Du kan bli en filmstjärna!

Att delta i Vasaloppet är ett minne för livet och nu ännu i högre grad då alla deltagare i Tjejvasan och Vasaloppet filmas i år. Allt tack vare en verklig innovatör, Mikael Bergström, som också har drömt om att starta...
Motionärer ska kunna få sin egen film när de utsätter sig för beprövningar i en tävling. Först ut är Vasalooppet.

 

Kanske har du funderat på att åka Vasaloppet. Ja, åtminstone tänkt. 

Det är precis vad Mikael Bergström har gjort. Än så länge har det stannat vid en förhoppning. Ändå är han nu en del av evenemanget.

Vill se sig själv

Han gillar idéer och nya innovationer. 

- Idén har sitt ursprung i Vasaloppsspåret där jag velat se mig själv i TV-sändningen och inte Jörgen Brink och bröder Aukland, berättar Mikael Bergström som driver Motion 4 Life AB. 

Nu har han under fem år utvecklat ett produktionssystem för personaliserad Webb-TV.

- Vi vill ge tittaren möjligheten att själv välja innehåll i sportsändningen. Vår spaning visade att tittaren lika gärna eller hellre följer någon de känner än eliten. 

Vill filma motionärer

Under Vasaloppet 2015 testades produktionssystemet i ett samfinansierat projekt mellan SVT, Vasaloppet och Motion 4 Life. I projektet var SVT:s intressen live-produktion och för Vasaloppet möjligheten till efterproduktioner för deltagarna.

- Testerna föll väl ut och under Vasaloppets sommarvecka hade vi smygpremiär för efterproduktionstjänsten Min Vasaloppsfilm. Deltagaren erbjuds köpa sin film för digital nerladdning samt publicering på minvasaloppsfilm.se, berättar Mikael.

Tjänsten blev en succé och nu är det premiär för tjänsten för Tjejvasan och Vasaloppet.

- Systemet är riktat mot elit- och motionstävlingar med den unika finessen att tittaren väljer vem eller vilka tävlande de vill följa. 

60 kameror

Efter spåret finns inte mindre än 60 kameror. Allt är möjligt tack vare ett GPS-system kombinerat med passeringen av chipmattor. För att åkarna ska få en bättre film kan de passera intervjukameran före start i Oxberg (Tjejvasan) eller Sälen (Vasaloppet) där de får 20 sekunder på sig att berätta om sina tankar innan loppet. Men de kan också söka kamerorna längs spåret.

- I början var det svårt att få bra närbilder därför har vi tänkt sätta upp skyltar så man vet när man ska åka in framför kamerorna, berättar Mikael Bergström.

Och som kulmen kan åkarna söka upp en intervjukamera efter målet och där berätta om sina upplevelser.

SVT lockas

Mikael och hans team har nu testat filmproduktionen och är belåtna. Tjänsten har fungerat så bra att SVT:s intresse har ökat.

- I vår spåkula ser vi att personaliserad webb-TV live och eftersänt kommer förändra hur vi konsumerar sport på samma sätt som Facebook förändrade hur vi konsumerade nyheter. 

I dag har de stora sportproduktionerna och dess redaktioner ensamrätt på vad som exponeras och förmedlas i TV-soffan. I framtiden lär det bli förändring där individerna bestämmer.

Thomas Ejderhov

”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.