Många vill jobba med idrottsturism

Idrottsturism attraherar såväl förbund som kommuner. Här finns det pengar att tjäna. Inte undra på att så många är anmälda till träffen under två dagar i Helsingborg.
RF:s satsning på regeringens uttryckliga önskemål är att Sverige ska få flera internationella evenemang och därmed också fler besökare. Foto: TT

 

De måste bara vara med, 25 av 45 specialidrottsförbund (som har internationella evenemang), 31 destinationer/regioner och 12 distriktsidrottsförbund.

- I år slår vi nytt deltagarrekord, igen. Närmare 110 personer deltar vid träffen i Helsingborg, det är jättekul, säger Leif Johansson som är ansvarig för centrum för internationella idrottsevenemang på Riksidrottsförbundet.

Hitta förutsättningar

”Idrott och destination” går ut på att skapa skapa förutsättningar för ännu fler idrottsevenemang i Sverige. 

Representanterna ser fram emot speeddating där de har chans att hitta såväl nya möjligheter som nya bekantskaper och få uppslag.

Annars är egentligen all tid ägnade till prat och åter prat.

- Människor vill träffa andra människor och ur det kommer mycket gott.

Det finns ett undantag, skotten Mark Stewart är föreläsaren som ska berätta om hur de går tillväga för att kunna ordna arrangemang av skilda slag.

Regeringens krav

Den nuvarande regeringen pekar på att idrotten får 1,9 miljarder kronor per år och då borde väl i alla fall uppemot 10 miljoner kunna avsättas för det som gynnar idrottsturismen.

Leif Johansson fick jobbet som samordnare för det som benämns ”Centrum för internationella idrottsevenemang”. Han lämnade Svenska Fotbollförbundet efter 15 år och tog plats på RF.

- Vi har haft framgång. Förutom kontakterna med alla kommuner och förbund så samarbetar vi med Visit Sweden, Visita och UD i försöken att hitta idéer.

Deltagande destinationer/regioner:

Borås, Destination Eskilstuna/Eskilstuna kommun, Destination Falkenberg, Destination Halmstad/Halmstad CVB, Destination Jönköping AB, Destination Kalmar, Destination Uppsala, Event in Skåne, Gävle kommun, Göteborg & Co, Helsingborg Convention and Event Bureau, Inspiration Gotland, Jönköpings kommun, Lidköpings kommun, Malmö Stad, Oskarshamns kommun, Piteå kommun, Skellefteå kommun/Visit Skellefteå AB, Söderhamns kommun, Visit Blekinge, Visit Linköping & Co, Visit Stockholm, Visit Södra Dalarna AB, Visit Umeå AB, Visit Värmland/Great Event of Karlstad, Västervik kommun, Västerås, Växjö & Co, Örebro, Örnsköldsvik, Östersunds kommun.

Deltagande specialidrottsförbund:

Bandyförbundet, Basketbollförbundet, Bilsportförbundet, Bouleförbundet, Bågskytteförbundet, Cricketförbundet, Curlingförbundet, Danssportförbundet, Draghundsportförbundet, Fotbollförbundet, Friidrottsförbundet, Handbollslandslaget AB, Innebandyförbundet, Ishockeyförbundet, Klätterförbundet, Roddförbundet, Seglarförbundet, Squashförbundet, Styrkelyftförbundet, Tennisförbundet, Triathlonförbundet, Svenska Volleyevent AB och O-ringen AB.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.