Zlatan dalar på Sverige-rankingen

Zlatan Ibrahimovic var Sveriges populäraste idrottare i många år. Han var mer eller mindre självklar på den positionen i Aftonbladet/Inizios undersökning, där han fick utmärkelsen 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 och 2016. 

Men nu är hans popularitet mindre hos svenskarna.

Zlatan Ibrahimovic är inte länge lika självklar som Sveriges mest populäre idrottsutövare. Foto Elisa Ferrari / TT

En förändring syntes redan i fjol då Charlotte Kalla var etta. I år tillhör han fortfarande toppen som trea efter Sarah Sjöström och Kalla, men han har förlorat elva procentenheter sedan i fjol.

Sportslig nedgång

Vvarumärkesexperten Niklas Turner Olovzon gör sin analys i Sportbladet:

– Han har gjort en del som retat upp en del svenskar.

– Zlatan har ju alltid genom åren delat svenska folket. Om han dalar på listan kan man härleda det till viss sportslig nedgång. Han har ju gått ner till en sämre liga. Sedan kan hans frånvaro från landslaget också påverka och han ju gjort en del som retat upp en del svenskar i form av utspel om landslaget, säger han och fortsätter:

– Sedan har han gått från att vara ganska underexploaterad som reklamfigur till att det har kommit en strid ström reklamsamarbeten med honom under fjolåret. Det kanske också innebär att vissa tröttnar på hans ansikte. Men han är ju fortfarande trea så han är inte impopulär, man kan ju vända på steken och säga att han har legat i toppen under väldigt många år och har några år mer på nacken som idrottspersonlighet än vad Kalla och Sjöström har. 

Men äve Charlotte Kalla, som toppade listan i fjol, har trots sitt OS-guld tappat tio procentenheter. En förklaring kan vara att flera andra vinteridrottare har avancerat på listan.

 

Fakta: Undersökningen är gjord av Inizio på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för Schibsted/Inizios opinionspanel som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 1010 intervjuer under perioden 6 – 9 december, 2018 och är genomförd som en webbundersökning.

Segraren - Sarah

Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

Sarah Sjöström  är alltså Sveriges mest populära idrottsutövare tack vare en rad framgångar. Hon vann bl a fyra individuella guld vid långbane-EM. Inte nog med det – Hon tog också hemden totala världscupen för andra året i rad.

Ingen definieras mera som segrare än Sarah.

Resultatet

Här är resultatet av undersökingen:

1. Sarah Sjöström, 25, simning - 35 %

2. Charlotte Kalla, 31, längdskidåkning - 34 %

3. Zlatan Ibrahimovic, 37, fotboll – 16%  

4. Armand Duplantis, 19, friidrott – 15%

4. Andreas Granqvist, 33, fotboll – 15% 

6. Stina Nilsson, 25, skidåkare – 13 %. 

7. Hanna Öberg, 23 , skidskytte – 12 % 

7. Henrik Lundqvist, 36, ishockey – 12% 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.