Långloppscirkusen växer igen
Den norska storstjärnan är enig med norska skidförbundet. Det är öppet för hans egna sponsorer under icke-säsong, men vid tävlingar i Världscupen gäller förbundets partners.
Northug har tillåtelse att medverka i två-tre tävingar i Ski Classic, det är en passus som föder förhoppningar hos långloppscirkusen och David Nilsson.
För det är klart att Northugs medverkan skulle höja statusen och PR-värdet avsevärt.
"Vi föll pladask"
Visma har alltså gått in som ny huvudsponsor och därmed finns det resurser. Tre-årskontraktet med Swix hade gått ut och David Nilsson vågade i somras sikta högre när en ny huvudsponsor skulle in.
- Vi pinpointade marknaden, är hans skrattfyllda svar på frågan om hur just Visma kom in i bilden.
Han vill inte tala om hur många miljoner som den nya huvudsponsorn betalar, men tre-årskontraktet torde vara värt dryga 10 miljoner kronor.
En indikation är att det finns 4 miljoner i prispengar i Ski Classic, fördelade på tio tävlingar med start den 5 december i alperna och en fortsättning i Norden.
- Vi föll pladask för Daniel när han tog kontakt i somras, ler Eivind Gundersen, själv elitmotionär både vad det gäller skidåkning och cykel.
- Det var lite diskussioner, men snart nog var vi överens. Det här är vårt särklassigt största sponsoråtagande.
Affärsfolket åker skidor
Visma expanderar och det gör också Ski Classic. Senaste vintern var det inte mindre 74 länder som sände TV-bilder från en eller flera tävlingar.
Vd:n Øystein Moan har påtalat hur det norska företaget resonerade inför sponsoråtagandet.
- Längdskidåkning är redan mycket populärt, både bland våra anställda och många affärsmän i Norge. De är angelägna amatörskidåkare och för många är Ski Classics faktiskt en höjdpunkt på säsongen.
- Resultaten bevakas också av de största affärstidningarna och är ett hett ämne bland affärsmän.
Lite av samma fenomen gäller även i Sverige. Många från näringslivet återkommer exempelvis på startlinjen i Vasaloppet.
I år förväntas 50 000 skidåkare starta i något av loppen. Bakom står Ski Classics AB som ägs av Vasaloppet, Birkebeinerrennet och W Sportsmedia. Omsättningen har ökat avsvärt och är nu uppe i dryga 30 miljoner kronor och med cirka 10 miljoner i årliga sponsorintäkter.
Livsmedelsjättarna
I Norge är kampen hård mellan livsmedelsjättarna Coop och Spar och som en följd har även Ica gått in i skidåkningen i Sverige.
- Vi har bevisat att vi behärskar sport business. Vi tar ett helhetsansvar, och det inkluderar event, tour, TV-produktion, distribution, marknadsföring och internet, berättar David Nilsson.
Till vinterns Ski Classics är 26 proffsteam registrerade. Alla elitåkare är signerade av något stall och här är det värvningar och transfers precis som i cykel eller fotboll. Kampen om åkarna är stor, senaste nykomling är skidlandslagets Daniel Richardsson, och har konkurrensen har också drivit upp lönerna.
Upp till tio åkare, med både stjärnor och hjälpryttare, ingår i respektive stall och de tjänar i snitt cirka 40 000 kr månaden, men de främsta har avsevärt mera betalt. Sedan tillkommer pris- och reklampengar och vissa åkare kommer upp i miljonen och mera.
Thomas Ejderhov
David Nilsson kom med idén och i dag omsätter Ski Classic över 30 milljoner kronor årligen.
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksand IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt.
I ett pressmeddelande läggs en stor del av det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Flest avrättningar i världen, men…
Sverige gav ändå klartecken till VM i Saudiarabien
Enligt nyhetsbyrån AFP avrättades 170 personer i Saudiarabien under 2023, det var en ökning från 147 personer under 2022. Saudiarabien är jämte Kina och Iran den nation som utför flest antal avrättningar i världen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.