Ny marknadschef hos friidrottsförbundet

Svenska Friidrottsförbundet har klart med en ersättare till marknads- och eventchefen Tomas Brandt. Stephan Hammar med erfarenhet från Vasaloppet och IF Göta tillträder den 10 januari 2011 tjänsten.

Han har rötter i Vasaloppets Mora och har de senaste åren jobbat för IF Göta i Karlstad, där han varit kanslichef och dessutom fungerat som projektansvarig för föreningens stora tävlingsarrangemang (bl a Folksam GP-galan).

- Stephan har genom sitt arbete i Göta skaffat sig både ett stort kontaktnät och erfarenhet av att bygga och genomföra framgångsrika friidrottsevenemang. Det i kombination med att han är utbildad civilekonom gör att vi är mycket glada att kunna knyta Stephan till oss som marknads- och eventchef, säger Mikael Peterson, Svenska Friidrottsförbundets generalsekreterare.

- När erbjudandet kom att få jobba för ett av de mest tongivande förbunden i svensk idrott tvekade jag inte, förklarar Stephan Hammar själv.

- Efter fem mycket fina och lärorika år i IF Göta kändes det som rätt tillfälle för mig att ta det här spännande utvecklingssteget.

Tomas Brandt slutar på egen begäran efter fem och ett halvt år på jobbet för att bli VD för Sporthallen i Solna AB.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.