Ny tjänst från Idrottens Affärer

Nu lanserar Idrottens Affärer en ny tjänst: Hyr en presschef! I det här fallet två personer som har dussintalet EM-, VM- och OS-medaljer runt halsen.
Thomas Björn och Mats Olsson har rutin och erfarenhet så det räcker och blir över. Foto: Erik Zidén, 2AM.

 

- Nu breddar vi utbudet ytterligare. Vi får påstötningar från klubbar, förbund och företag som tycker att vi borde utöka med mer tjänster av olika slag. Okay då, eftersom vi har två mycket kompetenta medarbetare så blev det ett självklart val att lansera Mats och Thomas, förklarar Thomas Ejderhov, chefredaktör hos Idrottens Affärer.

Mats Olsson och Thomas Björn är två av Sveriges mest meriterade presschefer och medietränare inom idrott. Guld, silver och brons i EM, VM och OS, Paralympics… Säg vad de inte har upplevt... 

Svårslagen meritlista

Var för sig har de varit med om det mesta inom sport och media. Tillsammans har de drygt 50 års erfarenhet som journalister, presschefer, informationschefer, föreläsare och konsulter för våra största förbund, föreningar och idrottsevenemang.

Listan på framgångar där de varit verksamma som presschefer är svårslagen:

VM-silver i handboll i Kumamoto 1997

EM-guld i handboll på hemmaplan 2002.

Avancemang från gruppspelet i fotboll-VM i Japan/Sydkorea 2002.

OS-guld i ishockey i Turin 2006.

VM-guld i ishockey i Riga 2006.

Totalseger med Ericsson i Volvo Ocean Race 2008-2009

Medaljregn vid Paralympics i London 2012.

EM-brons i fotboll för damer på hemmaplan 2013.

EM-brons i Lag-EM i golf i Halmstad 2015. 

… och mycket mer.

Presschef ett serviceyrke

- En bra mediahantering kan ofta vara skillnaden mellan att ”vinna” eller ”förlora” som arrangör av tävlingar och evenemang. Framgången bygger på att du underlättar för journalisterna att göra ett bra jobb, vilket börjar redan före själva evenemanget eller tävlingen. Att vara presschef är helt enkelt ett serviceyrke, säger Mats Olsson som har en bakgrund som journalist på TT-Sporten och informationschef på Nike innan han startade sitt eget företag med fokus på PR inom idrotten i slutet av 90-talet.

Thomas Björn har en bakgrund som journalist på våra större dagstidningar under 80- talet, informationschef på Svenska Golfförbundet runt sekelskiftet och driver – precis som kollegan Olsson – eget företag med fokus på PR inom idrotten sedan 2006. Dessutom är han medarbetare i Idrottens Affärer och ansvarar för de kommersiella samarbetena på sajten, bland annat Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan i Göteborg 15-17 mars och rekryteringstjänsten IA Jobb tillsammans med samarbetspartnern Happyr. 

Hjälpa till att berätta

- Det finns en stark vilja och ambition i många idrottsförbund vad gäller mediahantering, men det faller ofta på att den är för avsändarorienterad. Förbund, föreningar och andra arrangörer av evenemang och tävlingar tänker för mycket på vad de vill få ut för budskap, och för lite på vad media vill berätta för sina läsare, tittare och lyssnare. Vår ambition är båda att hålla en hög service gentemot media och hjälpa förbund och arrangörer att berätta sina historier – för historier som berör finns det gott om inom idrotten, säger Thomas Björn som var mediaansvarig för fotbollslandslaget damer under EM-året 2013 med daglig mediahantering under i stort sett hela året. 

Nu kan du ta del av de bådas kompetens och erfarenhet genom att hyra in dem via Idrottens Affärer – som ett team eller var för sig. 

Ett par förbund och arrangörer gör det redan, bland annat Svenska Golfförbundet (Lag-EM i golf och Annika Invitational Europe) KSSS, Kungliga Svenska Segelsällskapet (ÅF Offshore Race) och Parasportförbundet (mediaträning av alla deltagare i Paralympics i Rio i sommar).

Uttrycka sig på alla plattformar

Förutom att använda Olsson och Björn som presschefer går det också att via IA anlita dem för mediaträningar – i större eller mindre grupp. De har genomfört över 200 medieträningar inom idrotten och ytterligare 100 i näringslivet. Ibland med fokus på krishantering, men lika ofta med inriktning på varumärkesbyggnad.

Duon går bland annat igenom hur media arbetar, vad en nyhet är, hur du kan bryta igenom i mediebruset och hur du uttrycker dig på alla plattformar såsom webb, TV och sociala medier.

Kort sagt: Hur du blir ”etta på bollen”. 

- Det är med medierelationer som med allting annat: Träning ger färdighet. Och omvänt: Det är inte kul att gå ut och ”spela match” inför en stor publik – det vill säga tidningsläsare, webbläsare, TV-tittare, radiolyssnare, Facebook-följare – otränad, säger Mats Olsson.

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande med betydelsefulla och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

26 miljoner satsas av en rad företag och institutioner på forskning om fysisk aktivitet och parasport för personer med funktionsnedsättning.  Förhoppningen är att bidra till att öka möjligheterna för personer att bli mer fysiskt aktiva och även gynna paraidrott.

En sådan här tjusig hatt ska du vara  klädd i om du tillhör de 50 000 besökarna på Elitloppet i helgen. ATG har till en av  Sveriges största publikfester har skapatillsammans med mode-duon Rami Hanna, fotograf, och Julian Hernandez, stylist, en jubileumsversion av evenemangerts starkaste publiksymbol - Hatten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Två av motorsportens absoluta största klassiker avgörs på samma dag – Monacos Grand Prix och Indianapolis 500, och just där finns två svenskar på startlinjen.

– För racingfansen är det som att fira midsommar och julafton samma helg, säger Rickard Rydell, racingexpert på Viaplay Group.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.