TV-satsning med 70 kameror

Super Bowl är lika med superpengar. Ett jättelikt evenemang eller spektakel, om man så vill, som växer varje år.
Carolina Panthers huvudcoach Ron Rivera svara på frågor på en presskonferens och ni ser själva, antalet journalister är stort trots att bilden är tagen fem dagar fore finale. Foto: Jee Chiu, AP Photo/TT

 

I år kostar 30 sekunders reklamsnutt 42,5 miljoner kronor (5.0 miljoner dollar) vilket är 11  procent mer jämfört med 2015. 114.4 miljoner TV-tittare uppmättes vilket inte inkluderar större tittargrupper på privata fester och barer. Med så många tittare anses 5 miljoner som ett pris värt att betala.

TV-rättigheterna till Super Bowl roterar mellan de tre stora nationella TV-bolagen, CBS, Fox och NBC enligt det senaste avtalet med National Football Leauge (NFL). Tillsammans med ESPN så betalar de över 42,5 miljarder kronor (5 miljarder dollar) per år för säsongerna 2014-2021 för TV-rättigheterna. Det är marknadsekonomi som bäst.  

Varje TV-bolag har tre år på sig att lägga upp planer för den ”the big game”. Det skapar konkurrens och tv-bolagen gör allt för att överträffa konkurrenterna. Kanske något för FIFA och andra förbund att titta närmare på?

CBS gör tidernas satsning

En stor satsning i år är att öka tittarupplevelsen. Se här hur CBS mobiliserar:

 70 matchkameror som inkluderar 5K resolution och ett ny 360-graders perspektiv. Det är en ökning med 75 procent mot NBC som hade 40 kameror förra aret. 

 360-graderssystemet består av 36 kameror som kan frysa bilden och gå runt spelarna för att sedan spela ut scenen, s k ”Matrix look”. Tittarna får en möjlighet att se vad spelarna ser. 

 8 kameror på mållinjen via koner och som har två vinklar var och mikrofoner. Tittarna får höra hur det låter på plan och se vinklar som aldrig har visats i en Super Bowl-final.

 4 Sky kameror, 3 likadana på Stadion och ytterligare 1 i San Francisco. De här nya kamerorna tar rör sig i hastighet av 40 km. 

 256 mikrofoner

 12 produktionslastbilar

 550 personer som jobbar med sändningen

CBS var också ansvarigt för Super Bowl I och använde 11 kameror samt två produktionslastbilar. Sändningarna började endast 30 minuter innan matchen.

De främsta artisterna

Lady Gaga ska sjunga amerikanska nationalsången innan matchen och i halvtidsshowen uppträder Coldplay och Beoynce. 

Matchen spelas på Levi’s Stadium i Silicon Valley Santa Clara. En stadion byggd för 9.7 miljarder kronor ($1.2 miljard dollar) och som är hemmaplan till San Francisco 49’ers och invigdes 17 juli 2014. Här finns plats för 68 500 åskådare, bl a i 165 lyxiga sviter samt 8 500 klubbplatser. 

Vilka vinner då, mer än TV-tittarna, CBS och företagen som köper reklamsnuttar? 

Mycket talar för Denver Broncos även om North Carolina Panthers är favoriter. Men Broncos försvar är rankat nummer 1 och i laget finns Wade Phillips, en före detta Dallas Cowboys-tränare, samt ex-Cowbon och försvarslinjens DeMarcus Ware och mittenförsvaren Van Miller som växte upp i Dallas. Plus Denvers Quarterback Payton Mannings erfarenhet överträffar North Carolina Panters Most Valuable Player (MVP), favoriten Cam Newtons entusiasm och högsta poängattack Broncos hela vägen.       

Största vinnarna i år bör dock vara TV-tittarna.

Mats Lundberg

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Det är vad vi har tjatat om här på sajten i flera år.  Medvetandet om betydelsen av evenemang – i klubben, i förbundet, i kommunen. Nu vaknar man lite varstans i Sverige. När RF för nionde gången arrangerar "Mötesplats Idrott och destination"för att skapa förutsättningar för flera idrottsevenemang är intresset större än någonsin. I klartext, alla borde vara där, alla är där. Ambitionen växer. Det påvisas av 125 anmälda personer.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.