Nyheter från hela idrottsvärlden

Från hela världen, de mest skiftande idrotterna, nya som gamla evenemang, affärer och uppgörelser - nog snurrar verksamheten om inte oförändrat mycket så åtminstone tillräckligt. Ta del av nyheter från jordens alla hörn.

(Rodd/TV) 29 mars körs den 155:e upplagan av en av Storbritanniens verkliga idrottsklassiker, universitetsrodden mellan Oxford och Cambridge. Det är också sista gången som ITV sänder denna tävling, nästa år tar BBC över igen. ITV ville inte bjuda utan hänvisade till för dyra produktionskostnader.

79 gånger har Cambridge vunnit och Oxford 74. Då har ni raskt också räknat ut att det fattas ett lopp. Jodå, det blev dött lopp över de 6,78 kilometerna 1877. Oxford är dock det starkaste åttamannalaget den senaste tiden med tre segrar de fyra senaste åren.

BBC tar nu över sändningarna (även webb och radio) från Themsen i London i fem år utan att betala för rättigheterna, men däremot garanterar man att betala alla produktionskostnader för evenemanget som har 9 miljoner tv-tittare, siffror fullt i klass med Wimbledon i tennis och FA-cupen i fotboll. Dessutom sändes fjolårets upplaga i 113 länder. BBC lägger nu rodden till sitt utbud av andra brittiska klassiker som just Wimbledon, Grand National och London Marathon.

Läs mer om klassikern på www.theboatrace.org

 

 

(Golf/sponsring) PGA Tour-tävlingen i North Carolina kommer inte att heta Wachovia Championship längre. Detta sedan Wachovia köpts upp av Wells Fargo som inte vill skylta med satsade marknadsföringspengar bland amerikanska finansbolag. Wachovia fick nyligen 25 miljarder dollar i stöd från den amerikanska regeringen. Sponsoravtalet med golfturneringen som nu döps om till Quail Hollow Championship efter golfbanan där den spelas, gäller dock till 2014. (Sportbusiness International)

 

(Golf/Sponsring) Fujitsu-Siemens blir officiell it-sponsor till damernas europatour i golf, LET. Kontraktet är på två år och värderas till nära en miljon dollar. Företaget kommer att leverara datorer och utrustning till huvudkontoret i Buckinghamshire i England samt till samtliga tävlingar på touren. (SportsPro)

 

(Motor/sponsring) Toyota var nära att dra sig ur årets Formel 1-säsong, men satsningen räddades av ett förlängt sponsorkontrakt med Panasonic (t o m säsongen 2012). Budgeten för säsongen kapades vid tre tillfällen och när Honda drog sig ur, diskuterades också om Toyota skulle göra detsamma, enligt stallets chef Tadashi Yamashina. Detta innan Panasonic sade ja. Det japanska bilföretaget spenderade 300 miljoner dollar i Formel 1 i fjol. (Reuters)

 

(Motor/sponsring) Världens största bryggeri, amerikanska Anheuser-Busch lämnar det amerikanska dragracingmästerskapet efter säsongen slut. Samtidigt betyder det vägs ände för företagets varumärke Budweisers 30-åriga satsning i Kenny Bernsteins team, vilket är det längsta sponsringsavtalet inom amerikansk motorsport. (Sportbusiness International)

 

(Motor/sponsring) Tobaksbolagens sponsring inom sportvärlden minskar ständigt. Men ett avtal har nyligen förlängts. Det är Suzuki och Imeprial Tobacco Group som fortsätter sitt samarbete ytterligare ett år. Det gäller varumärket Rizla (tobakspapper) som är titelsponsor för Suzukis MotoGP team. Kontraktet beräknas vara värt 7 miljoner dollar. MotoGP-säsongen startar den 12 april. (SportsPro)

 

(Motor/sponsring) Gautengprovinsen i Sydafrika fortsätter att synas i Formel 1-sammanhang. Nu kliver industri- och affärsregionen in i ett samarbete med BMW Williams. Gauteng kommer att synas med sin logo, Go-GP.org på Robert Kubica och Nick Heidfelds bilar samt på stallets kläder. BMW har en fabrik i Gauteng, vilket ju möjligtvis kan ha något att göra med avtalet. (SportsPro)

