O-Ringen Kolmården en ekonomisk succé

Den ekonomiska sammanställningen efter O-Ringen Kolmården 2019 är nu klar och alla siffror anger en succé. De 15 funktionärsföreningarna i Kolmården får nämligen dela på ca 5,3 miljoner kronor. Dessutom uppgick värdet för idrottsturismen till 143 miljoner.

- Det känns som en dröm att vår målsättning om bra tävlingar och gott ekonomiskt utfall både för funktionärsföreningarna och för regionen har gått i uppfyllelse, säger Tomas Öberg, projektledare för O-Ringen Kolmården 2019. Han vill också vill lyfta fram den turistekonomiska omsättning som tillföll regionen.

143 miljoner i omsättning

O-Ringen är en koloss inom Idrottsturism. Tävlingen bidrog nämligen med imponerande siffror till besöksnäringen i och med de ca 143 miljonerna som omsattes under tävlingsdagarna och som fördelar sig över logi, restaurangbesök och shopping. 

Förutom att bidra starkt till regionen i form av turistekonomisk omsättning har O-Ringen AB också som mål att under 2015–2019 årligen ersätta funktionärsföreningarna med ca 4,5 miljoner kronor för sitt nedlagda arbete. Vidare är ambitionen att betala sin ägare (SOFT, Svenska orienteringsförbundet) ca 2 miljoner kronor i licensavgift och därutöver kunna behålla ca 1 miljon kronor i resultat för att utveckla O-Ringen över tid. 

Ekonomi enligt beräkningarna

Totalt handlar det alltså om ca 7,5 miljoner kronor som ska fördelas under ett "normalår" och för 2019 hamnar siffran på hela 8,3 miljoner vilket gör att 5,3 miljoner (64 procent) tillfaller funktionärsföreningarna. Fördelningen av de återstående 3 miljonerna mellan SOFT och O-Ringen AB fastställs på bolagsstämman i mars/april 2020.

- Det känns otroligt bra att vi kan stänga en femårsperiod (2015–2019) där vi i genomsnitt har delat på ca 7,7 Mkr - precis som vi tänkt, säger Henrik Boström, VD för O-Ringen AB.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.