VM, en satsning och angelägenhet för kommunen

Ännu ett alpint VM i Åre har passerat. Det tredje i ordningen. Aktiva, besökare och volontärer har levt och andats VM i veckor.  Bortom alla åk  och medaljer har något annat ägt rum – en orts marknadsföring i syfte att växa.

Åre - och vidderna. Förhoppningen var att männniskor lockades via alla tv-bilder. Foto: Karolina Krejci.
Annons

Kanske har tankarna funnits där sedan tidigare, kanske har de väckts. Tankar om livets mening, eller kanske snarare var det liv vi har ska levas. Var barn ska växa upp, var vardagen ska äga rum. Var livet ska levas. Då kan Åre vara ett alternativ. När alpina VM med alla segrare och förlorare är avslutat och besökarna har åkt därifrån.

VM - med unika möjligheter

Det finns platser med gott självförtroende, som Åre. Som inte behöver förhäva sig och lova runt och hålla tunt. Gott självförtroende bygger på god självkänsla, som i sin tur byggs på självinsikt. Det blir det bara tomt. Tomt prat och tomma handlingar. Det kommer ur att man vet vad man är, och vad man inte är. Det är då det över tid blir trovärdigt.  

Ett evenemang som alpina VM bjuder på så många möjligheter. Unika sådana. Det som kallas idrottsturism. Att skapa ett tillfälle att visa upp sitt bästa jag. För framtida besökare, för framtida invånare, för framtida företagsetableringar.

Nu har alla besökare åkt hem, tystnaden breder ut sig, vardagen tar över.

Åre har mycket av det som många andra platser har mindre av. Här finns rum för kropp och själ. Plats att sträcka ut och växa. Utvecklas. Mycket av det som Åre har välsignats med efterfrågas också av allt fler, allt oftare. 

Det innebär ett gynnsamt och avundsvärt utgångsläge för tillväxt. Även för en kommun belägen i det som ibland kallas glesbygd. I Norrlands innersta inland.

Politikerna ville fånga tillfället - det som är och var kommunledningens förhoppning och blev argument för att satsa några hundra tusen kronor.    

Varje ny invånare betyder så mycket för skattekassan. Utmaningen är att växa utan att förstöra det som är grunden för tillväxten. Strategiskt hållbar, ekonomiskt hållbar, strukturellt hållbart, socialt hållbar, kulturellt hållbar, emotionellt hållbar.

Lever globalt, men älskar lokalt

Vi lever uppkopplat, men vår längtan efter det analoga, handfasta har aldrig varit starkare. Vi lever globaliserat, men vi längtar efter det lokala. Vi konsumerar massproducerat, men söker alltmer det unika. Vi lever med och i en snabb teknologisk utveckling, men söker alltmer saker där handen varit närvarande. Inte antingen eller utan helst både och.

Räknat utifrån sin befolkningsmängd leder Åre kommun företagarligan i Sverige med cirka 1200 företag på 11 500 kommuninvånare. Det finns även större företag, större arbetsgivare, men många förknippar numera Åre med företagande. Ofta i det mindre formatet. Då är det ju lätt att tro att Åre kommun är en plats enkom för egenföretagaren och entreprenören. 

Tillväxt ställer krav

Men så är det så klart inte. Alla platser med ambitioner att växa och utvecklas behöver en väl fungerande offentlig sektor, som befolkas av kompetenta människor inom skola, vård, omsorg och annan kommunal och regional service. 

Dessa fundamentala bitar måste vara på plats. Tillväxt ställer krav. Krav på att skola och barnomsorg håller världsklass. På att kommunikationer i det stora och i det lilla fungerar. Människor måste kunna ta sig. Så är det bara. 

Krav på att förutsättningarna finns där för ett fungerande liv. I det stora och det lilla.

Nina Andersson och Joacim Nordberg

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mycket vill ha mera. Nu avslöjas att världens ledande fotbollsklubbar går samman och bildar en superliga. 

Klubbarna garanteras miljardbelopp. De har säkrat 6 miljarder dollar i lånefinansiering från storbanken JPMorgan, uppger källor för Financial Times.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

O-ringen har i snitt ca 18 000 orienterare som tillsammans under tävlingsveckan gör runt 80.000 starter.. Men inte i fjol – och inte i år.coronapandemin stoppar folkfesten och tävlingen planerad till Uppsala. skjuts nu fram till 2022. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.