Klassikern rekryterar ny vd

Micke Thoren var till synes outtröttlig. Men efter 14 år som vd för En Svensk Klassiker och ideliga nya påhitt för att locka motionsbenägna människor kände han att gränsen var nådd. Nu skulle nån annan få överta ansvaret att locka och inspirera ung som gammal. På onsdagen presenterades ersättaren, 50-årige Johan Grundin med en genomförd klassiker, som 25-åring, på sitt cv, men med desto mer digital kunskap från bilindustrin och konsumentvaror, men närmast som marknadschef för Google Sverige.

Motions-Sverige växer stadigt. Att anstränga sig och svettas är angeläget för åtskilliga tusen människor i Sverige. En Svensk Klassiker utvecklar nu organisationen i kampen mellan olika arrangörer om motionsbenägna människor. En industri med miljonvärden.

Ledningen för En Svensk Klassiker fäste stor vikt vidJohans digitala bakgrund, där tonviken i framtiden väntas ligga.

- Min vision för En Svensk Klassiker är att fortsätta utveckla ett redan starkt koncept och skapa tydligt mervärde för deltagare, partners, kollegor, betonar Johan, som också värdesätter en mängd kontakter från åren i näringslivet. 

De kan räkna med att han hör av sig.

- Jag hoppas nå framgång bland internationella varumärken där jag känner åtskilliga personer. Jag vet att de äe attraherade av våra arrangemang och svensk natur, säger Johan Grundin

han är född smålänning, men har bott i Stockholm i många år förutom tre år i USA. 

Nu förändras hans tillvaro. Från klippkort hos SAS (för resor till USA, Asien och runt om i Europa) blir det busskort till Mora, Motala, Vansbro och Norberg.

-  Inga problem. Jag ser fram emot att jobba med passionerade kollegor och locka både dagens och morgondagens motionärer.

Hhittils har 100 000 personer har sedan 1971klarat En Svensk Klassiker. Säkerligen finns det lika många som har funderat på att anta utmaningen.

- Där har vi att göra. Att få dom att ta sista steget, fastslår Johan Grundin.

Thomas Ejderhov

Fakta

En Svensk Klassiker drivs gemensamt av de fem arrangörerna av klassikerloppen Engelbrektsloppet, Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet. Årligen genomför ca 10 000 människor En Svensk Klassiker, Halva, Tjej eller Korta. Som en del av varumärket En Svensk Klassiker finns även Skolklassikern, Arbetsplatsklassikern och Min Klassiker. Totalt engagerar de olika loppen cirka 180.000 deltagare per år.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.