HV71 ställer upp för barnen i Afrika

HV71 engagerar sig för törstande i Afrika genom Erikshjälpen. Vid lördagens hemmamatch lanseras kampanjen Släck törsten i Afrika. För varje försåld Ramlösaflaska på arenan går två kronor till kampanjen. Det ger ett barn rent vatten i fem dagar.


– Vi är stolta över samarbetet med HV71. De har ett stort engagemang för utsattabarn och vi har samarbetat under flera år, säger Mats Franzén, marknadsansvarig på Erikshjälpen.
– Nu är de med och ger rent vatten till utsatta i Afrika. Extra spännande är att även Carlsbergs Bryggerier/Ramlösa stöder kampanjen.
Vattenkampanjen startas med HV71. Flera andra företag och privatpersoner är med och bidrar till kampanjen.
Det här räcker pengarna till:
• För 100 kr får tjugo personer regelbunden undervisning om hälsa och hygien i ett
år.
• För 150 kronor får en person rent vatten i ett år.
• För 1000 kronor får en hel familj med rent dricksvatten.
• För 2000 kronor förses en traditionell brunn med ett gjutet brunnskar. En åtgärd
som kan säkra tillgången till rent vatten för en hel by.
Läs mer på:
www.erikshjalpen.se
 

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.