Framtiden för Bandyns SM-final utreds

Bandyns SM-finaler 2021 spelas på Studenternas i Uppsala för26:e gången 2021. Och kanske den sista...

–   Vi är glada att vi är överens med Uppsala kommun. Beslutet har dröjt med vi har utmanat med andra alternativa spelorter utifrån den rådande situationen med Corona, säger Per-Anders Gustafsson, ordförande Svenska Bandyförbundet, och fortsätter.

Den oförglömliga finalen 2021 i Uppsala när snön vräkte ned under hela matchen. Matchen fick avbrytas flera gånger. Ismaskiner och traktorer kämpade med snön . Hammarby blev svenska mästare efter att ha besegrat Bollnäs med 3-1

– Nu ska vi påbörja en utredning om finalernas framtid. Vi måste ta hänsyn till det varmare klimatet, eventuella förändringar på Studenternas och möjliga behov av att förlänga vår säsong.

21 miljoner i behållning

Studenternas bandydel ska eventuellt genomgå en om- och tillbyggnad där många parametrar är osäkra inför de närmaste åren. Detaljerna kring detta behöver utkristalliseras innan ett långsiktigt avtal sluts. Men det är inte omöjligt att nästa final också blir det sista i Uppsala.

 –Vi har skrivit ett ettårsavtal mellan Svenska Bandyförbundet och Uppsala kommun, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

 En undersökning utförd på uppdrag av Destination Uppsala år 2019, visar att de turismekonomiska effekterna av bandyfinalen ger omkring 21 miljoner kronor. Undersökningen, baserad på intervjuer på plats samt webenkäter, visar att evenemanget lockar cirka 14 000 tillresta till Uppsala varav närmare 4 000 personer övernattar i Uppsala kommun.  

Ett framgångskoncept 

Uppsala har byggt en stolt finaltradition tillsammans med publik och stora delar av det lokala näringslivet. En final och en upplevelse, en orange och festklädd stad, där pytt i panna och bandyfrukost blivit ett signum för bandyfinalen i Uppsala.

– En viktig del i arbetet med bandyfinalen är att tillsammans med näringslivet skapa kringaktiviteter för våra gemensamma besökare till Uppsala. Bandyfrukosten är ett exempel på framgångskoncept där många restauranger fylls av glada bandybesökare, säger Mohamad Hassan (L), förste vice ordförande i kommunstyrelsen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.