En hype som bara växte och växte

Publikens jubel och sorl växte allt starkare när matchstarten nalkades. För fotbollstjejerna i AIK och Hammarby blev söndagens match på Tele2 Arena oförglömlig. Säkerligen också för många av åskådarna.

När spelarna väl kom ut på arenan utbröt ett jättevrål från 18 537 åskådare.

 Det trodde ingen var möjligt, åtminstone inte ännu i fotbolls-Sverige, men på söndagen skrevs historia inom damfotbollen.

På måndagen hade Hammarby jämnt göra att samla intrycken och räkna entre-pengarna.

Det rådde var en viss skillnad på kassaskrinet, och i synnerhet innehållet, och jobbet efter en match på ordinarie Kanalplanen.

Den här succén var det ingen som kunde föreställa sig när Hammarby tog beslutet att lägga derbyt mot AIK på Tele2 Arena. Men när det blev känt att matchen skulle spelas där föddes en hype som bara växte ju närmare matchdagen man komma.

Och då uppstod en invasion. Det 13 år gamla publikrekordet (Linköping, 9 413 åskådare) raderades, nej, krossades

Det blev en oförglömlig fest i Bajenland. 

– Det är ju ett ekorrhjul att få in mycket publik, intäkter och sponsorer vilket kan generera bra sportsliga investeringar, betonade Johan Lager,sportchef för Hammarbys damer.

Och inte nog med publikrekordet  på läktarna, det blev också en säker 

derbyseger med 4-1 på planen. Som en av spelarna, Emma Jansson, sa efteråt:

-Jag  orkade springa extra mycket i dag.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet, RF, avvisar, regeringens förslag om en skärpning av den svenska spelmarknaden. Det var i somras som socialförsäkringsminister Ardalan Sherkarabi överraskade spelmarknaden med krav på så kallad ”särskild måttfullhet  vid marknadsföring”.

Regeringen vill strama åt och begränsa spelreklam och jämställa reklam för spel med reklam för alkohol och tobak. Därav kravet på särskild måttfullhet..

Djurgårdens supporterförening JO-anmäler polisen efter derbyt, r apporterar Fotbollskanalen

Utlösande var att flera poliser använde pepparspray mot bland annat Djurgården-supportrar vid söndagens allsvenska derby mot AIK.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mycket kreativitet krävs för att knyta upp sponsorer. Nu presenteras ett nytt och unikt upplägg med Sportbladet, Obos och Blocket som partners till Damallsvenskan.. Upplägget är att erbjuda fansen att för en dag flytta hem till två spelare!

Till skillnad från en stor del av övriga spelmarknaden representerar de allmännyttiga lotterierna ideella organisationer och gynnar bl a idrotten med miljoner årligen. Nu går Miljonlotteriet, Folkspel och Kombispel samman och bildar SVALO (Sveriges allmännyttiga lotterier). Skälet är att antalet aktörer på spelmarknaden ökar och SVALO ska värna om om de allmännyttiga lotteriernas intresse. 

Ett hockeykaos som saknar motstycke.

Örnsköldsviks HF vägrade i söndags att möta Bodens HF i Hockeyettan,  och inför onsdagens omgång signalerar Mörrum att de vägrar att spela mot Karlskrona.

 Bakgrunden är den uppslitande striden med ligaorganisationen och domen från Riksidrottsnämnden (RIN) där Ishockeyförbundet beordras att ändra i sina tävlingsbestämmelser, paragraf 6:1.

Ytterligare en svensk fotbollsforward stiger i anseende utomlands. Jesper Karlssons karriär fortsätter. Nu är det frågan om vilken internationell klubb som vinner köpslåendet. Jesper har bara att välja mellan etablerade klubbar efter åren i holländska Alkmaar.