VM, en satsning och angelägenhet för kommunen

Ännu ett alpint VM i Åre har passerat. Det tredje i ordningen. Aktiva, besökare och volontärer har levt och andats VM i veckor.  Bortom alla åk  och medaljer har något annat ägt rum – en orts marknadsföring i syfte att växa.

Åre - och vidderna. Förhoppningen var att männniskor lockades via alla tv-bilder. Foto: Karolina Krejci.

Kanske har tankarna funnits där sedan tidigare, kanske har de väckts. Tankar om livets mening, eller kanske snarare var det liv vi har ska levas. Var barn ska växa upp, var vardagen ska äga rum. Var livet ska levas. Då kan Åre vara ett alternativ. När alpina VM med alla segrare och förlorare är avslutat och besökarna har åkt därifrån.

VM - med unika möjligheter

Det finns platser med gott självförtroende, som Åre. Som inte behöver förhäva sig och lova runt och hålla tunt. Gott självförtroende bygger på god självkänsla, som i sin tur byggs på självinsikt. Det blir det bara tomt. Tomt prat och tomma handlingar. Det kommer ur att man vet vad man är, och vad man inte är. Det är då det över tid blir trovärdigt.  

Ett evenemang som alpina VM bjuder på så många möjligheter. Unika sådana. Det som kallas idrottsturism. Att skapa ett tillfälle att visa upp sitt bästa jag. För framtida besökare, för framtida invånare, för framtida företagsetableringar.

Nu har alla besökare åkt hem, tystnaden breder ut sig, vardagen tar över.

Åre har mycket av det som många andra platser har mindre av. Här finns rum för kropp och själ. Plats att sträcka ut och växa. Utvecklas. Mycket av det som Åre har välsignats med efterfrågas också av allt fler, allt oftare. 

Det innebär ett gynnsamt och avundsvärt utgångsläge för tillväxt. Även för en kommun belägen i det som ibland kallas glesbygd. I Norrlands innersta inland.

Politikerna ville fånga tillfället - det som är och var kommunledningens förhoppning och blev argument för att satsa några hundra tusen kronor.    

Varje ny invånare betyder så mycket för skattekassan. Utmaningen är att växa utan att förstöra det som är grunden för tillväxten. Strategiskt hållbar, ekonomiskt hållbar, strukturellt hållbart, socialt hållbar, kulturellt hållbar, emotionellt hållbar.

Lever globalt, men älskar lokalt

Vi lever uppkopplat, men vår längtan efter det analoga, handfasta har aldrig varit starkare. Vi lever globaliserat, men vi längtar efter det lokala. Vi konsumerar massproducerat, men söker alltmer det unika. Vi lever med och i en snabb teknologisk utveckling, men söker alltmer saker där handen varit närvarande. Inte antingen eller utan helst både och.

Räknat utifrån sin befolkningsmängd leder Åre kommun företagarligan i Sverige med cirka 1200 företag på 11 500 kommuninvånare. Det finns även större företag, större arbetsgivare, men många förknippar numera Åre med företagande. Ofta i det mindre formatet. Då är det ju lätt att tro att Åre kommun är en plats enkom för egenföretagaren och entreprenören. 

Tillväxt ställer krav

Men så är det så klart inte. Alla platser med ambitioner att växa och utvecklas behöver en väl fungerande offentlig sektor, som befolkas av kompetenta människor inom skola, vård, omsorg och annan kommunal och regional service. 

Dessa fundamentala bitar måste vara på plats. Tillväxt ställer krav. Krav på att skola och barnomsorg håller världsklass. På att kommunikationer i det stora och i det lilla fungerar. Människor måste kunna ta sig. Så är det bara. 

Krav på att förutsättningarna finns där för ett fungerande liv. I det stora och det lilla.

Nina Andersson och Joacim Nordberg

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Orienteringens paradnummer O-ringen,  tidigare 5-dagars,  är i högsta grad en kommunal angelägenhet. Oskarshamns kommun, cirka 27 000 invånare  varav 19 000 i tätorten och de senaste åren uppmärksammat för sitt SHL-lag i ishockey,  satsar 7,5 miljoner kronor på nästa veckas jakt efter kontroller i skogarna längs Smålandskusten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

I Sverige finns det runt en halv miljon aktiva golfentusiaster. Vad de gör de närmaste fyra dagarna råder det inget tvivel om.  Tro inte att de är på golfbanan, nej, de  tillbringar ett stort antal timmar framför TV:n.

British Open pågår i fyra dagar, timme efter timme.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.