TV-satsning med 70 kameror
I år kostar 30 sekunders reklamsnutt 42,5 miljoner kronor (5.0 miljoner dollar) vilket är 11 procent mer jämfört med 2015. 114.4 miljoner TV-tittare uppmättes vilket inte inkluderar större tittargrupper på privata fester och barer. Med så många tittare anses 5 miljoner som ett pris värt att betala.
TV-rättigheterna till Super Bowl roterar mellan de tre stora nationella TV-bolagen, CBS, Fox och NBC enligt det senaste avtalet med National Football Leauge (NFL). Tillsammans med ESPN så betalar de över 42,5 miljarder kronor (5 miljarder dollar) per år för säsongerna 2014-2021 för TV-rättigheterna. Det är marknadsekonomi som bäst.
Varje TV-bolag har tre år på sig att lägga upp planer för den ”the big game”. Det skapar konkurrens och tv-bolagen gör allt för att överträffa konkurrenterna. Kanske något för FIFA och andra förbund att titta närmare på?
CBS gör tidernas satsning
En stor satsning i år är att öka tittarupplevelsen. Se här hur CBS mobiliserar:
70 matchkameror som inkluderar 5K resolution och ett ny 360-graders perspektiv. Det är en ökning med 75 procent mot NBC som hade 40 kameror förra aret.
360-graderssystemet består av 36 kameror som kan frysa bilden och gå runt spelarna för att sedan spela ut scenen, s k ”Matrix look”. Tittarna får en möjlighet att se vad spelarna ser.
8 kameror på mållinjen via koner och som har två vinklar var och mikrofoner. Tittarna får höra hur det låter på plan och se vinklar som aldrig har visats i en Super Bowl-final.
4 Sky kameror, 3 likadana på Stadion och ytterligare 1 i San Francisco. De här nya kamerorna tar rör sig i hastighet av 40 km.
256 mikrofoner
12 produktionslastbilar
550 personer som jobbar med sändningen
CBS var också ansvarigt för Super Bowl I och använde 11 kameror samt två produktionslastbilar. Sändningarna började endast 30 minuter innan matchen.
De främsta artisterna
Lady Gaga ska sjunga amerikanska nationalsången innan matchen och i halvtidsshowen uppträder Coldplay och Beoynce.
Matchen spelas på Levi’s Stadium i Silicon Valley Santa Clara. En stadion byggd för 9.7 miljarder kronor ($1.2 miljard dollar) och som är hemmaplan till San Francisco 49’ers och invigdes 17 juli 2014. Här finns plats för 68 500 åskådare, bl a i 165 lyxiga sviter samt 8 500 klubbplatser.
Vilka vinner då, mer än TV-tittarna, CBS och företagen som köper reklamsnuttar?
Mycket talar för Denver Broncos även om North Carolina Panthers är favoriter. Men Broncos försvar är rankat nummer 1 och i laget finns Wade Phillips, en före detta Dallas Cowboys-tränare, samt ex-Cowbon och försvarslinjens DeMarcus Ware och mittenförsvaren Van Miller som växte upp i Dallas. Plus Denvers Quarterback Payton Mannings erfarenhet överträffar North Carolina Panters Most Valuable Player (MVP), favoriten Cam Newtons entusiasm och högsta poängattack Broncos hela vägen.
Största vinnarna i år bör dock vara TV-tittarna.
Mats Lundberg
Mest lästa just nu
SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Nu börjar det bli trångt på läktarna runt centercourten vid Båstad tennisstadion. Räkna med nytt publikrekortd i sommar. Den ene världsstjärnan efter den andre har gett klartecken till att komma i sommar. Senast sa världstvåan Jannik Sinner ja till Nordea Open.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.