Ny tjänst från Idrottens Affärer

Nu lanserar Idrottens Affärer en ny tjänst: Hyr en presschef! I det här fallet två personer som har dussintalet EM-, VM- och OS-medaljer runt halsen.
Thomas Björn och Mats Olsson har rutin och erfarenhet så det räcker och blir över. Foto: Erik Zidén, 2AM.
Annons

 

- Nu breddar vi utbudet ytterligare. Vi får påstötningar från klubbar, förbund och företag som tycker att vi borde utöka med mer tjänster av olika slag. Okay då, eftersom vi har två mycket kompetenta medarbetare så blev det ett självklart val att lansera Mats och Thomas, förklarar Thomas Ejderhov, chefredaktör hos Idrottens Affärer.

Mats Olsson och Thomas Björn är två av Sveriges mest meriterade presschefer och medietränare inom idrott. Guld, silver och brons i EM, VM och OS, Paralympics… Säg vad de inte har upplevt... 

Svårslagen meritlista

Var för sig har de varit med om det mesta inom sport och media. Tillsammans har de drygt 50 års erfarenhet som journalister, presschefer, informationschefer, föreläsare och konsulter för våra största förbund, föreningar och idrottsevenemang.

Listan på framgångar där de varit verksamma som presschefer är svårslagen:

VM-silver i handboll i Kumamoto 1997

EM-guld i handboll på hemmaplan 2002.

Avancemang från gruppspelet i fotboll-VM i Japan/Sydkorea 2002.

OS-guld i ishockey i Turin 2006.

VM-guld i ishockey i Riga 2006.

Totalseger med Ericsson i Volvo Ocean Race 2008-2009

Medaljregn vid Paralympics i London 2012.

EM-brons i fotboll för damer på hemmaplan 2013.

EM-brons i Lag-EM i golf i Halmstad 2015. 

… och mycket mer.

Presschef ett serviceyrke

- En bra mediahantering kan ofta vara skillnaden mellan att ”vinna” eller ”förlora” som arrangör av tävlingar och evenemang. Framgången bygger på att du underlättar för journalisterna att göra ett bra jobb, vilket börjar redan före själva evenemanget eller tävlingen. Att vara presschef är helt enkelt ett serviceyrke, säger Mats Olsson som har en bakgrund som journalist på TT-Sporten och informationschef på Nike innan han startade sitt eget företag med fokus på PR inom idrotten i slutet av 90-talet.

Thomas Björn har en bakgrund som journalist på våra större dagstidningar under 80- talet, informationschef på Svenska Golfförbundet runt sekelskiftet och driver – precis som kollegan Olsson – eget företag med fokus på PR inom idrotten sedan 2006. Dessutom är han medarbetare i Idrottens Affärer och ansvarar för de kommersiella samarbetena på sajten, bland annat Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan i Göteborg 15-17 mars och rekryteringstjänsten IA Jobb tillsammans med samarbetspartnern Happyr. 

Hjälpa till att berätta

- Det finns en stark vilja och ambition i många idrottsförbund vad gäller mediahantering, men det faller ofta på att den är för avsändarorienterad. Förbund, föreningar och andra arrangörer av evenemang och tävlingar tänker för mycket på vad de vill få ut för budskap, och för lite på vad media vill berätta för sina läsare, tittare och lyssnare. Vår ambition är båda att hålla en hög service gentemot media och hjälpa förbund och arrangörer att berätta sina historier – för historier som berör finns det gott om inom idrotten, säger Thomas Björn som var mediaansvarig för fotbollslandslaget damer under EM-året 2013 med daglig mediahantering under i stort sett hela året. 

Nu kan du ta del av de bådas kompetens och erfarenhet genom att hyra in dem via Idrottens Affärer – som ett team eller var för sig. 

Ett par förbund och arrangörer gör det redan, bland annat Svenska Golfförbundet (Lag-EM i golf och Annika Invitational Europe) KSSS, Kungliga Svenska Segelsällskapet (ÅF Offshore Race) och Parasportförbundet (mediaträning av alla deltagare i Paralympics i Rio i sommar).

Uttrycka sig på alla plattformar

Förutom att använda Olsson och Björn som presschefer går det också att via IA anlita dem för mediaträningar – i större eller mindre grupp. De har genomfört över 200 medieträningar inom idrotten och ytterligare 100 i näringslivet. Ibland med fokus på krishantering, men lika ofta med inriktning på varumärkesbyggnad.

Duon går bland annat igenom hur media arbetar, vad en nyhet är, hur du kan bryta igenom i mediebruset och hur du uttrycker dig på alla plattformar såsom webb, TV och sociala medier.

Kort sagt: Hur du blir ”etta på bollen”. 

- Det är med medierelationer som med allting annat: Träning ger färdighet. Och omvänt: Det är inte kul att gå ut och ”spela match” inför en stor publik – det vill säga tidningsläsare, webbläsare, TV-tittare, radiolyssnare, Facebook-följare – otränad, säger Mats Olsson.

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Regeringen ökar takten mot ett någorlunda öppet liv för svenskarna. Inriktningen är att idrotter på väg, vatten och i skog ska  kunna ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.