 

(Fotboll/sponsring) Volkswagen förlänger sitt samarbete med MLS, den amerikanska fotbollsligan, med ytterligare fyra år. Avtalet, där Volkswagen blir officiell bil för ligan, beräknas vara värt 2,5 miljoner dollar årligen. Avtalet ger tyska biltillverkaren synlighet på arenor, i tv-reklam och möjlighet till aktiviteter med de bästa spelarna. (SportsPro)

 

(Rugby/sponsring) Arrangörerna av VM i rugby 2011 i Nya Zeeland kan kosta på sig en bira för att fira. Heineken kliver återigen in som officiell ölleverantör och gör sällskap med sponsorer som flygbolaget Emirates och Mastercard. Kontraktet är på två år och värt hela 20 miljoner dollar. VM i rugby är ett av världens största sportevenemang. 2007 sågs VM av 4,2 miljarder tv-tittare. (SportsPro)

 

(Fotboll/sponsring) Sportklädesföretaget Umbro förlänger sitt sponsoravtal med det irländska fotbollsförbundet i ytterligare tio år. Umbro, som varit sponsor sedan 1994 blir officiell klädessponsor till alla irländska landslag och dessutom sponsor för olika ungdomsturneringar. Avtalet är värt motsvarande 250 miljoner kronor samt ytterligare 80 miljoner kronor i bonus vid exceptionellt bra prestationer. Umbra ska också ha ansvar för all försäljning via förbundets hemsida och officiella shopar. (SportsPro)

 

(Friidrott/TV) Det internationella friidrottsförbundet vill se tv-vänligare mästerskap i framtiden. Därför blir det från och med VM inomhus 2010 i Doha flera förändringar i schemat. Finalpassen ska bli kortare, maximalt tretimmarspass på kvällstid. Detta för att locka tillbaka den yngre publiken. Kvalpassen kommer uteslutande att ske på förmiddagstid. Förslaget har mötts positivt av de stora tv-bolagen. (Sportbusiness International)

 

(OS/Affärer) Den amerikanska senaten har godkänt en fond på 250 miljoner dollar att användas om Chicago vinner kampen om att få arrangera de olympiska sommarspelen 2016, men förlorar pengar på evenemanget. Förslaget godkändes med röstsiffrorna 100 mot 14. Senatens garanti ses som ett viktigt utspel inför Internationella Olympiska Kommitténs inspektionsresa till Chicago i början av april. (Chicago Tribune)

 

(Event/Affärer) Singapore har arrangerat flera stora mästerskap och idrottsevenemang de senaste åren. Nu har staden också tagit beslut på att fortsätta den inslagna vägen med att via sportens värld marknadsföra sig. ”Sporting Singapore: Transforming the game” heter Singapores nya kampanj. I år arrangeras bland annat junior-VM i ishockey och i fjol sågs det första kvällsracet i Formel 1 och för första gången Volvo Ocean Race att angöra en asiatisk hamn. (Sportbusiness International)

 

(Affärer) Treble Sports är namnet på ett nytt företag som ska etableras i Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten. Företaget ska specialisera sig på evenemang inom sport, underhållning och kultur i mellanöstern. Treble Sports är resultatet av ett samarbete mellan Treble Group International och Bloom Sports. En av de kändare personerna inom det nya företaget är Keith Harris, känd från flera köp och försäljningar av engelska Premier League-klubbar, inte minst när Roman Abramovitch köpte Chelsea 2003. (Sportbusiness International)

Spelaraffärerna inom svensk elitfotboll ökar markant just nu. Transfermarknaden är het  och klubbar säljer ovh köper för stora pengar. 

IFK Göteborg har gjort en ny stor affär när italienska Serie B-klubben Sassuolo köpte Laurs Skjellerup som  blir en av IFK:s dyraste försäljningar genom tiderna då prislappen ska, enligt uppgifter, hamnat på drygt 46 miljoner kronor. Många minns också hur IFK sålde Malick Yalcouyé till engelska Brighton  och totalt handlar det om   intäkter på runt 100 miljoner kronor.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.