Hon har tjänat 26 miljoner

Charlotte Kalla var missnöjd när hon åkte hem från VM i Seefeld i vintras. Ingen individuell medalj men väl guld i stafetten. Förklaringen: återhämtningen var för kort efter hårdträningen inför VM.

Desto gladare blev Kalla, 32, när hon kollade kassaböckerna. Säsongen 2018-2019 omsatte hennes aktiebolag 10,9 miljoner kronor med en vinst på 6,2 miljoner. Senaste bokslutet visar tillgångar på 26 501 000 kronor i hennes bolag.

Annons

Jämfört med Frida Hansdotter, vars bolag omsatte 6.5 miljoner och Stina Nilssons som omsatte 4.2 miljoner så ligger Kalla först i spåret.

I vinter får hon chansen att öka på inkomsten. Svenska skidförbundet har höjt prispengarna för världscupen. Förra säsongen gav en seger 50 000 kronor. Tvåan och trean fick inget. Nu blir det ändring: en andraplats ger 30 000, en tredjeplats 20 000 kronor.

Reklamkontrakt för miljoner

Det är naturligtvis hennes reklamkontrakt som genererar de stora pengarna även om förra säsongen gav 90 000 kronor för en seger i världscupen från det internationella skidförbundet, FIS, tvåan fick 70 000 och trean 45 000. De största prispengarna finns i alpint där en seger i världscupen ger 410 000 kronor. Seger i skidskytte betyder 130 000 kronor.

Hennes reklamkontrakt med ÅF, LKAB, Polarbröd, Volkswagen, Vegme (tillverkar vegetariska produkter) och SCA betyder miljoninkomster. Ändå kunde hon tjäna mer, betydligt mer.

Hennes manager Olle Håkansson säger till Expressen om intresset för Kalla:

- Det är mycket förfrågningar varje vecka. Högt och lågt, vitt och brett. Hon säger nej till väldigt mycket vilket är tråkigt på ett sätt men så måste det bli. Hennes tid är begränsad. 

Beviset på hennes starka varumärke var den omröstning som skedde nyligen. Kalla var etta på listan som den mest omskrivna idrottaren i landet. Undersökningen ha pågått sedan 2010 och det var första gången en kvinna toppade listan.

Avvaktande till Svenska Spel

Kalla har inget intresse för spel och dobbel. Hon är inte tjejen som går till tobakshandlaren och sätter en slant på en trippel. Hon tackar konsekvent nej till reklamkontrakt med alla spelbolag. Svenska Spel tecknade i somras ett avtal med skidlandslaget, ett avtal på sju år värt 80 miljoner kronor. Kalla accepterar loggan på skiddräkten, men vill inte delta i några kampanjer. En åtgärd hon delar med skidskytten Hanna Öberg, som var den i den svenska skidvärlden som tjänade mest förra vintern, 1 766 050 kronor i prispengar.

Ola Strömberg, t f längdchef för Svenska Skidförbundet, säger diplomatiskt att han inte ser något problem med Kallas inställning.

Någon annan i längdlandslaget som vägrat ha Svenska Spels logga på dräkten finns inte.

- Nej, inte som jag är medveten om, säger Strömberg.

Göran Söderlund

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.