Du kan bli en filmstjärna!

Att delta i Vasaloppet är ett minne för livet och nu ännu i högre grad då alla deltagare i Tjejvasan och Vasaloppet filmas i år. Allt tack vare en verklig innovatör, Mikael Bergström, som också har drömt om att starta...
Motionärer ska kunna få sin egen film när de utsätter sig för beprövningar i en tävling. Först ut är Vasalooppet.
Annons

 

Kanske har du funderat på att åka Vasaloppet. Ja, åtminstone tänkt. 

Det är precis vad Mikael Bergström har gjort. Än så länge har det stannat vid en förhoppning. Ändå är han nu en del av evenemanget.

Vill se sig själv

Han gillar idéer och nya innovationer. 

- Idén har sitt ursprung i Vasaloppsspåret där jag velat se mig själv i TV-sändningen och inte Jörgen Brink och bröder Aukland, berättar Mikael Bergström som driver Motion 4 Life AB. 

Nu har han under fem år utvecklat ett produktionssystem för personaliserad Webb-TV.

- Vi vill ge tittaren möjligheten att själv välja innehåll i sportsändningen. Vår spaning visade att tittaren lika gärna eller hellre följer någon de känner än eliten. 

Vill filma motionärer

Under Vasaloppet 2015 testades produktionssystemet i ett samfinansierat projekt mellan SVT, Vasaloppet och Motion 4 Life. I projektet var SVT:s intressen live-produktion och för Vasaloppet möjligheten till efterproduktioner för deltagarna.

- Testerna föll väl ut och under Vasaloppets sommarvecka hade vi smygpremiär för efterproduktionstjänsten Min Vasaloppsfilm. Deltagaren erbjuds köpa sin film för digital nerladdning samt publicering på minvasaloppsfilm.se, berättar Mikael.

Tjänsten blev en succé och nu är det premiär för tjänsten för Tjejvasan och Vasaloppet.

- Systemet är riktat mot elit- och motionstävlingar med den unika finessen att tittaren väljer vem eller vilka tävlande de vill följa. 

60 kameror

Efter spåret finns inte mindre än 60 kameror. Allt är möjligt tack vare ett GPS-system kombinerat med passeringen av chipmattor. För att åkarna ska få en bättre film kan de passera intervjukameran före start i Oxberg (Tjejvasan) eller Sälen (Vasaloppet) där de får 20 sekunder på sig att berätta om sina tankar innan loppet. Men de kan också söka kamerorna längs spåret.

- I början var det svårt att få bra närbilder därför har vi tänkt sätta upp skyltar så man vet när man ska åka in framför kamerorna, berättar Mikael Bergström.

Och som kulmen kan åkarna söka upp en intervjukamera efter målet och där berätta om sina upplevelser.

SVT lockas

Mikael och hans team har nu testat filmproduktionen och är belåtna. Tjänsten har fungerat så bra att SVT:s intresse har ökat.

- I vår spåkula ser vi att personaliserad webb-TV live och eftersänt kommer förändra hur vi konsumerar sport på samma sätt som Facebook förändrade hur vi konsumerade nyheter. 

I dag har de stora sportproduktionerna och dess redaktioner ensamrätt på vad som exponeras och förmedlas i TV-soffan. I framtiden lär det bli förändring där individerna bestämmer.

Thomas Ejderhov

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.