inte tala om hur många miljoner som den nya huvudsponsorn betalar, men tre-årskontraktet torde vara värt dryga 10 miljoner kronor.

En indikation är att det finns 4 miljoner i prispengar i Ski Classic, fördelade på tio tävlingar med start den 5 december i alperna och en fortsättning i Norden.

- Vi föll pladask för Daniel när han tog kontakt i somras, ler Eivind Gundersen, själv elitmotionär både vad det gäller skidåkning och cykel.

- Det var lite diskussioner, men snart nog var vi överens. Det här är vårt särklassigt största sponsoråtagande. 

Affärsfolket åker skidor

Visma expanderar och det gör också Ski Classic. Senaste vintern var det inte mindre 74 länder som sände TV-bilder från en eller flera tävlingar.

Vd:n Øystein Moan har påtalat hur det norska företaget resonerade inför sponsoråtagandet.

- Längdskidåkning är redan mycket populärt, både bland våra anställda och många affärsmän i Norge. De är angelägna amatörskidåkare och för många är Ski Classics faktiskt en höjdpunkt på säsongen. 

- Resultaten bevakas också av de största affärstidningarna och är ett hett ämne bland affärsmän.

Lite av samma fenomen gäller även i Sverige. Många från näringslivet återkommer exempelvis på startlinjen i Vasaloppet.

I år förväntas 50 000 skidåkare starta i något av loppen. Bakom står Ski Classics AB som ägs av Vasaloppet, Birkebeinerrennet och W Sportsmedia. Omsättningen har ökat avsvärt och är nu uppe i dryga 30 miljoner kronor och med cirka 10 miljoner i årliga sponsorintäkter.

Livsmedelsjättarna

I Norge är kampen hård mellan livsmedelsjättarna Coop och Spar och som en följd har även Ica gått in i skidåkningen i Sverige. 

- Vi har bevisat att vi behärskar sport business. Vi tar ett helhetsansvar, och det inkluderar event, tour, TV-produktion, distribution, marknadsföring och internet, berättar David Nilsson.

Till vinterns Ski Classics är 26 proffsteam registrerade. Alla elitåkare är signerade av något stall och här är det värvningar och transfers precis som i cykel eller fotboll. Kampen om åkarna är stor, senaste nykomling är skidlandslagets Daniel Richardsson, och har konkurrensen har också drivit upp lönerna.

Upp till tio åkare, med både stjärnor och hjälpryttare, ingår i respektive stall och de tjänar i snitt cirka 40 000 kr månaden, men de främsta har avsevärt mera betalt. Sedan tillkommer pris- och reklampengar och vissa åkare kommer upp i miljonen och mera.

Thomas Ejderhov

David Nilsson kom med idén och i dag omsätter Ski Classic över 30 milljoner kronor årligen.

Trots en publikbeläggning på över 98 procent under den gångna SHL- säsongen redovisar Rögle ett minusresultat på 1,3 miljoner kronor. Totalomsättningen  minskade från 221 miljoner säsongen 2023-2024 till 207 miljonen 2024-2025. Posten eget kapital uppgår till 18,7 miljoner.  

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Nu är det klart vilka kommuner som klarat kriteriet för att vara med i omröstningen till Sveriges bästa idrottsstad 2025. Janne Andersson, Lotta Schelin, Marcus Nilsson, Kalis Loyd är några av de som tar plats i årets jury. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.