Satsningar som gick hem

Det blev en succéstart direkt för ZTV. Ungdomskanalen lanserade Champions League och hade två trumfkort i Henrik Larssons återkomst i Celtic som en Barcelonaspelare och dagen därpå ytterligare en hemvändare, Zlatan Ibrahimovic i Juventuströja mot sitt gamla Ajax.
366 000 såg Celtic-Barcelona som allra mest. I genomsnitt av 214 000 tittare.
- Det överträffar alla våra förväntningar. Vi har haft otrolig tur med två så starka macther i samband med att vi börjar sända matcherna på ZTV, säger säger kanalchefen Calle Jansson i en kommentar.


TeliaSonera blir huvudsponsor till friidrotts-EM 2006 i Göteborg.
- Evenemanget kommer att engagera många människor nationellt och internationellt. Det ligger helt i linje med vår ambition att engagera oss i evenemang som har ett brett folkligt intresse, säger Marie Ehrling, VD för TeliaSonera Sverige i ett pressmeddelande.
Avtalet innebär att TeliaSonera också ska leverera kommunikationstjänster under evenemanget.
TeliaSonera gör en stor satsning på friidrott. Sedan tidigare är det klart att föetaget är sponsor och leverantör vid VM 2005 i Helsingfors


Maskinuthyrningsföretaget Ramirents blir en partner till Elitserien. Svenska Hockeyligan och Ramirent är överens om ett avtal över vintern.
Ramirents vill skapa kännedom för sitt nya företagsnamn som hara tillkommit efter en sammanslagning mellan Altima och Stavdal
Ramirent har Norden som sin marknad ser nu en möjlighet etablera varumärket.
- Vi har en mycket bra erfarenhet av att arbeta med sponsring som en viktig del i vår marknadsföring och den satsning vi gör tillsammans med Hockeyligan känns hel rätt, säger Mikael Öberg, vd för Ramirent i Sverige i en kommentar.
Övriga huvudsponsorer till Elitserien är Svenska Spel, mobiloperatören 3 och Aftonbladet.


Borås Arena är under uppförande och ska stå klart till säsongen 2005. Ersättaren till Ryavallen ska bli en unik fotbollsarena i Sverige.
I presentationen av satsningen hävdas att det ska bli Sveriges bästa evenemang och fotbollsarena med plats för cirka 15 000 åskådare.
Beställare är IF Elfsborgs dotterbolag Borås Arena AB och Borås kommun och arbetet utförs av EA, Skanska Prefab, Peab och Vägverkets Entreprenad.
Kostnaden uppskattas till drygt 25 miljoner kronor och då uppförs bl a en läktare med två fribärande balkar och en spännvidd om 110 meter. Allt för att pubilken ska se bättre.
Den åskådare som vill försäkra sig om en plats kan redan nu köpa en stol med namnskylt till ett pris av 995 kronor. Då blir det också en 250 kr i rabatt på säsongsbiljetten. Redan är 700 stolar sålda.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.