IA-krönikör byter sida och börjar på byrå

Efter drygt fem år som vd, och fyra år innan dess i styrelsen, innehållandes bland annat 250 arrangerade frukostseminarier och aktiviteter, 50 krönikor – bland annat i Idrottens Affärer - och fem Gyllene Hjulet lämnar Niklas Birgetz som vd för branschorganisationen Sponsrings & Eventföreningen och blir konsult på Rättighetsbyrån.
Foto: privat

– Det ska bli fantastiskt kul och inspirerande att gå vidare till Rättighetsbyrån, en del av Upplevelseinstitutet. Jag har i flera olika konstellationer jobbat tillsammans med dem, både i min roll som sponsorchef och chef Idéer för livet på Skandia, men nu också på Sponsrings & Eventföreningen, säger Niklas Birgetz i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Jag har alltid uppfattat Rättighetsbyrån som ett mycket kompetent gäng och jag känner stolthet, entusiasm och ödmjukhet över att få bli en del av deras framgångsrika företag.

Birgetz hoppas att hans bakgrund som jurist, sponsor- och eventchef, chef Skandia Idéer för livet och vd på Sponsrings & Eventföreningen ska bli en tillgång i Upplevelseinstitutet och Rättighetsbyråns fortsatta utveckling.

– Jag brinner särskilt mycket för att utveckla projekt som tar avstamp i ett genuint samhällsengagemang hos ett företag, avslutar Niklas Birgetz.

Vad är du mest stolt över under dina år som vd för Sponsrings & Eventföreningen?

– Att jag levererade det bästa ekonomiska resultatet i föreningens historia förra året. Lanseringen av Juristpanelen och Rättighetspanelen ligger mig också varmt om hjärtat. De är båda bra utbildningstillfällen för våra medlemmar.

Någon speciell händelse som har med föreningen att göra du minns extra under dina år som vd?

– Det finns många härliga upplevelser tillsammans med medlemmarna att se tillbaka på, men priset tas av knivkastningen, när jag var måltavlan, på Gyllene Hjulet förra året. En större adrenalinkick får man leta efter och jag kan ärligt säga att den inte uppskattades därhemma...

Björn Stenvad, vd på Rättighetsbyrån, är mycket nöjd med sitt nyförvärv.

– Vi är självklart mycket glada och stolta över att Niklas valt att bli en del av vårt team. Han kommer att bidra med djup kunskap om sponsring och upplevelser och ett fantastiskt kontaktnät. Vår ambition med hela företagsgruppen Upplevelseinstitutet är att bidra med forskning och kunskap för att driva branschen framåt. Niklas mångåriga erfarenhet och insikter från olika delar av branschen kommer att passa väl in i vår ambition att fortsätta driva branschen framåt, säger Björn Stenvad, vars byrå har vunnit två Gyllene Hjulet, ett med GöteborgsVarvet och ett med Gothia Cup.

Niklas Birgetz börjar sin anställning på Rättighetsbyrån den 2 oktober.

För att se Niklas Birgetz som måltavla för knivkastningen, klicka här: https://www.youtube.com/watch?v=ZTfxhojyIL0)

Thomas Björn

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.