Ny tjänst från Idrottens Affärer

Nu lanserar Idrottens Affärer en ny tjänst: Hyr en presschef! I det här fallet två personer som har dussintalet EM-, VM- och OS-medaljer runt halsen.
Thomas Björn och Mats Olsson har rutin och erfarenhet så det räcker och blir över. Foto: Erik Zidén, 2AM.

 

- Nu breddar vi utbudet ytterligare. Vi får påstötningar från klubbar, förbund och företag som tycker att vi borde utöka med mer tjänster av olika slag. Okay då, eftersom vi har två mycket kompetenta medarbetare så blev det ett självklart val att lansera Mats och Thomas, förklarar Thomas Ejderhov, chefredaktör hos Idrottens Affärer.

Mats Olsson och Thomas Björn är två av Sveriges mest meriterade presschefer och medietränare inom idrott. Guld, silver och brons i EM, VM och OS, Paralympics… Säg vad de inte har upplevt... 

Svårslagen meritlista

Var för sig har de varit med om det mesta inom sport och media. Tillsammans har de drygt 50 års erfarenhet som journalister, presschefer, informationschefer, föreläsare och konsulter för våra största förbund, föreningar och idrottsevenemang.

Listan på framgångar där de varit verksamma som presschefer är svårslagen:

VM-silver i handboll i Kumamoto 1997

EM-guld i handboll på hemmaplan 2002.

Avancemang från gruppspelet i fotboll-VM i Japan/Sydkorea 2002.

OS-guld i ishockey i Turin 2006.

VM-guld i ishockey i Riga 2006.

Totalseger med Ericsson i Volvo Ocean Race 2008-2009

Medaljregn vid Paralympics i London 2012.

EM-brons i fotboll för damer på hemmaplan 2013.

EM-brons i Lag-EM i golf i Halmstad 2015. 

… och mycket mer.

Presschef ett serviceyrke

- En bra mediahantering kan ofta vara skillnaden mellan att ”vinna” eller ”förlora” som arrangör av tävlingar och evenemang. Framgången bygger på att du underlättar för journalisterna att göra ett bra jobb, vilket börjar redan före själva evenemanget eller tävlingen. Att vara presschef är helt enkelt ett serviceyrke, säger Mats Olsson som har en bakgrund som journalist på TT-Sporten och informationschef på Nike innan han startade sitt eget företag med fokus på PR inom idrotten i slutet av 90-talet.

Thomas Björn har en bakgrund som journalist på våra större dagstidningar under 80- talet, informationschef på Svenska Golfförbundet runt sekelskiftet och driver – precis som kollegan Olsson – eget företag med fokus på PR inom idrotten sedan 2006. Dessutom är han medarbetare i Idrottens Affärer och ansvarar för de kommersiella samarbetena på sajten, bland annat Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan i Göteborg 15-17 mars och rekryteringstjänsten IA Jobb tillsammans med samarbetspartnern Happyr. 

Hjälpa till att berätta

- Det finns en stark vilja och ambition i många idrottsförbund vad gäller mediahantering, men det faller ofta på att den är för avsändarorienterad. Förbund, föreningar och andra arrangörer av evenemang och tävlingar tänker för mycket på vad de vill få ut för budskap, och för lite på vad media vill berätta för sina läsare, tittare och lyssnare. Vår ambition är båda att hålla en hög service gentemot media och hjälpa förbund och arrangörer att berätta sina historier – för historier som berör finns det gott om inom idrotten, säger Thomas Björn som var mediaansvarig för fotbollslandslaget damer under EM-året 2013 med daglig mediahantering under i stort sett hela året. 

Nu kan du ta del av de bådas kompetens och erfarenhet genom att hyra in dem via Idrottens Affärer – som ett team eller var för sig. 

Ett par förbund och arrangörer gör det redan, bland annat Svenska Golfförbundet (Lag-EM i golf och Annika Invitational Europe) KSSS, Kungliga Svenska Segelsällskapet (ÅF Offshore Race) och Parasportförbundet (mediaträning av alla deltagare i Paralympics i Rio i sommar).

Uttrycka sig på alla plattformar

Förutom att använda Olsson och Björn som presschefer går det också att via IA anlita dem för mediaträningar – i större eller mindre grupp. De har genomfört över 200 medieträningar inom idrotten och ytterligare 100 i näringslivet. Ibland med fokus på krishantering, men lika ofta med inriktning på varumärkesbyggnad.

Duon går bland annat igenom hur media arbetar, vad en nyhet är, hur du kan bryta igenom i mediebruset och hur du uttrycker dig på alla plattformar såsom webb, TV och sociala medier.

Kort sagt: Hur du blir ”etta på bollen”. 

- Det är med medierelationer som med allting annat: Träning ger färdighet. Och omvänt: Det är inte kul att gå ut och ”spela match” inför en stor publik – det vill säga tidningsläsare, webbläsare, TV-tittare, radiolyssnare, Facebook-följare – otränad, säger Mats Olsson.

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Nu kommer notan för det avbrutna fotbollsderbyt, Hammarby-Djurgården den 20 oktober. Polisens insatser har hittills kostat skattebetalarna 3 miljoner kronor, ett belopp som kommer att stiga då kostnader för övertid ännu inte har räknats klart.

 Derbyt fick avbrytas, och spelades klart påföljande måndag, med Hammarby-seger 2-0. Det var efter oroligheter för Djurgårds-sektionen som polisen ansåg sig tvingade att dra in arrangörtillståndet för arrangören, Hammarby IF.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.