Tjejerna nära publikrekord i Göteborg

-Nu går vi för publikrekord!, säger fotbollstjejerna i Kopparbergs/Göteborg FC. Siktet är inställt på en bit över 5037 åskådare på Gamla Ullevi i Champions League mot Bayern München. 

Deet skulle innebära all time high på onsdagskvällen.

GÖTEBORG 20190824 Göteborgsglädje efter Elin Rubenssona 1-0-mål under enmatch i Damallsvenskan mot Linköpings FC på Gamla Ullevi. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Kopparbergs/Göteborg FC ska slå 15 år gammalt publikrekord.

Siktet är inställt på en bit över 5037 åskådare på Gamla Ullevi i Champions League mot Bayern München. 

Deet skulle innebära all time high på onsdagskvällen.

KGFC:s publikrekord är från 2004 och en match mot den dåvarande dominanten i svensk damfotboll, Umeå IK, som då hade en viss Marta i sitt lag, den brasilianska världsartisten som under sin första sejour i Sverige drog storpublik på alla arenor i landet.

I Göteborg lockade den matchen 5037 åskådare.

Sedan dess har Kopparbergs/Göteborg FC inte varit riktigt nära att radera rekordet. Närmast var det i fjol, då Rosengård besökte Stora Ullevi i det som beskrevs som en guldmatch – 4423 satt på läktarna då.

Men nu kan det vara dags för en putsning av det 15 år gamla rekordet.

– Känslan är att det inte bara är möjligt utan till och med troligt och realistiskt, säger Tore Lund. Men det är klart, vi behöver lite skjuts så här de sista dagarna.

– Vi ligger på 4 500 idag, men erfarenheten är ju att intresset stiger ju närmare avspark vi kommer. Över 5 000, eller 5037 då, vore en milstolpe för klubben och ännu ett bevis för att damfotbollen verkligen börjar få den uppmärksamhet den förtjänar

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.