Göteborg redovisar rekord i antal besökare

Got Event är Göteborgs Stads evenemangs- och arenabolag och driver några av Sveriges mest älskade arenor.

Bolagets kan nu redovisa fakta för antalet event och besökare under2019 och det är  imponerande siffror. Förra året genomfördes 388 evenemang som lockade nära 1,6 miljoner besökare till stadens arenor. Både antal evenemang och antal evenemangsbesökare ökade jämfört med 2018. Göteorg berikades den här vägen med 1 miljard kr. 

Lotta Nibell, Got Events vd, kan redovisa ett mycket framgångsrikt 2019.

- Vårt bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev cirka 1 miljard kronor, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Stark arenapark

Tillgången till arenor är exceptionell, eller vad sägs om Bravida Arena, Frölundaborg, Gamla Ullevi, Scandinavium, Träningshallen, Ullevi, Valhallabadet, Valhalla IP och Valhalla Sporthallar.

Det är starka varumärken som alla bidrar till att Göteborg upplevs som en attraktiv och spännande stad att bo i, att arbeta i och att besöka.

– Jag är nöjd med verksamhetsåret. Vi har haft en stor bredd i evenemangsutbudet och både evenemangen och evenemangsbesökarna har blivit fler. Vi har även lyckats öka vår egenfinansiering och kan lämna tillbaka nästan 28 miljoner kronor till vår ägare, fortsätter Lotta Nibell.

Ullevi och Scandinavium är motorerna i bolagets arenapark och står tillsammans för över 60 procent av evenemangsbesökarna.

Scandinavium hade en hög beläggning, mycket på grund av att Lisebergshallen försvunnit, medan Ullevi hade något färre konserter jämfört med 2018.

Valhallabadet behåller sin position som Göteborgs mest besökta simhall och välkomnade så många som fler en halv miljon badgäster.

– Stadens ambition med arena- och evenemangsverksamheten är att erbjuda göteborgaren ett varierat evenemangsutbud och det tycker jag bolaget lyckats väldigt bra med. Det är världsartister i kombination med hemmalag i flera sporter och det blir en bra mix som attraherar både långväga turister och besökare från närområdet. Jag är också väldigt nöjd med att koncernbidraget minskat vilket är helt i linje med uppdraget från styrelsen, säger Got Events styrelseordförande, Mats Ahdrian (KD).

Här är fakta

Got Event 2019:

 388 evenemang.

 1 565 700 miljoner arenabesök.

Valhallabadet tog emot 500 000 badbesökare.

89 procent av våra besökare är mycket nöjda eller nöjda med evenemanget de besökte, enligt undersökningar.

Bolagets bidrag till Göteborgs turistekonomiska omsättning blev är cirka 1 miljard kronor.

Got Event fyllde 20 år.

 Under året har cirka 600 medarbetarevarit timanställda

Just nu består arbetsstyrkan av 45 månadsanställda medarbetare.

Bolaget köper endast 100 procent ursprungsmärkt el från vindkraft.

Ullevis solcellsanläggning genererade cirka 60 000 kilowattimmar.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

35 000 löpare anmälde sig till Göteboegsvarvet och betalade anmälningsavgift Men Corona-epidemin  stoppade loppet - utan att pengarna återbetalades. Det förfarandet ska nu synas av synas konsumentverket via ett så kallattillsynsärende.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.