Du kan bli en filmstjärna!
Kanske har du funderat på att åka Vasaloppet. Ja, åtminstone tänkt.
Det är precis vad Mikael Bergström har gjort. Än så länge har det stannat vid en förhoppning. Ändå är han nu en del av evenemanget.
Vill se sig själv
Han gillar idéer och nya innovationer.
- Idén har sitt ursprung i Vasaloppsspåret där jag velat se mig själv i TV-sändningen och inte Jörgen Brink och bröder Aukland, berättar Mikael Bergström som driver Motion 4 Life AB.
Nu har han under fem år utvecklat ett produktionssystem för personaliserad Webb-TV.
- Vi vill ge tittaren möjligheten att själv välja innehåll i sportsändningen. Vår spaning visade att tittaren lika gärna eller hellre följer någon de känner än eliten.
Vill filma motionärer
Under Vasaloppet 2015 testades produktionssystemet i ett samfinansierat projekt mellan SVT, Vasaloppet och Motion 4 Life. I projektet var SVT:s intressen live-produktion och för Vasaloppet möjligheten till efterproduktioner för deltagarna.
- Testerna föll väl ut och under Vasaloppets sommarvecka hade vi smygpremiär för efterproduktionstjänsten Min Vasaloppsfilm. Deltagaren erbjuds köpa sin film för digital nerladdning samt publicering på minvasaloppsfilm.se, berättar Mikael.
Tjänsten blev en succé och nu är det premiär för tjänsten för Tjejvasan och Vasaloppet.
- Systemet är riktat mot elit- och motionstävlingar med den unika finessen att tittaren väljer vem eller vilka tävlande de vill följa.
60 kameror
Efter spåret finns inte mindre än 60 kameror. Allt är möjligt tack vare ett GPS-system kombinerat med passeringen av chipmattor. För att åkarna ska få en bättre film kan de passera intervjukameran före start i Oxberg (Tjejvasan) eller Sälen (Vasaloppet) där de får 20 sekunder på sig att berätta om sina tankar innan loppet. Men de kan också söka kamerorna längs spåret.
- I början var det svårt att få bra närbilder därför har vi tänkt sätta upp skyltar så man vet när man ska åka in framför kamerorna, berättar Mikael Bergström.
Och som kulmen kan åkarna söka upp en intervjukamera efter målet och där berätta om sina upplevelser.
SVT lockas
Mikael och hans team har nu testat filmproduktionen och är belåtna. Tjänsten har fungerat så bra att SVT:s intresse har ökat.
- I vår spåkula ser vi att personaliserad webb-TV live och eftersänt kommer förändra hur vi konsumerar sport på samma sätt som Facebook förändrade hur vi konsumerade nyheter.
I dag har de stora sportproduktionerna och dess redaktioner ensamrätt på vad som exponeras och förmedlas i TV-soffan. I framtiden lär det bli förändring där individerna bestämmer.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.